خبرگزاری کار ایران

انتخاب تازه‌های نشر توسط کتابداران از هفته آینده آغاز می‌شود

به گغته‌ی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مطابق وعده دبیرکل برای اختصاص هزینة عدم حضور نهاد در نمایشگاه به خرید کتاب، کتابداران سراسر کشور می‌توانند از هفته آینده به انتخاب تازه‌های نشر مطابق با نیازهای کتابخانة خود بپردازند.

به گزارش ایلنا، علی رمضانی(مدیرکل منابع نهاد) اعلام کرد: با پایان یافتن بیست ‌و ‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تازه‌های نشر که در مدت برگزاری نمایشگاه رصد شده بود، جمع‌بندی شد و با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات در هفتة آتی با استفاده از نرم‌افزار «سامان» به مدت یک هفتة کاری برای انتخاب در اختیار کتابداران سراسر کشور قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع نهاد ضمن اشاره به اینکه در این شیوة تأمین منابع غیر متمرکز برای هر کتابخانه اعتبار خاصی در نظر گرفته شده افزود: از کتابداران محترم انتظار می‌رود با توجه به شناختی که از نیازهای مراجعان و محیط فرهنگی اطراف کتابخانة خود دارند دست به انتخاب زده و از انتخاب عناوینی که اطلاعات کاملی از آنها ندارند خودداری کنند.

وی افزود: با توجه به استقبال مخاطبان، نیاز کتابخانه‌های سراسر کشور و سیاست راهبردی نهاد برای توجه ویژه به بخش کودک‌ و ‌نوجوان و تأمین منابع مخصوص آن، 50% عناوین ارائه شده به حوزة کودک ‌و ‌نوجوان و بقیه در موضوعات پرطرفدار دیگر اختصاص یافته است.

مدیرکل منابع نهاد اعلام کرد: برای بالا بردن سهم انتخاب کتابداران، حدود 10 استان به تخصیص مبالغی از منابع استانی اقدام کرده‌اند که این ارقام به سرانة تخصیصی برای کتابخانه‌های آن استان اضافه شده و در نهایت کتابداران این استان‌ها می‌توانند عناوین بیشتری را انتخاب کنند.

رمضانی با اشاره به اینکه برای حدود 100 کتابخانه‌ای که به سامانة سامان متصل نیستند پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته اظهار کرد: پس از پایان فرایند نظرخواهی و تجمیع نظرات کتابداران، سفارش عناوین به ناشران آغاز و کتاب‌ها بعد از دریافت در اسرع وقت به کتابخانه‌ها ارسال خواهد شد.

مدیرکل منابع نهاد در پایان افزود: تجربیات و بازخوردهای برگزاری این نظرخواهی، ان‌شاءالله در فرایندهای آتی تأمین منابع نهاد اثر گذار خواهد بود.

کد خبر : ۲۷۸۳۷۵