خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه لیتوگرافان:

حکمِ پلمپِ 12 چاپخانه را به دلیل تداخلِ صنفی گرفته‌ایم

براساس قوانین حقوقی و صنفی هیچ مجموعه و نهادی نمی‌تواند و نباید در حیطه کاری و شغلی مجموعه‌ای دیگر ولو مرتبط وارد شود.

از آخرین ماه‌های سال گذشته برخی اقدامات و اظهارنظرهای اتحادیه لیتوگراف تهران درباره تداخل صنفی اتحادیه چاپ با حوزه فعالیت این اتحادیه، موجب نگرانی‌هایی در اذهان فعالانِ صنعتِ چاپ در حوزه‌های مختلف لیتوگرافی، چاپ و صحافی شد. هرکدام از این سه اتحادیه بنابر منافع و نیازهای خود مطالبی را عنوان می‌کنند اما همگی بر لزوم تجمیعِ فعالیت‌های مرتبط با صنعت چاپ تاکید دارند.

احمد ابوالحسنی(رئیس اتحادیه لیتوگرافان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن اعلام این مطلب که این اتحادیه کوچکترین مشکلی با اتحادیه چاپ و چاپخانه‌داران ندارد؛ بیان کرد: در هر صنفی منافعی وجود دارد که اتحادیه تخصصی آن مصنف موظف به حفظ آن‌هاست تا اعضای فعال در آن حوزه با ضرر و زیان مواجه نشوند. اگر بحثِ تداخل صنفی با اتحادیه چاپ را مطرح کردیم؛ بیشتر قصدمان جلوگیری از متضرر شدنِ هم‌صنفانمان در بخشِ لیتوگرافی است.

وی گفت: براساس قوانینِ حقوقی و صنفی هیچ مجموعه و نهادی نمی‌تواند و نباید در حیطه کاری و شغلی مجموعه‌ای دیگر ولو مرتبط وارد شود. درست است که در همه‌جای دنیا فعالیت‌های پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ در یک مرکز متمرکز هستند اما در کشور ما متاسفانه هنوز امکانِ تجمیعِ بخش‌های مختلفی که به نوعی به چاپ درگیر هستند؛ وجود ندارد و به‌رغم تمامِ صحبت‌ها هم به نظر می‌رسد به این زودی‌ نتوانیم تجمیعِ اساسی در صنعت چاپ را محقق کنیم. این مسئله از قبل انقلاب در حوزه چاپ وجود داشته و باوجود سه‌بار اصلاح بازبینیِ قوانینِ نظامِ صنفی؛ هنوز هم هیچ چاپخانه‌ای نباید از دستگاه‌ها و لوازم لیتوگرافی استفاده کند و کارهای مرتبط با لیتوگرافی را هم خودش انجام بدهد. اگر مسئله‌ی تداخل ازسوی چاپخانه‌داران و اتحادیه چاپ جدی گرفته نشود؛ براساس همین قوانین نظام صنفی از طریق دیگری اقدام می‌کنیم و با گرفتنِ اخطار و ... حکمِ پلمپِ این چاپخانه‌ها را بعد از 15 روز می‌گیریم.

او در ادامه افزود: از مدت‌ها پیش با درخواست و تعامل؛ سعی در حل این مشکل داشتیم. اما می‌بینیم که هیچ ترتیب اثر و پاسخی از سوی اتحادیه چاپ صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل خودمان دست‌به‌کار شدیم و با کمک حقوقِ نظامِ صنفی؛ حکمِ پلمپِ 12 چاپخانه را گرفته‌ایم. چهار چاپخانه از این دوازده چاپخانه، ظرفیت و توان گرفتن مجوز فعالیت لیتوگرافی را داشتند و از هشت چاپخانه باقی‌مانده؛ شاید دو مجموعه دیگر هم بتوانند مجوزِ فعالیت صنفی در حوزه لیتوگرافی را دریافت کنند. مابقی هم همانطور که گفتیم اگر اصلاحی در روندِ کاری خود صورت ندهند؛ بنابر حکمی که گرفتیم؛ پلمپ می‌شوند.

