خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل خانه هنرمندان:

ارتقای سینمای ایران در گروی ارتباط پژوهشگران و سینماگران است

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: ارتباط مداوم میان بخش عملی و اجرایی با بخش پژوهش و دانشگاهی یکی از نکات مهمی است که می‌تواند موجب ارتقای سینما ایران شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مجید سرسنگی در اولین روز هفته پژوهش سینمای ایران که در محل خانه هنرمندان برگزار شد؛ با بیان این مطلب که امروز سینما یکی از رسانه‌های مهم جهانی محسوب می‌شود، گفت: این هنر باتوجه به ابزار امکانات، سرمایه و دیدگاه‌های مختلفی که نسبت به سایر  هنرها دارد؛ توانایی بیشتری در جذب مخاطب داراست.

مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به اینکه سینما خود را به‌عنوان هنر عصر حاضر معرفی کرده، افزود: به همان اندازه که این هنر ارزشمند است توجه به تحقیق و پژوهش دارای اهمیت دوچندان می‌شود که نباید در سینما مورد غفلت سینماگران  و دست‌اندارکاران قرار گیرد.

سرسنگی؛ فقدان توجه به پژوهش را یک عارضه مهم در رشته‌های مختلف هنری عنوان کرد و ادامه داد: ما در هیچ زمان و در هیچیک از حوزه‌های هنری نتوانسته‌ایم تعادلی بین حوزه نظری و عملی برقرار کنیم. از یکسو دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به دنبال تحقیقاتی هستند که چندان کاربردی در حیطه عملی ندارند و نمی‌توانند گره‌ای از مشکلات برطرف کنند و از سوی دیگر دست‌اندرکاران در کارهای خود به مقوله پژوهش اهمیتی نمی‌دهند.

مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به اهمیت پژوهش در سینما افزود: ما یک هفته را به پژوهش در این حوزه اختصاص دادیم و براساس آنچه که در دستور کار معاونت پژوهشی خانه هنرمندان قرار گرفته، هفته‌های پژوهشی را برای سایر هنرها از قبیل موسیقی، تئاترو هنرهای تجسمی برگزار خواهیم کرد.

سرسنگی با اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی گفت: اعتقاد ما بر این است که توسعه هنرها باید دانش‌محور و دانش‌بنیان باشد. توسعه هنر در کشورهای مختلف نشان می‌دهد سالانه میلیاردها تومان صرف هزینه‌های پژوهشی برای بررسی و شناسایی نقاط ضعف رشته‌های مختلف می‌شود و توسعه پایدار و ارزشمند در حوزه هنرهای توسعه‌ای است که دانش‌محور باشد که متاسفانه در کشور ما این مهم جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: مدیران قبل از اینکه سمتی را بگیرند قول‌هایی را در زمینه توجه به پژوهشی می‌دهند اما بعد از ورود به کارهای اجرایی آنقدر درگیر کارهای روزمره می‌شوند که این مهم را فراموش می‌کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که یکی از نیازها در حوزه پژوهشی داشتن محققانی است که بتوانند پژوهش‌های کاربردی در مورد مسایل سینما  انجام دهند، خاطرنشان کرد: پژوهشگران باید در امور پژوهشی با دیدگاه علمی راه‌حل‌هایی را برای حل مشکلات سینما ارایه دهند و بر موضوعاتی تاکید داشته باشند که مشکلات روز سینمای ایران است.

سرسنگی با طرح این سوال که آیا سپردن سینما به گیشه‌ی صرف و اینکه مخاطب سینما را بیشتر کنیم با ساخت فیلم‌هایی که مضامین آنها جایگاهی در جامعه ندارند؛ صحیح است ولو اینکه جایگاه مخاطب به هیچ عنوان لحاظ نشود، اظهار کرد: این‌ها نکاتی هستند که باید در حوزه پژوهش مورد بررسی قرار گیرند.

وی ادامه داد: درحال حاضر فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که نه تنها نمی‌توانند نیازهای فرهنگی مخاطب را تامین کنند بلکه با فضای فرهنگی مخاطبان نیز مغایرت دارند اما پژوهشگران این اهلیت را دارند که درباره زوایای مختلف سینما کار کنند و به مسوولان راهکار ارایه دهند که البته مسوولان باید نیز این قول را بدهند این پژوهش‌ها را مورد توجه قرار دهند.

مدیرعامل خانه هنرمندان تاکید کرد: ارتباط مداوم میان بخش عملی و اجرایی با بخش پژوهش و دانشگاهی یکی از نکات مهمی است که می‌تواند موجب ارتقای سینما ایران شود و باید فکر کرد چگونه می‌توان حوزه تحقیق را به سینماگران وصل کرد.

سرسنگی با اشاره به جایگاه تئاتر در یونان و در پنج قرن قبل از میلاد گفت: باید این نکته را به یاد داشته باشیم که  در آن زمان که تنها نمایش‌نویسان توانستند چنین جایگاهی را بدست آورند و این جایگاه حاضل همت منتقدان و نظریه‌پردازانی بود که توانستند تئاتر را تئوریزه کنند.

مدیرعامل خانه هنرمندان با تاکید بر اینکه پژوهش‌های کاربردی مورد نظر ماست، افزود: آن چیزی که ما در حوزه سینما مشکل داریم فقدان پژوهش‌های کاربردی و سپردن آنها به دست سینماگران است. باید حلقه مفیدی بین اهالی سینما و پژوهشگران ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر پایان نامه‌های ما بیشتر فضاهای ذهنی هستند که شاید تا چنددهه آینده هم برای سینمای ایران مورد استفاده نباشند لذا پژوهشگران باید دردهای مهم سینما را دریابند و پژوهش‌های خود را به این مسایل اختصاص دهند.

کد خبر : ۲۷۹۰۶۶