خبرگزاری کار ایران

نگاهی به آلبوم‌هایی که هنوز پرطرفدارند

آلبوم‌های "سیر"؛ "هفت‌گاه"؛ "کنعان"؛ "لحظه‌ها"؛ "به تماشای آب‌های سپید" و "آن و آن..." درمیان علاقمندان به موسیقی؛ هنوز طرفداران خاص خود را دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فهرست پرفروش‌ترین آلبوم‌های نشر هرمس در شهرکتاب تیراژه به شرح زیر است:

۱- آلبوم سیر اثر کریستف رضاعی و مسعود شعاری

۲- آلبوم هفت‌گاه معلق اثر فرخزاد لایق

۳- آلبوم کنعان اثر کریستف رضاعی

۴- آلبوم لحظه‌ها اثر کیاوش صاحب نسق

۵- آلبوم به تماشای آب‌های سپید اثر حیسین علیزاده و ژوان کاسپاریان

۶- آلبوم آن و آن... اثر حسین علیزاده

آلبوم سیر

ریتم، رنگ آمیزی و قالب در موسیقی مشرق زمین عموما نقطه شروع و پایان متفاوتی دارد و پیمودن این فاصله در آن؛ خود بیانگر نوعی سیر در ریتم و مضمون است. از گوشه‌ای به گوشه‌ای دیگر، از مقامی به مقامی دیگر، از حضیض تا اوج و از اوج به حضیض.

مبنای این اثر نیز سفری است به میان رنگ آمیزی‌های مختلف و هارمونی‌های شرقی و غربی. همراهی تبلا و حضور سازهای غربی همچون گیتار، سازهای زهی و جلوه‌های صوتی در کنار سه تار، مکالمه‌ای را برقرار می‌کند که در آن سه زبان موسیقیایی متفاوت ایرانی، هندی و اروپایی مفهومی مشترک را بیان می‌کند.

آلبوم هفت‌گاه معلق

هفت‌گاه معلق مجموعه‌ای است برای کوارتت زهی که بصورت غیر همزمان ضبط شده است. ویولن اول، ویولن دوم و ویولن آلتو توسط ارسلان کامکار نواخته شده و خطوط ویولنسل را فرخزاد لایق (آهنگساز) اجرا کرده است.

فرخزاد لایق درباره این اثر گفته است: هفت‌گاه معلق روایتی فروتن از تعلیق وجود باژگون ماست و نیز این دومین گام «معلق» من است دربر گشودن «حجم» در ساحت موسیقی دستگاهی ایران. در سِفر عُسرت (با حضور شهرام ناظری)، سازبندی کلاسیک ایرانی ابزار این گشایش بود و در اینجا  با رهیافتی وارونه؛ یک کوارتت زهی کلاسیک غربی. بستر هر دو حرکت، ردیف دستگاهی ایران بوده است با نگاهی که اما امروزین است و به رهایی موسیقی کلاسیک ایران از «خط» تغزل به «حجم» گونه گون و عیار انسانی می‌اندیشد که فرا‌تر از «غم فراق» و «شوق وصال»، به خشم و رنج و حیرت و فریاد سر بر می‌کشد تا بیرون از حصار سحّار تغزل، پای به ساحت گشادهٔ وجودی بگذارد که گوشت و روح و خون دارد، و دغدغه ازلی بیکرانش، جز وصف مکرر معشوق، رنج و اضطراب و رهایی جاودانه است.

آلبوم کنعان

این مجموعه موسیقی متن فیلم‌های «کنعان» (کارگردان مانی حقیقی) و «پرونده هاوانا» (کارگردان علیرضا رئیسیان) را دربرمی‌گیرد. کنعان دومین همکاری کریستف رضاعی با مانی حقیقی پس از فیلم «آبادان» است.

آلبوم لحظه‌ها

در تضاد میان رنگِ کلیدهای پیانو؛ نوعی هماهنگی و نزدیکی وجود دارد. بداهه نوازی کیاوش صاحب نسق نیز فضایی متضاد اما ملموس از روحیات این هنرمند ایرانی را در دنیایی غریب و دوراز موطن تصویر می‌کند.

آلبوم به تماشای آب‌های سپید

کنسرت بزرگ و موفق دو استاد موسیقی جهان (حسین علیزاده و ژیوان گاسپاریان) در شهریور ماه ۱۳۸۲، هسته اصلی این اثر است. این آلبوم یکی از مهم‌ترین تجربه‌ها در موسیقی چندآوایی (پلی فونی) ایران است که زائیده تفکرات نوگرای حسین علیزاده بوده و در سال ۱۳۸۵ کاندید جایزه گرمی بهترین آلبوم موسیقی ملل دنیا شد.

آلبوم آن و آن

این مجموعه ضبط زنده دو اجرای مستقل بداهه‌نوازی سه‌تار حسین علیزاده در کنار تمبک پژمان حدادی در بهار ۱۳۸۶ است. اجرای اول در آواز دشتی و اجرای دوم در آواز بیات اصفهان فضایی انتزاعی از موسیقی ایران را خلق می‌کنند.

کد خبر : ۲۸۰۰۸۱