خبرگزاری کار ایران

اجرای موسیقی باروک تا معاصر در دوئت فیروزه نوایی و لیلی افشار

فیروزه نوایی از 7 تا 9 مرداد در تهران با همراهی لیلی افشار (نوازنده گیتار کلاسیک) به اجرای موسیقی کلاسیک از دوره باروک تا معاصر می‌پردازد و مستر کلاس‌هایی برای علاقمندان برکزار می‌کند.

فیروزه نوایی (نوازنده فلوت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ از حضورش در تهران برای برگزاری کنسرتی با همراهی لیلی افشار خبر داد و گفت: من از 12 تیر ماه به تهران می‌آیم تا برای کنسرت‌های مردادماه آماده شویم و با خانم افشار به تمرین بپردازیم. 

او ادامه داد: طبق برنامه‌ها قرار است، 7 و 8 مرداد در تالار رودکی و 9 اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران اجرا داشته باشیم و البته پس از آن برنامه‌هایی برای اجرا در گرگان داریم. متاسفانه تلاش‌های ما برای اجرا در شیراز و تبریز به نتیجه نرسید و با وجود حمایت مسئولان انجمن موسیقی، مسئولان این دو شهر اجازه‌ی اجرا به دو خانم روی صحنه را نمی‌دهند.

این نوازنده فلوت درباره رپرتوار اجرایی کنسرت خود با لیلی افشار توضیح داد: در کنسرت پیش رو؛ "سونات می مینور" از باخ، " سونات لا مینور" از هندل، "رقص‌های رمانیایی" از بلابارتوک، "سوییت بوینوس آیرس" از پوژول، "اینتراکت" از جک ایبرت، "History de tango" از پیاسولا و Sonatina semplice" از جان تروهلار اجرا می‌شود.

وی افزود: من از همکاری با خانم افشار بسیار خوشحال هستم و خوشبختانه هردوی ما پیشتر، اجرای رپرتوار کنسرت را با نوازندگان دیگر؛ تجربه کردیم. درواقع در این کنسرت ما تلاش داریم تا موسیقی کلاسیک را از دوره باروک تا معاصر اجرا کنیم که امیدوارم مردم نیز از آن استقبال کنند.

اولین بانوی فلوتیست ایرانی در سمت فلوت اول ارکستر سمفونیک تهران؛ از برگزاری مستر کلاس‌هایی در تهران نیز خبر داد و گفت: بعد از کنسرت تهران، تصمیم دارم تا 6 جلسه مستر کلاس با هنرجویان داشته باشم و تاریخ بازگشت من 14 شهریور خواهد بود. در این مدت، برای داوری فستیوال موسیقی جوان نیز حضور خواهم یافت و برای این فستیوال جزو هیئت ژوری هستم.

فیروزه نوایی در سال ۱۳۳۳ در اهواز متولد شد. پس از اتمام تحصیلات در هنرستان عالی موسیقی تهران با اخذ بورس تحصیلی وارد دانشگاه موسیقی وین شد و تحت نظر پروفسور هانس رزنی چک Hans Reznicek مدرک کارشناسی ارشد با رتبه ممتاز را اخذ کرد.

وی همچنین در کلاس‌های تخصصی دانشگاه موسیقی وین تحت نظر پروفسور روبرت ولف Robert Wolf شرکت کرد و در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته هنر موسیقی دانشگاه موتزارتیوم، سالز بورگ اتریش شد و همزمان به نوازندگی فلوت در ارکستر‌های مختلف پرداخت. او پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و فعالیت‌هایی نظیر نوازندگی فلوت با ارکستر‌های رادیو و تلویزیون و سمفونیک تهران داشت.

فیروزه نوایی اولین بانوی فلوتیست ایرانی بود که در سمت فلوت اول ارکستر سمفونیک تهران فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین وی مدرس فلوت مدرسه ایران آلمان در تهران بود. بعداز بازگشت دوباره به اتریش عضو فعال مستر کلاس‌های اورله نیکولت جیمز گالوی Aurele Nicolet and James Galway و کلاس‌های تکنوازی و موسیقی مجلسی و مستر کلاس‌های دانشگاه موسیقی وین زیر نظر پروفسور ولفگانگ شولتز Wolfgang Shults بودند و در مدارس موسیقی وین اتریش هم تدریس داشت.

او هم‌اکنون در سوئیس اقامت داشته و در کالج موسیقی دولتی در شهر دورن بیرن اتریش مشغول تدریس در رشته فلوت‌نوازی و موسیقی مجلسی است.

کد خبر : ۲۷۷۷۴۴