خبرگزاری کار ایران

شکرخدا گودرزی در گفتگو با ایلنا:

میلیاردها صرف سینما می‌شود اما تئاتر باید خودش را اثبات کند

شکرخدا گودرزی با رد بودجه مطرح شده برای اجرای نمایش «سهروردی» می‌گوید حتی با یک سوم مبلغ مطرح شده نیز می‌توان کار را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شکرخدا گودرزی که مدتی‌ست فراهم شدن شرایط تولید نمایش «سهروردی» را پیگیری می‌کند؛ درباره مراحل کار و نتیجه رفت و آمدها به دفتر مدیران توضیح داد: مسئله در کشور ما این است که فاصله بین نگاه مثبت مسولان تا اجرای یک نمایش خیلی زیاد است. یعنی شما پاسخ مثبت دریافت می‌کنید و مسئول هم نظر منفی ندارد اما وقتی به اجرا می‌رسیم به چون و چراهای زیادی برمی‌خوریم. پیگیری‌های ما هم در نهایت به اینجا ختم شد که فعلا زمان مهر و آبان برای اجرا تعیین شده است.

این هنرمند از پیگیری‌های چهارساله خود برای به صحنه رفتن نمایش «سهروردی» گفت و در پاسخ به این سوال که از نظر مالی باید چه شرایطی باید فراهم شود تا کار روی صحنه برود؛ اظهار کرد: معاونت امور هنری باید میزان حمایت خود را اعلام کند تا من و مدیر تولید متوجه باشیم باید برای چه میزان منابع تلاش کنیم. به عنوان کارگردان، کار من نیست که دنبال حمایت بگردم اما حداقل اگر از میزان حمایت دولت مطلع باشم بهتر می‌توانم برای جذب منابع برنامه‌ریزی کنم.

گودرزی؛ ارائه ارقام نجومی برای تولید نمایش «سهروردی» را رد کرد و گفت: به نظرم وقتی مسائل تالار وحدت و معاونت امور هنری برطرف شود؛ گروه راحت‌تر می‌تواند با تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار به گفت‌وگو بپردازد. برنامه‌ریزی برای اجرا به چند ماه زمان نیاز دارد و نیاز است پیش از آن تکلیف بعضی مسائل روشن باشد. اما بودجه‌ای که گروه برای آغاز کار نیاز دارد با آنچه در گوشه کنار مطرح می‌شود؛ فاصله دارد.

او درباره عوامل موردنظر خود توضیح داد و افزود: در حال حاضر با افسر اسدی، اصغر همت، جمشید جهانزاده، حبیب دهقان‌نسب و رحیم نوروزی برای ایفای نقش در این نمایش گفت‌وگوهایی انجام شده اما برای تعیین بازیگر نقش سهروردی و یک شخصیت دیگر همچنان به نتیجه قطعی نرسیدم. از سویی گروه طراحی صحنه و لباس و موسیقی از هنرمندان حرفه‌ای و شناخته شده هستند. به عنوان نمونه قرار است کار ساخت موسیقی نمایش را کامبیز روشن روان برعهده بگیرد.

این کارگردان تاکید کرد که گروه می‌تواند کار خود را با یک سوم مبالغ مطرح شده نیز آغاز کند و ادامه داد: اطمینان دارم استقبال از این نمایش زیاد خواهد بود و البته شاید به دلیل تجدد مصنوعی که به این مملکت وارد شد با نام یک اندیشمند ایرانی متفاوت از فیسلوف یونانی برخورد شود. اما عواملی از این دست نباید موجب شود که ما فکری به حال مشاهیر ایرانی نکنیم.

گودرزی به طرح دغدغه‌های فرهنگی توسط مسئولان اشاره کرد و گفت: آیا وقتی مسئولان ارشد نظام بارها از دغدغه‌های فرهنگی صحبت می‌کنند نباید انتظار داشته باشیم راهی برای اجرای نمایشی با محوریت مشاهیر ایرانی پیدا شود؟ کافی است شما تعداد کارگردانان تئاتری که علاقه و شرایط لازم را برای اجرای چنین آثاری در کارنامه دارند؛ بررسی کنید. شک نکنید حتی به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد که در بیشترین حالت اگر قرار باشد همه‌شان کاری روی صحنه بیاورند به سالی چهار یا پنج میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. آیا این برای پرداختن به مشاهیر کشور رقم زیادی است؟

این هنرمند تصریح کرد: چرا شاهد هستیم پول‌های کلان صرف سینما می‌شود اما تئاتر باید خودش را اثبات کند؟ ریشه‌های فکری این مملکت از بزرگانی مانند سهروردی سرچشمه می‌گیرد. وقتی از میرداماد، ملاصدرا و بسیاری دیگر صحبت می‌کنیم پای اندیشه‌های این متفکر به میان می‌آید.

کارگردان نمایش «خواجه نظام‌الملک» بیان کرد: شما نامه اوژن یونسکو به هانری کربن را مطالعه کنید که ضمن تشکر برای ترجمه کتاب سهروردی می‌گوید: مطالعه یکی از اعجاب‌انگیزترین متون معنوی تمام عمرم را با «عقل سرخ» تجربه کردم. شما این اندیشمند را نه تنها به مردم مغرب زمین بلکه بار دیگر به ایرانیان معرفی کردید. آیا ما باید همچنان منتظر باشیم یک خارجی داشته‌هایمان را به ما یادآوری کند.

گودرزی در انتها اظهار کرد: به نظرم مسئولان باید بیشتر از من برای اجرای چنین نمایش‌هایی بی‌تابی کنند. اطمینان دارم مدیران در ضرورت اجرای چنین نمایشی شک ندارند و منتظر می‌مانم تا نتیجه کار روشن شود.

کد خبر : ۲۸۲۱۷۹