خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

80 درصد از صدابرداران و صداگذاران سینمای ایران بیکارند

هر سال حدود 10 نفر پشت خط دریافت دفترچه بیمه مانده‌اند و هیچکدام بیمه نشده‌اند. سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بودجه‌ای تخصیصی برای پذیرش این افراد تعیین نشده است.

مازیار شیخ محبوبی(سخنگو و عضو هیات مدیره انجمن صدای سینمای ایران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اعلام این مطلب افزود: وضعیت کاری صدابرداران و صداگذاران سینمای ایران اصلا خوب نیست و این مسئله نشات گرفته از کل سینما است.

وی ادامه داد: هرچند گفته می‌شود پروانه ساخت برای فیلم‌های سینمایی صادر می‌شود و شاید به‌نظر می‌رسد که ساخت فیلم رونق گرفته اما واقعیت این است که این روند در حل مشکل بیکاری تاثیر زیادی نداشته و شرایط را برای اکثریت اعضاء بسیار دشوار و سخت کرده است.

وی ادامه داد: بخشی از صداگذاران هنوز کار جدیدی را شروع نکرده‌اند و بیشتر در حال رتوش و آماده‌سازی صدای فیلم‌هایی هستند که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش درآمده بود و صاحبان آثار قصد دارند در اکران عمومی آنها را نمایش دهند.

شیخ محبوبی ادامه داد: بیشتر صدابرداران نیز بیکار هستند و در مجموع بصورت میانگین 80 درصد از اعضای انجمن صدای سینمای ایران وضعیت شغلی‌شان بدتر از سال قبل شده است.

وی؛ علت اصلی این مسئله را کمبود نقدینگی و پایین آمدن تولید در سینما دانسته و گفت: سازمانها و نهادها در ساخت فیلم امسال تا اواسط بهار کمتر فعالیت کردند از طرف دیگر توان تولید بخش خصوصی باتوجه به شرایط اقتصادی جامعه کمتر شده است. به همین دلیل بیشتر همکاران صنفی ما به سمت تولیدات صداوسیما رفته‌اند و این سازمان نیز باتوجه به دستمزدهای پایین براساس قراردادهای بین طرفین با آنها موردی برخورد می‌کند که غالبا نیز اعضا از میزان دستمزد درنظر گرفته شده؛ راضی نیستند.

وی با اشاره به اینکه انجمن صدای سینمای ایران در پی توافق با سایر انجمن‌ها برای رفع مشکلات کاری و استفاده از اعضای این انجمن در تولیدات سینمایی است؛ افزود: قصد داریم در نشست‌های تخصصی انجمن و کارگروه فنی خود با برقراری یک نظام نسبی قانونمندِ دستمزد، کف و سقف آن را تعیین کنیم هرچند به احتمال فراوان در زمان تولید فیلم تهیه‌کنندگان و مجریان طرح فقط کف دستمزد را ملاک قرار می‌دهند و بازهم دور باطل تکرار خواهد شد اما چاره‌ای جز این نظم‌پذیری نخواهیم داشت.

او همچنین افزود: در اردیبهشت ماه 1393 قراردادی مکتوب و رسمی با انجمن مدیران تولید سینمای ایران منعقد شد تا برای صدابرداری و صداگذاری فیلم‌های سینمایی از اعضای انجمن صدای سینمای ایران بصورت اخص استفاده شود و تمام قراردادها به تایید دبیر انجمن برای بررسی و تشخیص صحت عضویت برسد که متاسفانه کنترل این توافق از طرف انجمن مدیران تولید درست انجام نمی‌گیرد چون بازوی اجرایی درستی برای آن درنظر گرفته نشده است.

شیخ محبوبی ادامه داد: مشکل دیگر این است که پرداخت همین دستمزدهای اندک نیز با تاخیر زیادی همراه می‌شود و گاه یک صدابردار و صداگذار فیلم تا 6 ماه بعد از پایان کارش دستمزدش را نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بیمه تامین اجتماعی اعضاء نیز با مشکل مواجه شده است تا قبل از تعطیلی خانه سینما؛ اعضا می‌توانستند بیمه شوند اما بعد از بستن خانه سینما و بازگشایی دوباره؛ این روند بشدت با مشکل روبرو شده است.

سخنگوی انجمن صدابرداران ادامه داد: بعد از بازگشایی خانه سینما صندوق اعتباری هنر به‌عنوان مجری طرح بیمه تامیین اجتماعی اعلام کرد برای ارائه سرویس دقیق‌تر بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی قصد دارد اعضای خود ازجمله مجموعه خانه سینما را پالایش کند و سابقه هنری و درآمد صنفی اعضاء از این راه را مشخص کند. به همین منظور سازمان تامین اجتماعی عضو جدیدی از ما و البته سایر صنوف مرتبط با خانه سینما برای بیمه قبول نمی‌کند. از بهمن ماه سال قبل تا امروز ما اسامی 42 عضو را برای بیمه ارسال کرده‌ایم. در مجموع برای چهار سال عضوگیری 90الی94، هر سال حدود 10 نفر پشت خط دریافت دفترچه بیمه مانده‌اند و هیچکدام از افراد بیمه نشده‌اند. سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرده بودجه‌ای تخصیصی برای پذیرش این افراد تعیین نشده است.

شیخ محبوبی با اشاره به این مشکلات گفت: باید در این زمینه فعالیت صنفی جدی صورت بگیرد؛ هرچند انجمن صدای سینمای ایران فعالیت خوبی در این زمینه‌ها دارد اما تا زمانی که سندیکا یا اتحادیه تاسیس نشود؛ مشکلات حل نخواهد شد. انجمن صدای سینمای ایران به‌عنوان تشکلی که دربرگیرنده چیزی حدود پانزده عنوان صنفی در خودش است؛ بایستی بسیار زودتر از سایر صنوف به این مهم دست پیدا کند. از طرفی؛ مشکلاتی که در انجمن صدای سینمای ایران وجود دارد برای اکثر اهالی خانه سینما نیز قابل تعمیم است.

او اضافه نمود: هیئت مدیره انجمن صدای سینمای ایران در دوره جدید بعد از بازگشایی خانه سینما ترکیبی از مدیران با 22 سال فعالیت صنفی انجمن در خانه سینماست که با همفکری و هماهنگی بی‌نظیری کار کرده و همچنان رو به رشد و پیشرفت؛ هم از منظر تشکلات اجتماعی و هم فنی؛ است. به همین منظور با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارائه مطالب تازه درباره تکنولوژی صدای دنیا در سایت اختصاصی خود www.iranamps.com سعی می‌کند اطلاعات اعضاء را بروزرسانی کند. همچنین این انجمن در سخت‌ترین شرایط؛ طی 12سال با تاسیس صندوق تعاون صدابرداران سعی کرد در تامین پاره‌ای از مشکلات روزمره همکاران خود وارد عمل شده تا قسمت بسیار اندکی از این مهم را حل کند. این کار جز با همدلی یکایک اعضا و مجموعه هیئت مدیره فعلی غیرعملی بود که امید داریم با همت و عزم راسخ؛ چراغی همیشه روشن باشد.

کد خبر : ۲۸۲۵۹۹