خبرگزاری کار ایران

نمایش "در اعماق" با سخنرانی قطب‌الدین صادقی افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۷۸۸

نمایش "در اعماق" عصر روز گذشته یکشنبه (27 اردیبهشت ماه) با حضور میکائیل شهرستانی و قطب‌الدین صادقی در مجموعه تئاتر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میکائیل شهرستانی، دوست و همکار قدیمی مصطفی عبداللهی در مراسم افتتاح نمایش «در اعماق» روی صحنه رفت و خطاب به حاضران گفت: دلم می‌خواست شب اول اجرای عمومی صاحب کار یعنی مصطفی عبدالهی به عنوان کارگردان تئاتر این‌جا حضور داشته باشد؛ این نمایش را مصطفی در حال بهشوی و بیهوشی آماده کرد و رسم نیست شب اول اجرا کارگردان حضور نداشته باشد.

این بازیگر با بیان اینکه مصطفی به گردن تئاتر حق دارد افزود: من همیشه گفته‌ام گاهی تئاتر بر گردن عده‌ای حق دارد و گاهی برعکس این بعضی هنرمندان هستند که بر گردن تئاتر حق دارند و مصطفی از جمله افرادی است که بر گردن تئاتر کشور حق دارد.

شهرستانی سپس با ارائه توضیحاتی از قطب‌الدین صادقی، مدرس دانشگاه و کارگردان دعوت کرد تا دقایقی از خاطرات دوستی و همکاری‌های خود با  مصطفی عبداللهی بگوید.

صادقی که حتی پیش از حضور روی صحنه به شدت از غیبت مصطفی عبداللهی و شنیدن خبر وضعیت سلامت این هنرمند متاثر شده بود روی صحنه آمد و بیان کرد: سی‌سال پیش در سال 64 در ایران موشک باران و جنگ وقتی به کشور بازگشتم اولین فردی که در دانشگاه شناختم جوان بسیار خوش قریحه و با فرهنگی بود که من به عنوان استاد راهنما رساله‌ای را با او کار کردم. همانجا پی به استعداد و قریحه این جوان بردم.

این مدرس دانشگاه افزود: وقتی سال 66 گروه تئاتر "هنر" را پایه گذاشتیم طی 28 سال از مصطفی و میکاییل شهرستانی برای حضور در این جمع دعوت کردم ما در مجموع 70 نمایش کار کردیم که مصطفی در 30 نمایش نقش فعال داشت و در نمایش‌هایی مثل "بهرام چوبینه"، "هفت‌خوان رستم" و "هفت قبیله" نقش اصلی کار را برعهده گرفت.

او اظهار کرد: خوشحالم در کنار فردی کار کردم که علاوه بر تکنیک و استعداد هنری از سجایای اخلاقی بی‌نظیری بهره داشت.

صادقی در حالی که بغض در گلو داشت و با سختی صحبت می‌کرد بعد از لحظاتی سکوت بیان کرد: در تمام این سالها خیلی کم پیش آمد و اصلا سابقه نداشت یک چیز را بیشتر از دو بار برای او توضیح دهم. بسیار فهیم بود، درک فوق العاده‌ای داشت و من با خیال راحت کار را به او می‌سپردم.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: مصطفی در کارگردانی هم توانا بود. ما در گروه چهار اصل داشتیم که یکی تعدد فن و تجربه ژانرهای مختلف بود و دیگری پرداختن به ایده‌های روشنگرانه برای جامعه. مصطفی همیشه این دغدغه را داشت و از کارگردانانی است که موجب مباهات من می‌شود. او هیچ‌گاه به دنبال ژانرها و فرم‌های شبه روشنفکرانه نبود، بلکه خیر جمع و جامعه را در نظر می‌گرفت.

این کارگردان به اهمیت رفاقت دیرین خود با مصطفی عبداللهی اشاره کرد و افزود: ما علاوه بر پیوند هنری و ایده‌های یکسان درباره مسائل اجتماعی دوستان بسیار خوبی بودیم و در همان لحظه اول دانشگاه متوجه شدم ظرافت‌های رفتاری خاص خود را دارد و مثل شاهزاده‌های اساطیری رفتار می‌کند. صدای زیبا و گرم؛ وقار در رفتار و سنگینی در کلام و مهرآمیز بودن کلامش از مصطفی فردی ساخت که اگر شما یک بار او را ببینید هرگز فراموش نمی‌کنید.

صادقی ادامه داد: مصطفی در دوران کاری خود سختی‌های زیادی کشید و به خاطر دارم زمانی به دلیل مشکلات شغلی حتی مسافر کشی کرد. این هنرمند یکی از 60 نفری بود که در کنار مرجان گلچین، حسین محب اهری و دیگران متاسفانه دولت قبل با اینکه می‌دانست بیمار هستند حقوق و مزایای آنها را قطع کرد. همان زمان فریاد زدم اینها سی سال خادم فروتن فرهنگ و هنر این مملکت بوده اند چطور به خود اجازه دادید حقوق این افراد را قطع کنید.

کارگردان نمایش "مکبث" در پایان گفت: سی سال زمان زیادی است و من این بخت را داشتم که عمری را با مصطفی طی کنم. امیدوارم نیت و امید همه ما موجب خلاصی مصطفی از این بیماری لعنتی شود و بار دیگر به میان ما بیاید و نمایش روی صحنه ببرد.

بعد از صحبت‌های صادقی، میکائیل شهرستانی بار دیگر روی صحنه رفت و دست نوشته‌ای درباره وضعیت هنرهای نمایشی و پانزده اجرایی که نمایش «در اعماق» دریافت کرده است خواند و سپس از مخاطبان برای تماشای نمایش دعوت کرد.

مصطفی عبداللهی به دلیل مبارزه با بیماری و بستری بودن در بیمارستان نتوانست در مراسم افتتاح نمایش خود حاضر شود.

نمایش "در اعماق" نوشته ماگسیم گورکی و کارگردانی مصطفی عبداللهی ساعت 19 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز