خبرگزاری کار ایران

در نخستین شب فقدانِ هنرمند؛

هنرمندان و مدیران از مصطفی عبداللهی گفتند

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۷۰۱

نمایش «دراعماق» به کارگردانی زنده یاد مصطفی عبداللهی؛ در اولین شب فقدان این هنرمند شایسته تئاتر کشور با سخنرانی تعدادی از هنرمندان و مدیران روی صحنه رفت.

به گزارش ایلنا، میکاییل شهرستانی بازیگر و از دوستان نزدیک زنده یاد عبداللهی قبل از شروع اجرای نمایش که روز پنجشنبه (31 اردیبهشت ماه) در تالار اصلی تئاتر شهر برگزار شد، خطاب به تماشاگران گفت: بسیار ممنون که در اولین شب درگذشت مصطفی به تالار اصلی تئاتر شهر آمدید، ما زیاد نمی‌خواهیم وقتتان را بگیریم چرا که برای مصطفی وقت مردم بیشتر از هرچیز دیگری اهمیت داشت برای همین پای کارش ایستاد و به کمک همسرش بانو ناهید تا آخرین دم مقاومت کرد.

اقتدار بی‌نظیر مصطفی را فراموش نمی‌کنم

قطب‌الدین صادقی کارگردان و مدیر گروه تئاتر « هنر» نیز در سخنانی گفت: من با مصطفی عبداللهی سابقه سی‌ساله دارم. زمانی که من سال 64 در بحبوحه سالهای جنگ به ایران برگستم و مصطفی عبداللهی جزو اولین شخصیت‌هایی بود که با او آشنا شدم. جوانی خوش فکر و خلاق که من توفیق استاد راهنمایی او در دانشگاه را نیز پیدا کردم. او بعدها جزو اولین اعضای گروه هنر بود که در مجموع 70 کاری که ما در این گروه انجام دادیم مصطفی عبداللهی در 30 اثر به عنوان بازیگر یا کارگردان حضور داشت.

وی ادامه داد: مصطفی عبداللهی بازیگر لایقی بود که با سواد و پر از ادراک و با قدرت خلاقیتی بی‌نظیر روی صحنه تئاتر با قدرت ایستاد. من به یاد ندارم که بیشتر از دو بار به او درباره موردی به او توصیه‌ای کرده باشم. او نزدیک به 45 سال در گروه هنر و سایر مجموعه‌های نمایشی خود را وقف تئاتر کرد بی‌آنکه به اندازه شایستگی‌هایش از کسی طلبکار باشد. او کارهایی را انجام داد که همه آثاری ارزنده بودند و هیچکدام رنگ و بوی سفارشی و تجاری به خود نگرفتند. او هیچگاه از این تئاترهای مرده و بی‌خاصیت که از موطن خود دور هستند انجام نداد و به آنچه روی صحنه انجام می‌داد اعتقاد داشت.

این کارگردان تئاتر با اشاره به وقار و شخصیت والای زنده یاد عبدللهی در عرصه تئاتر گفت: او مردی مهربان و متواضع بود که در عین حال غروری مثال زدنی هم داشت. به نظر من او آخرین مائده آسمانی است. او شخصیتی داشت که نوع رفتار و آرامشش وی را شبیه شاهزادگان هزار و یک شب می‌کرد. مصطفی عبداللهی در عین وقار و شخصیت طنزی که داشت هیچ گاه غرور خود را از دست نمی‌داد و علیرغم اینکه جامعه هنری به مطالباتش پاسخ نداد و مصطفی سختی‌های زیادی را به جان خرید غرور مثال زدنی و اقتدار بی‌نظیرش را ترک نکرد.

صادقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: مصطفی عبداللهی مشکلات زیادی داشت ولی هرگز کاسه دست نگرفت ولی در عین حال مطالبات خود را به درستی طلب می‌کرد. به هر ترتیب حالا دیگر مصطفی نیست ولی مطمئن باشید روح و نامش بین ما باقی است. من امیدوارم یادش برای همیشه در آثار گروه هنر حفظ شود و هنرمندان و همکاران دیگرش راه او را ادامه دهند و خلاقیت را فراموش نکنند.

کوچه ای بنا نهادم از عشق ...

محمد یوسفی دستیار زنده یاد مصطفی عبداللهی در نمایش « دراعماق» نیز بعد از صحبتهای صادقی، نوشته‌ای به نقل از زنده یاد عبداللهی را برای حاضران در مراسم خواند.

در نوشته مصطفی عبدااللهی آمده است: «کوچه ای بنا نهادم از عشق طی 40 سال. از پشت شیشه‌ها، زارع شیکاگو را در اتاق 13 به نظاره نشستم در حالیکه جنگ در طبقه سوم برپا بود. کابوس سرخ من این بود که با شب تا صبح، کبودان اسفندیار را همراهی کنم. چشم در برابر چشم نهادم تا آی با کلاه و آی بی‌کلاه را با خط عشق در میان هفت قبیله گمشده بازرسی کنم و تو ای یادگار زریران، اگر نرفته بودی، بیتوس بیچاره از شرق بوسه رهایت نمی‌کرد. اما حکم این بود که خاطرات هنرپیشه نقش دوم را درمیان انبوهی از هیچکس ورق بزنم و در همین کوچه ، مرگ تصادفی یک آنارشیست را هوار کنم.

اینک در اعماق این کوچه که آکنده از اصوات دلنشین رادیوست، تکرار می‌کنم که پهلوانان نمی‌میرند. از جان مایه می‌گذارم تا همه را به این کوچه دعوت کنم. زندگی من این کوچه تئاتری است اما کوچه، حال روز خوشی را سپری نمی‌کند. گویا بلوارهای ظاهرا شیک با مواد نامرغوب درجه چندم در حال ویران ساختن کوچ‌های تئاتر هستند. امیدوارم اصالت فرهنگ با حمایت متواضعانه دولت، پاکی شرافتمندانه و آزاد جان دوباره بگیرد.»

عنوان «پهلوان تئاتر ایران» برازنده اوست

پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر نیز در این مراسم درگذشت زنده یاد مصطفی عبداللهی را تسلیت گفت.

وی گفت: « بی شک عنوان «پهلوان تئاتر ایران» برازنده مصطفی عبداللهی است، او که با مهربانی و محبت سالیان سال با تئاتر زندگی کرد و جز نیکی چیزی در اذهان اهالی تئاتر نکاشت. پهلوانانه با بیماری خود مبارزه کرد تا آخرین نفس که شما و ما شاهدان عینی آن هستیم. ما امروز آرامیم به آرامشش و غمگینیم از وداعش.

رییس تئاتر شهر ادامه داد: مصطفی عبداللهی عزیز جاودانه شدنت مبارک. بدانیم صحنه‌های تئاتر که او بر آن گام نهاده یاد او را در قلب و ذهن ما همیشه مانا می‌دارد.

بزرگداشت اسطوره تئاتر ایران

ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر نیز با اشاره پایمردی زنده یاد عبداللهی در مبارزه با بیماری گفت: در حالیکه برخی از ما وقتی سردردی می‌گیریم دیگر تاب حضور در صحنه را نداریم اما این مصطفی عبداللهی بود که مردانه در مقابل بیماری ایستاد و کارش را تعطیل نکرد و امروز همین بازیگرانی که روی صحنه نمایش « در اعماق » هستند همگی نماینده‌ای از طرف مصطفی هستند که بیانگر حضور او در بین ماست.

وی ادامه داد: استقامتی که او در عرصه تئاتر و البته مبارزه با بیماری داشت از مصطفی عبداللهی اسطوره‌ای ساخت که باید به احترام او ایستاد و به روح پاکش درود فرستاد. مصطفی عبداللهی به خیلی از تئاتری‌ها نشان داد که اجرای تئاتر چقدر با اهمیت است. مصطفی عبداللهی هرگز از تاریخ تئاتر این کشور به عنوان یک اسطوره ازلی فراموش نمی‌شود .

آتش تقی‌پور بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان نیز در این مراسم یادبود توضیح داد: شایستگی مصطفی عبداللهی به قدری دارای ارزش و احترام است که باید وجود او را طلا گرفت. شاید گفتن این کلمه آنچنان معمول نباشد اما می‌توانم بگویم مصطفی شهید راه تئاتر بود که برای من و همسرم شهین علیزاده همیشه به عنوان هنرمندی سرافراز این قابلیت را داشت که از او یاد بگیریم.

نمایش «در اعماق» به کارگردانی زنده‌یاد مصطفی عبداللهی حتی در فقدان او ساعت 19 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز