خبرگزاری کار ایران

نخستین نمایشگاه ابوالقاسم سعیدی در ایران

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۳۸۱

نشست رسانه‎ای نخستین نمایشگاه آثار نقاش پیشکسوت ابوالقاسم سعیدی در گالری شهریور؛ صبح امروز با حضور این نقاش و امیرحسین زندی مدیر گالری شهریور و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ در این نشست ابوالقاسم سعیدی درباره برگزاری نمایشگاه آثار خود گفت: در تمام عمرم این نخستین بار است که یک نمایشگاه از آثار من برگزار می‏‌شود، زیرا به شکلی کاملاً ذهنی همیشه نمایش دادن آثارم برایم دشوار بوده است.

او همچنین درباره این موضوع که آثار این نمایشگاه در چه تاریخی اجرا شده‌اند؛ اظهار کرد: تاریخ با بینش شما برخورد می‏‌کند. من اعتقادی به تاریخ فرنگی ندارم تا امور به شکل یک مد اتفاق افتند و سپس بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده شوند. سیستم فکری ما در شرق "همیشگی" و ما همیشه با این همیشگی سروکار داریم. به همین دلیل آنچه در قرون پیش اتفاق افتاده است هنوز برای ما ادامه دارد. البته من میتوانم بگویم که هر اثر را در چه سالی کشیدهام، اما مسئله این است که همه این آثار می‏‌توانند یک کار باشند.

این نقاش پیشکسوت افزود: هیچ‌کدام از کارهای من تاریخ ندارند درحالی‌که به‌ عنوان ‌مثال پیکاسو حتی ساعت آثار خودش را نیز پای آن‌ها ثبت می‏کرد. در یک کلام می‏توانم بگویم که تاریخی نیستم، زمان در نقاشی من تأثیر نمی‏‌گذارد، من شاهد زمان نیستم و با یک مسئله همیشگی مواجه هستم. همه درختهای من یک درخت هستند هرچند هر نقاشی من ویژگیهای خاص خود را دارد. همانند بدن انسان که گرچه هر عضو نام و شکل مختص به خود را دارد، اما همه آن‌ها در یکی کلمه انسان نامیده می‏‌شود.

سعیدی با بیان اینکه در این نمایشگاه ۳۰ اثر از او به نمایش گذاشته می‌شود اظهار کرد: از این تعداد ۴ کار متعلق به مجموعه‏‌داران و باقی کارها از مجموعه شخصی خود من هستند. برایم بسیار جالب بود نخستین نمایشگاهم در ایران در یک گالری تازهتاسیس برگزار شود زیرا جنبه فرهنگی این نمایشگاه برایم دارای اهمیت بود. به‌علاوه سیستم گالری‌داری آقای زندی با شیوه کار من هماهنگ بود و به همین دلیل پذیرفتم این نمایشگاه برگزار شود.

این هنرمند که اعتقاد دارد نقاشی باید دیده شود و بیننده از خلال دیدن باید زبان نقاش را نیز دریابد تا بتواند با او به گفت‌وگویی مشترک برسد درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: آشنایی با آقای زندی یکی از خوششانسیهای مهم زندگی من بوده است. زمانی که در پاریس با پیشنهاد آقای زندی مواجه شدم تصوری از گالری نداشتم، ایده من این بود که همه این نقاشی‏‌ها باید یکی شوند و درنهایت به شکل یک اثر دیده شوند، در آن زمان نمی‌دانستم که فضای برای اجرای چنین ایدهای مساعد هست یا خیر بااین‌وجود پیشنهاد آقای زندی را قبول کردم و خوشبختانه فضای گالری هم با ایده من متناسب است.

او با بیان اینکه من نمایشگاه را بلد نیستم؛ افزود: نمایشگاه برگزار کردن را بلد نیستم، چون امضا کردن کار و همین‌طور تمام کردن کار را نمی‏فهمم. نمایشگاه کنونی تنها به لطف آقای زندی است، ولی حقیقت آن است که من هیچ‌گاه نمیتوانم بگویم که یک کار تمام‌شده است. کار برای من هیچ‌وقت تمام نمی‏‌شود. به همین دلیل تنها وقتی‌که بخواهم از آن‌ها جدا شوم یا آن‌ها را بفروشم امضایشان می‌کنم تا بتوانند وارد سیستم اقتصاد هنر شوند.

سعیدی درباره این موضوع که چگونه این فضا و به‌ویژه درختان در کار او پدید آمده است، گفت: نقاشی بعدهای عجیب‌وغریبی دارد. بعد نخست نقاشی سوژه است که شاید اینجا درخت باشد. بااین‌حال پیش از هر چیز این‌ها برای من نقاشی هستند. بااین‌حال اگر بخواهیم آن‌ها را درخت بدانیم باید بگویم که درخت وجود است. من درخت را می‏‌کشم و درخت به من امکاناتی برای این کار می‏ ‌دهد. گاه درخت را می‏‌برم، گاه آن را می‏‌رقصانم، گاه حالت سکون به آن می‏‌دهم و بسته به اینکه چه چیزی می‏‌خواهم بگویم درخت را به شکلی نقاشی می‌کنم. سوژه به‌عنوان عین برای من معنا ندارد. اینها پیش‌پرده‌هایی از درخت هستند که من آن‌ها را نوشته‌ام و رابطه حسی خود را با آن بیان کردهام. حتی گاه یک قطعه موسیقی را در تابلویی به تصویر کشیدهام. به همین دلیل خیلی مشکل است که به این نقاشی‌ها صرفاً درخت بگوییم. به‌هرحال من برخلاف هنرمندان آبستره دست بیننده را میگیرم و تا مسیری با خود می‏‌برم و باقی بر عهده خود اوست.

این پیشکسوت هنر نقاشی درباره اینکه چه اندازه از فضای هنری ایران اطلاع دارد اظهار کرد: برای یک نقاش مهم است که همکاران و فضای کاری آن‌ها را بشناسد، اما به دلیل آنکه هفتاد سال است در فرانسه زندگی می‏‌کنم این امکان برایم وجود نداشته است. البته من خودم را ایرانی می‏‌دانم و آن روحی که مرا به کار کردن وادار می‏‌کند همین ایرانی بودن است.

وی ادامه داد: من معتقدم هنر در غربت ساخته می‏‌شود؛ این غربت می‏‌تواند مکانی باشد و می‏تواند غربت آدمی با خودش را نیز شامل شود که البته این نکته برای کار هنری لازم است.

امیرحسین زندی مدیر گالری شهریور نیز در این نشست درباره برگزاری نمایشگاه ابوالقاسم سعیدی گفت: این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه استاد سعیدی در ایران است به مناسبت تولد ۹۰ سالگی ایشان در گالری شهریور برگزار میشود.

وی افزود: در سفری که به فرانسه داشتم با آقای سعیدی برای برگزاری نمایشگاهی در ایران صحبت کردم و پس از موافقت ایشان انتخاب آثار را انجام دادیم که همان‌طور که گفتند بخش اصلی آثار به مجموعه شخصی ایشان اختصاص دارد و باقی آثار نیز با همکاری دوستان مجموعهدار در اختیار ما قرار داده شد.

مدیر گالری شهریور همچنین گفت: نکته مهم این نمایشگاه شاید این باشد که آخرین اثر استاد سعیدی که نزدیک یک ماه قبل کشیده شده است نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است و این موضوع برای خود ما نیز جالب‌توجه است. آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه قابل ‌خرید و فروش است و تنها کارهای متعلق به مجموعه‌داران برای خریدوفروش قرار داده نشده است.

زندی درباره فعالیت‏‌های جنبی این نمایشگاه نیز توضیح داد: برای این نمایشگاه یک کاتالوگ باکیفیت بسیار خوب منتشر شده است که در آن مطالبی از داریوش شایگان و آیدین آغداشلو به همراه تصاویر همه آثار وجود دارد. به‌علاوه یک فیلم به شکل Artist Talk نیز پیش از برگزاری نمایشگاه نیز تهیه شده است که در آن آقای حمید کشمیرشکن با استاد سعیدی مصاحبه کرده‌اند. این فیلم در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و بخشهایی از آن نیز همزمان با برگزار نمایشگاه پخش خواهد شد.

وی همچنین درباره برگزاری یک نمایش بزرگ از آثار ابوالقاسم سعیدی در موزه هنرهای معاصر، گفت: در توافقی که با آقای ملانوروزی انجام شده است قرار است امسال به مناسبت ۹۰ سالگی استاد سعیدی مجموعه کاملی از آثار ایشان به‌علاوه آنچه در گنجینه موزه، صداوسیما و فرودگاه وجود دارد جمعآوری شده و به نمایش گذاشته شود. زمان این نمایشگاه دقیقاً تعیین نشده است، اما در سال ۹۴ خواهد بود. به‌علاوه برای این نمایشگاه یک کتاب جامع نیز منتشر خواهد شد.

مدیر گالری شهریور همچنین درباره رویکرد این گالری تازه تأسیس به خبرنگاران گفت: گالری شهریور با هدف معرفی هنرمندان ایرانی و آثارشان در دنیا تأسیس شده است. در سفرهایی که برای نمایشگاه‌های خارجی داشتم متوجه شدم میان کار هنرمندان ایرانی و خارجی تفاوتی وجود ندارد و آن‌ها شایستگی آن را دارند که به‌درستی در جهان معرفی شوند و به همین دلیل این گالری را راهاندازی کردم.

زندی ادامه داد: این گالری فضایی برای هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوانی است که دارای جایگاهی تثبیت‌شده هستند. به‌علاوه شرکت در نمایشگاههای بینالمللی و برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان خارجی نیز از برنامههای دیگر ماست. مدت‌زمان نمایشگاههای ما یک ماه است که به نظرم مدت‌زمان مناسبی برای دیده شدن آثار یک هنرمند است.

نمایشگاه ابوالقاسم سعیدی از ۲۲ خردادماه تا ۲۳ تیرماه در گالری شهریور به نشانی الهیه، خیابان خزر شمالی، بن‌بست هرمز، پلاک ۹ برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز