خبرگزاری کار ایران

اولین مدیرعامل خانه موسیقی مطرح کرد:

حمایت‌هایِ سیاسیِ خانه موسیقی از جریانی خاص غیرقانونی‌ست

محمدسعید شریفیان بیان کرد: هیئت مدیره خانه موسیقی در انتخابات سال 92 رسما اعلام می‌کند که به آقای قالیباف رای می‌دهد درحالیکه در اساسنامه؛ به هیچ عنوان نهاد صنفی اجازه موضع‌گیری سیاسی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدسعید شریفیان که اولین مدیرعامل خانه موسیقی نیز بوده؛ در این مراسم گفت: بسیاری به تشکلات صنفی و وجود نهادهای مثل خانه موسیقی اهمیت نمی‌دهند. یکی از علل این موضوع انفرادی بودن فعالیت در هنر موسیقی است. ما هم به گونه‌ای انفرادی جداگانه و مستقل کار انجام می‌دهیم و برعکس هنر سینما که نمی‌تواند انفرادی باشد و همه کارها به صورت تیمی انجام می‌شود به همین دلیل هم است که آنها در انجام یک فعالیت صنفی موفق‌تر هستند.

خانه موسیقی صرفاً نباید نهادی صنفی باشد

این آهنگساز ادامه داد: در ایران و در بخش موسیقی هنری؛ یک اقتصاد دولتی داریم و ما در مقابل این اقتصاد دولتی قرار گرفتیم. جریان‌سازی‌هایی هم که از طرف دولت انجام می‌شود با مدیریت‌های اشتباه و غیرتوانمند بی‌نتیجه می‌مانند. مدیریت موسیقی از آنجا که کاری بسیار دشوار است و نیازمند وجود اتاق‌ فکرهایی است که مدام این مدیران را مشورت دهند. من هیچگاه اعتقاد نداشتم که خانه موسیقی صرفاً باید نهادی صنفی باشد. شرایطی که در کشور موجود است؛ موجب شده من بگویم خانه موسیقی باید نهادی صنفی هنری باشد. البته این کار را بسیار دشوار می‌کند.

خانه موسیقی در ابتدا وجه حقوقی نداشت

شریفیان درباره اساسنامه‌ای که ابتدا در خانه موسیقی تدوین شد، گفت: اساسنامه خانه موسیقی به وسیله تعدادی هنرمند دلسوز موسیقی و براساس تعهدی که آنها به حرفه خودشان داشتند؛ تدوین شده و براساس یک خرد جمعی شکل گرفته است. وقتی من به خانه موسیقی رفتم؛ 9 ماه بود که این تشکل صنفی فعالیتش را آغاز کرده بود و وقتی از من دعوت شد تا سمت مدیرعاملی را برعهده بگیرم بسیار خوشحال شدم. چراکه اولین نهادی بود که در ایران شکل گرفت و می‌توانست بازوی قدرتمندی برای سامان دادن شرایط باشد.

او افزود: در روزهای اولیه که به خانه موسیقی رفتم مسئله شماره ثبت را پیگیری کردم و دیدم که خانه موسیقی شماره ثبت ندارد و وقتی پیگیری قانونی کردم متوجه شدم که خانه موسیقی اساساً وجه‌ای حقوقی ندارد. درواقع یک جایی بود که چند موزیسین دور هم جمع شده‌اند. برهمین اساس برای ثبت قانونی اقدام کردیم و بالاخره بسیار طول کشید تا بتوانیم این اقدام را انجام دهیم چراکه هیأت مدیره موافق ثبت نبود پس از چند ماه فعالیت در خانه موسیقی احساس کردم که کارها با سرعتی که من می‌خواستم انجام نمی‌شود و برهمین اساس استعفا کردم.

سهل‌انگاری خانه موسیقی در بحث ارکسترها

شریفیان درباره نقد عملکرد خانه موسیقی گفت: انتقاد من به وضعیت خانه موسیقی دو وجه دارد یک بحث خارجی خانه موسیقی و دیگری بحث داخلی صنف است. متأسفانه خانه موسیقی کار چندانی انجام نداده؛ به عنوان نمونه درهمین مسئله ارکسترهاست. متأسفانه ما ارکسترها را خیلی دست کم می‌گیریم در حالیکه ارکستر بنگاه شادمانی نیست و این یکی از محورهای فرهنگی جامعه است. ارکسترها تشکیل می‌شوند و می‌بینیم که از رهبرهای ارکستر تا اعضای آن عضو خانه موسیقی هستند.

وی ادامه داد: در ابتدا همه بسیار خوشحال بودند و بهترین‌ها با عشق و علاقه به ارکستر آمدند. اما بعد دیدیم که بسیاری از نوازنده‌های این کشور از این مجموعه با دلخوری‌های بسیار جدا شده‌اند و بدون پناه ماندند. اگر خانه موسیقی در این زمینه دخالتی نکند چه نهادی باید این کار را انجام دهد؟ وزارت نیرو که نمی‌تواند مشکلات این چنینی را برررسی کند. خانه موسیقی باید زمان تمرین عادلانه و حقوق مناسب را تعیین کند و پیگیر مشکلات نوازندگان باشد. نمونه‌های این چینی بسیار است و خانه موسیقی باید در این مباحث دخالت کند.

خانه موسیقی بی‌اجازه وارد مسائل سیاسی می‌شود

شریفیان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سیاسی خانه موسیقی گفت: واقعیت جامعه‌ی ما این است که همه چیزمان سیاست‌زده است و بسیار دیده‌ام که کارهای فرهنگی من وجهه‌های سیاسی پیدا کرده‌اند. بر این اساس از خانه موسیقی توقع دارم که در کار سیاست‌زدگی در کارهای هنری بسیار فعال باشد. متاسفانه این نهاد صنفی نه تنها چنین کاری نکرده؛ بلکه مستقیما وارد مسائل سیاسی می‌شود.

اولین مدیرعامل خانه موسیقی با اعتراض به اقدامات سیاسی هیئت مدیره خانه موسیقی اظهار داشت: هیئت مدیره خانه موسیقی در انتخابات سال 92 مستقیما موضع مشخصی به نفع آقای قالیباف می‌گیرد. در اساسنامه‌ای که نوشته و امضا شد؛ به هیچ عنوان نهاد صنفی اجازه موضع‌گیری سیاسی ندارد. عجیب است که اعضای هیئت مدیره رسما اعلام می‌کند در این انتخابات به آقای قالیباف رای می‌دهند.

کد خبر : ۲۸۲۳۱۵