رئیس اتحادیهِ لیتوگرافان سپس با اشاره به رایزنیِ طولانی‌مدت با اتحادیه چاپ‌خانه‌داران برای حل مشکل تداخل صنفی؛ اضافه کرد: چهارسال بیشتر است که ما با اتحادیه چاپ درحال رایزنی هستیم تا تجمیعِ حوزه‌های مرتبط با چاپ را به سرانجام برسانیم اما آن‌ها همکاری نمی‌کردند و تجمیع را قبول نداشتند. الان خود آن‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که تجمیع و یکی شدن ما به نفع همگی و صنعت چاپ است اما ما می‌گوییم اول باید مشکل تداخل صنفی چاپخانه‌هایی که ابزار و ادواتِ لیتوگرافی هم دارند؛ حل بشود و بعد با اعمالِ قوانین به روال حقوقی که در نظام صنفی گفته شده؛ مسئله تجمیع را پیگیری کنیم.

ابوالحسنی اضافه کرد: ما نهایتا راهی جز تجمیع نداریم اما با شرایط فعلی هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران؛ فکر نمی‌کنم حالاحالاها به تجمیع دست پیدا کنیم. برای همین است که اصرار بر اعمال قانون و پلمپ چاپخانه‌های مذکور داریم. حتی اگر شده یک روز، یک چاپخانه را پلمپ کنیم و بعد به خاطر خانواده و کارگران آن؛ با فکِ پلمپ موافقت کنیم؛ این کار را می‌کنیم شاید اتحادیه به‌جای از بالا نگاه کردن به دیگران؛ ترتیبِ اثر داده و بحثِ تداخلِ صنفی و تجمیع را بعد از چهار سال حل کنیم.

او در ادامه با اشاره به نامه‌نگاری‌های اتحادیه چاپ با وزارت ارشاد و تلاش این اتحادیه برای کمک گرفتن از این وزارتخانه برای حل مشکل تداخل صنفی، گفت: چاپخانه‌داران و اتحادیه چاپ می‌گویند چون از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت گرفته‌اند نیازی به بررسی تداخل صنفی نسیت. این دوستان باید توجه داشته باشند که وزارات ارشاد تنها صلاحیت فردی افراد را تایید می‌کند و اصلا کاری به مسائل صنفی ندارد. اساسا این وزارتخانه از نظر قانونی نمی‌تواند در امور حقئوقی و قانونی صنوف زیرمجموعه‌هایش دخالتی داشته باشد که اگر این امکان را داشت نامه و درخواست‌های اتحادیه چاپ به وزارت ارشاد و وزیرمجموعه‌اش بعد از چهار ماه بدون پاسخ نمی‌ماند. ارشاد تا به حال جوابی به نامه‌های مرتبط با تداخل صنفی نداده و نخواهد داد. چون ورود به این مسائل در حیطه وظایف و مسئولیت‌های ارشاد نیست. این وزارتخانه که نمی‌تواند برخلافِ قوانین مصوبه مجلس و کشور برای امور صنفی راه‌حلی اراده بدهد. تمامِ این صحبت‌ها و ابزار علاقه‌‌مندی برای حل مشکل تداخل صنفی هم تنها به دلیل نزدیک بودن انتخابات اتحادیه چاپ و جمع‌آوری رای از اعضایشان است وگرنه فکر نمی‌کنیم برنامه‌ای اساسی در این مورد داشته باشند.

ابولحسنی تنها ایراد را شامل حال اتحادیه‌ها و نهادهای صنفی صنعت چاپ نداشت و در پایان متذکر شد: البته ایراد و اشکال فقط از سوی اتحادیه چاپ نیست و اساسا قوانین نظام صنفی در کشور ما ایرادهای زیادی دارد که باعث بروز تداخل صنفی و دعواهای حقوقی در حوزه‌هایی که هم‌پوشانی دارند؛ می‌شود و بعد از بروزِ تداخل هم راه‌حلی پیش پای طرف‌های درگیر نمی‌گذارد. اگر اینچنین نبود اصلا این مباحث درون صنفی؛ رسانه‌ای و جنجالی نمی‌شد.

کد خبر : ۲۷۹۶۵۹