خبرگزاری کار ایران

پنج اثر، نامزد بخش پژوهش جایزه پروین شدند

نشست خبری ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی با حضور نماینده دبیر علمی و دبیر اجرایی این دوره، برگزار شد.

به گزارش ایلنا،‌ نشست خبری ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی با حضور جواد محقق(نماینده دبیر علمی) و مهدی قزلی(دبیر اجرایی این جایزه)،‌ صبح امروز(11 خرداد) در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

در این نشست؛ مهدی قزلی با اشاره به اینکه دوست داشتیم به دلیل تمرکززدایی در بخش‌هایی؛ مراسم اختتامیه را از تهران خارج کنیم،‌ گفت: تمایل داشتیم جایزه جلال را در اسالم، محل مرگ این نویسنده برگزار کنیم، اما زیرساخت های این مکان برای برگزاری این جایزه فراهم نبود.

وی با بیان اینکه جشنواره شعر فجر را در برخی نقاط کشور برگزار کردیم و تا حدودی نیز موفق بودیم، تصریح کرد: جایزه پروین اعتصامی نیز بنا بود در تبریز برگزار شود، اما هماهنگی‌های لازم با شهرداری این شهر به نتیجه نرسید و نتوانستیم این جایزه را در آنجا برگزار کنیم.

دبیر اجرایی ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی بیان کرد: بنا بود دوره ششم این جشنواره که دوسالانه است،‌ سال گذشته برگزار شود. اما به دلیل تقارن آن با جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر،‌ ‌برای اینکه این جایزه تحت تاثیر آن دو رویداد قرار نگیرد، اختتامیه آن را در بهار امسال برگزار می‌کنیم که 25 خرداد در پژوهشگاه فرهنگ، ‌هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

قزلی با تاکید بر اینکه این جایزه دوسالانه برگزار می‌شود و پیدا کردن بخشی از آثار با کمک خانه کتاب محقق شده، اظهار کرد:‌ این دوره از جشنواره در پنج بخش رسمی داستان، شعر، نقد، ادبیات نمایشی و ادبیات کودکان و یک بخش غیررسمی یا غیراساسنامه‌ای ترجمه برگزار می‌شود.

وی افزود: در بخش پژوهش حدود هزار اثر رسیده که 29 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. در بخش ترجمه 900 اثر که از این تعداد 122 اثر نهایی شدند، در بخش داستان هزار و 400 اثر که 95 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند، ‌در بخش شعر هزار اثر که 142 اثر نهایی شدند، در بخش ادبیات نمایشی 147 اثر که 23 اثر نهایی شده و در بخش ادبیات کودک 2 هزار و 100 اثر که 200 اثر در این بخش، نهایی شدند.

دبیر اجرایی ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی خاطرنشان کرد: داوری نهایی آثار تقریبا نهایی شده و در هر بخش 5 اثر انتخاب می‌شوند و در نهایت یک اثر به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهد شد.

قزلی به هیئت علمی و هیئت امنای این دوره جایزه پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت:‌ هیئت علمی این دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی را راضیه تجار،‌ حسن دولت آبادی، منیره احمد سلطان، سوسن طاقدیس، سیدمحمدرضا واحدی و حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد تشکیل داده‌اند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ نماینده فرهنگستان زبان فارسی و چهار عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان اعضای هیئت امنای این جایزه حضور دارند.

وی تاکید کرد:‌ تلاش کردیم با توجه به موضوعیتی که این جایزه دارد،‌ با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، مشارکتی داشته باشیم که در این امر توفیقی حاصل نشد و به نتیجه نرسیدیم.

در ادامه این نشست،‌ جواد محقق نماینده دبیر علمی ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی،‌ درباره این جایزه و جایزه ادبی جلال آل احمد ‌عنوان کرد:‌‌ جایزه جلال آل احمد و پروین اعتصامی، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و اگر قرار باشد تغییراتی رخ دهد،‌ از طریق همین شورا امکان پذیر است.

وی افزود:‌ انتقاداتی بر برگزاری این جایزه شده که فکر می‌کنم در جایزه پروین اعتصامی باید تغییراتی انجام شود و بعد از این دوره این تغییرات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده دبیر علمی ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی به انتقادات درباره جایزه ادبی پروین اعتصامی اشاره و تصریح کرد:‌ یکی از بحث‌هایی که در برگزاری جایزه پروین می‌شود،‌ این است که اگر خانم‌ها در این جایزه حضور دارند،‌ چرا باید در جایزه ادبی جلال و کتاب سال، ‌آثارشان حضور داشته باشد.

محقق ادامه داد: این جایزه ضرورت دوره خود بود که بانوان حضور داشته باشند. در صورتی که جایزه‌ای برای آقایان نداریم. برخی از نویسندگان مرد این اعتراض را داشتند و باید به این مسئله رسیدگی شود.

وی به سطح کیفی آثار حاضر در این دوره از جایزه ادبی پروین اعتصامی اشاره کرد و اظهار داشت: سطح آثار در دوره‌های مختلف،‌ متفاوت است و این در آثار خانم‌ها نیز قابل مشاهده است. چون ذهنیتی از دوره‌های گذشته ندارم،‌ نمی‌توانم پاسخگو باشم. اما آنچه مشخص است در برخی حوزه‌ها آثار خوبی را شاهد بودیم.

در پایان این نشست نیز از سوی دبیر اجرایی این دوره از جایزه ادبی پروین اعتصامی نامزدهای بخش پژوهش‌های ادبی به شرح ذیل اعلام شد:

حرکت تئاتر به سمت شعر (اثر طلایه رویایی، از ‌نشر قطره)،‌ ‌شاهنامه فردوسی (تالیف مهری بهفر،‌ از نشر نو)، سبک شناسی انتقادی، نوشته مریم درپر، از نشر علم، کارکرد ابهام در فرآیند خوانش متن (تالیف فروغ صهبا از ‌نشر آگه) و ملاصدرا و سهرودی (نوشته سیما سادات نوربخش از ‌نشر هرمس)

داوری بخش پژوهش‌های ادبی را اسماعیل امینی،‌ بهمن ساکی و مریم جلالی عهده‌دار بودند.

در پایان نشست خبری ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی، از پوستر این جشنواره که توسط سلمان رئیس عبداللهی طراحی شده،‌ رونمایی شد.

کد خبر : ۲۸۱۰۶۷