خبرگزاری کار ایران

چهار کتاب جدید از دانشنامه فلسفه استنفورد در بازار کتاب

از مجموعه‌ دانشنامه فلسفه استنفورد؛ چهار کتاب: فلسفه علم آینشتاین؛ پیشرفت؛ نیکولاس کوزایی و فلسفه‌ی شوخی ازسوی نشر ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چهار کتاب جدید از مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

فلسفه علم آینشتاین

کتاب «فلسفه علم آینشتاین» نوشته‌ی دان آ.هاوئرد با ترجمه‌‌ی سعید جعفری در 83 صفحه منتشر شده است.

عناوین اصلی این کتاب عبارتنداز: تعین ناقص گزینش نظریه براساس شواهد؛ سادگی و گزینش نظریه؛ تک معنایی در بازنمایی نظری طبیعت؛ واقع‌گرایی و تفکیک‌پذیری؛ تمایز میان نظریه‌های سازنده و نظریه‌های اصولی.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: اما آنچه در نظر «معرفت‌شناس نظام‌گرا« فرصت‌طلبی محض است از دیدگاه فیزیکدانی که، به تعبیر خود آینشتاین، سرگرم «تامل انتقادی درباره‌ی مبانی نظری» است، چه‌بسا چیز دیگری باشد. نزد آینشتاین، هدف اصلی این تامل انتقادی عبارت بود از ایجاد شالوده‌ای یکپارچه برای فیزیک طبق مدل نظریه میدانی همچون نظریه‌ی نسبیت عام.جستجوی آینشتاین در این راه به جایی نرسید، اما ثبات قدم و پایداری‌ای در این تلاش وجود داشت که فلسفه‌ی علم او را نیز، که همگام با برنامه‌ی علمی‌اش رو به بالندگی بود، شکل بخشید.

در بیان تک‌معنایی در بازنمایی نظری طبیعت نیز گفته شده؛ اصل تک‌معنایی در تلاش‌های آینشتاین برای تدوین نظریه‌ی نسبیت عام نقش بنیادینی ایفا کرد. مخالفت ناموجه وی در سال 1913 با هموردایی عام کامل در نظریه گرانش، تاحدودی ناشی از این بود که به ‌خطا می‌پنداشت هموردایی عام معادلات میدان، آزمون تک‌معنایی را تاب نمی‌آورد.

کتاب «فلسفه علم آینشتاین» در 1650نسخه و با قیمت 5000 تومان منتشر شده است.

پیشرفت

از چه جهاتی می‌توان به مسئله پیشرفت ورود کرد؟ آیا نظریه تحت بررسی تعریف دقیقی از نوع تلقی درباره‌ی بهروزی بشری به دست می‌دهد، و اگر آری، آن تلقی چیست؟ بهبود بلند مدت معلول چه عللی است و، به ویژه، نظریه‌پرداز چه قوانینی برای تحول و بالندگی تاریخی پیش می‌نهد؟ نظریه‌پرداز برای شرح علی یادشده چه شواهد یا دلیلی می‌آورد؟

کتاب «پیشرفت» ؛ به‌جای گمانه‌زنی درباره چنین موضوعات تفسیری دشوار، در درجه اول به نگرش‌های مولفانی می‌پردازد که بهروزی بشری در دراز مدت را بررسی کرده اند.

تفکر پیشاروشنگری؛ دیدگاه‌های روشنگری درباره‌ی پیشرفت؛ دادگاه‌های راجع‌به پیشرفت در قرن نوزدهم و ‌نقد آموزه‌ی پیشرفت محورهای اصلی فصل‌های کتاب هستند.

«پیشرفت» نوشته مارگارت میک‌لنگی با ترجمه مژده ثامتی در 82 صفحه، با شمارگان 1650 نسخه و 5000 تومان منتشر شده است.

نیکولاس کوزایی

کتاب حاضر به معرفی متفکر آلمانی قرن پانزذهم نیکولاس کوزایی [نیکولاوس کوسانوس] می‌پردازد. متفکری که به گفته نویسنده کتاب مهمترین متفکر قرن پانزده میلادی و در عین حال از متولیان و اصلاح‌گران کلیسا و یکی از کاردینال‌ها بوده است.

تلاش مادام‌العمر او اصلاح کلیسای جهانی و کلیسای رم و وحوت بخشیدن به آن‌ها بود، چه آن هنگام که در مقام متخصص شریعت مسیحی در شورای بازل خدمت می‌کرد و چه بعدها که از طرف پاپ به قسطنطنیه و سپس به اسقف‌نشین‌ها و کلیساهای آلمان فرستاده شد، چه آن هنگام که خود اسقف بریکسن گردید و چه آن هنگام که مشاور شورای پاپی بود.

کوزایی در سال 1401 در شهر کوئس (برن‌کاستل-کوئس فعلی) به دنیا آمد و نخستین مدرکی که از مراحل تحصیلات او در دست است به تحصیل فنون آزاد در دانگشه هایدلبرگ طی سال‌های 1417-1416 مربوط می‌شود. این کتاب شامل چهار فصل 1. سرگذشت 2. اندیشه نیکولاس 3. نو افلاطون‌گرایی خاص نیکولاس و 4. سهم نیکولاس در اندیشه‌های سیاسی است. کتاب «نیکولاس کوزایی» نوشته‌ی کلاید لی میلر با ترجمه سیدمحمدعلی شامخی است که در 96 صفحه و شمارگان 1650 نسخه و قیمت 6000 تومان منتشر شده است.

فلسفه‌ی شوخی

اگرچه نزد بیشتر مردمان شوخی ارزشمند است، فیلسوفان کمتر درباره‌ی آن سخن گفته‌اند، و آنچه بیان کرده‌اند عمدتا انتقادی است. سه نظریه سنتی خنده و شوخی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، در کنار این نظریه که شوخی از بازی پرخاشگری ساختگی در میمون‌ها سر برآورده است. فهم شوخی به منزله‌ی بازی به مخالفت با اعتراضات سنتی به آن کمک می‌کند و برخی فواید آن را آشکار می‌سازد، از جمله فوایدی که میان شوخی و خود فلسفه مشترک است.

ناخوشنامی شوخی؛ نظریع خود برتر بینی؛ نظریه رها سازی؛ نظریه ناسازگاری؛ شوخی به مثابه‌ی بازی، خنده در حکم پیغام بازی و کمدی عناوین اصلی کتاب هستند.

کتاب «فلسفه‌ی شوخی» نوشته جان ماریال با ترجمه غلام‌رضا اصفهانی در 84 صفحه با شمارگان 1650 نسخه و 5000 تومان منتشر شده است.

کد خبر : ۲۸۲۵۲۶