خبرگزاری کار ایران

نامه‌های شاملو به آیدا و سمفونی مردگان هنوز خواننده دارند

«جزء از کل»، «بیشعوری» و «ته خیار» همچنان با درخواست تعداد قابل توجهی از کتاب‌خوانان، جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های بازار حفظ کرده‌اند و در لیست کتاب‌های پرفروش کتابفروشی‌های تهران دیده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار کتاب تهران در سومین هفته‌ی خرداد و با نزدیک شدن به آخرین روزهای فصل بهار، برای شروع تابستان آماده می‌شود و منتظر است با دریافت ماه کتاب‌های چاپ اول و نوبرانه‌ی فصل گرما؛ پیشخوان رنگارنگی را در کتابفروشی‌ها شاهد باشد تا مخاطبان کتاب دست‌پر به اسقبال کولر، هندوانه و ... بروند.

کتاب «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» نوشته‌ی بیِژن تجدی و «کافه پیانو» که چند هفته پیش بعد از گذشت چندین سال از چاپ اول، مجدد در لیست کتاب‌های پرفروش ایستاده بودند، این هفته بازهم جزء پنج کتاب پراستقبال هستند. گرچه «جزء از کل»، «بیشعوری» و «ته خیار» همچنان با درخواست تعداد قابل توجهی از کتاب‌خوانان، جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های بازار حفظ کرده‌اند و در لیست کتاب‌های پرفروش تعدادی از کتابفروشی‌های تهران دیده می‌شوند. علاوه بر این سه کتاب که تقریبا زمانی طولانی است که از نظر استقبال مخاطبان، با اختلاف قایل ملاحظه‌ای از دیگر  کتاب‌ها قرار دارند، رمان‌های قدیمی‌تری مثل «سمفونی مردگان» از عباس معروفی و «سه‌شنبه‌ها با موری» نوشته‌ی میچ آلبوم بازهم این هفته مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و به لیست کتاب‌های پرفروش راه پیدا کرده‌اند.

ناشرانی چون معین، چشمه، رود و کتاب تندیس؛ بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

گزارش زیر کتاب‌هایی را که در سومین هفته‌ی خرداد ماه (16 خرداد‌ماه الی 21 خردادماه) بیشتر از دیگر آثار مورد توجه کتاب‌خوان‌ها قرار گرفتند؛ معرفی می‌کند.

کتابفروشی رود: «دختری که پادشاه را نجات داد» یوناس یوناسن با ترجمه کیهان بهمنی و «جزء از کل» استیو تولز هنوز هم در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارند. همچنین رمان‌هایی مثل «وات» نوشته‌ی ساموئل بکت و «ملت عشق» الیف شافاک که به نوعی بازگویی رابطه میان شمس و مولانا در قالب داستانی امروزی است مورد توجه واقع شده‌اند. تازه‌ترین اثر منتشر شده از سوزان سانتاک یعنی «علیه» هم این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال در کتابفروشی رود داشته و جزو پنج کتاب پرمخاطب معرفی می‌شود.

کتابفروشی کتاب‌سرای تندیس: «مترو 2033» دمیتری گلوخوفسکی با ترجمه‌ی فربد آذسن و «2666 » نوشته‌ی روبرتو بولانیو که توسط محمد جوادی منتشر شده است؛ دو داستان و رمان ژانر معمایی و وحشت هستند که در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول با استقبال مواجه شدند. رتبه‌‌ی بعدی جدول هم در اختیار  یکی از آخرین کارهای ترجمه حسین شهرابی یعنی «مریخی» از اندی وییر است. روایتی از زندگی مردم عادی در کره‌ی شمالی. «افسوس نمی‌خوریم» هم دیگر کتاب پرفروش کتابفروشی تندیس در این هفته معرفی شد. داستانی تخیلی و ماجراجویانه نوشته‌ی دن براون تحت عنوان «برزخ» که در زمره آثار بسیار پرفروش ایالات متحده آمریکاست را نیز می‌توان پنجمین کتاب پرفروش این فروشگاه در هفته‌ی سوم خرداد دانست.

کتابفروشی نیما: ظاهرا داستان‌های عامه‌پسند در این فروشگاه پرطرفدارتر از دیگر کتاب‌های هستند. «در میان مه» آزیتا خیری در صدر کتاب‌های پرفروش کتابفروشی نیما ایستاده‌ است. پس از این کتاب، دو رمان و داستان بلند از ر.اکبری و بهاره کرباسی به‌نام‌های «لمس تنهایی تو» و «سکوتی که شنیده شد» قرار دارد. «آشیانی بر باد و مه» مژگان زارع و «شهر ستاره» فرزان محسنی هم دیگر مجموعه‌های داستانی پرفروشی هستند که در جایگاه بعدی این فهرست قرار دارند.

کتابفروشی دارالفنون: اثر داستانی استیو تولز یعنی «جزء از کل» در این فروشگاه در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌ها ایستاده و «تقسیم» پیرو کیارا در پشت سر آن قرار دارد. دو داستان عامه‌پسند از هما پوراصفهانی  به‌نام‌های «قرار نبود» و «سجاده و صلیب» این هفته هم مورد توجه ویژه‌ی مراجعان کتابفروشی دارالفنون قرار گرفته، «بازار خودفروشی» ویلیام تکری نیز فروش خوبی را در این کتابفروشی به خود اختصاص داده‌ است.

شهرکتاب الماس: «بیشعوری» اثر خاویر کرمنت رتبه‌ی اول فروش در شهرکتاب الماس را به خود اختصاص داده است. سی داستان کوتاه طنز از هوشنگ مرادی‌کرمانی یعنی «ته‌ خیار» هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این شهرکتاب در این هفته بود. همچنین «سمفونی مردگان» عباس معروفی و «کافه پیانو» نوشته‌ی فرهاد جعفری نیز به عنوان کتاب‌های نسبتا قدیمی‌تر مورد علاقه مشتری‌های شهرکتاب الماس در روزهای میانی خرداد معرفی شدند. البته رمان «سه‌شنبه‌ها با موری» میچ آلبوم هم همچنان برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت دارد.

شهرکتاب ابن‌سینا: «مثل خون در رگ‌های من» که نامه‌های احمد شاملو به آیدا سرکیسیان (همسرش) است رتبه‌ی خوبی در لیست پرفروش‌های شهرکتاب ابن‌سینا را به خود اختصاص داده است. «آخرین رویا»  تازه‌ترین نوشته‌ی روح‌انگیز شریفیان نیز اینجا در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود و در رتبه‌ی دوم قرار دارد. «داستان خرس‌های پاندا، از زبان یک ساکسیفونیست که دوست دختری درفرانکفورت دار» ماتئی ویسنی‌یک و «نبرد » کارلوس فونتس هم سومین و چهارمین کتاب پرمخاطب این فروشگاه هستند. رتبه‌ی پنجم کتاب پرفروش شهرکتاب ابن‌سینا در این هفته در اختیار رمانی عاطفی به نام‌ «من پیش از تو» نوشته‌ی جوجو مویز و ترجمه‌ی مریم مفتاحی قرار دارد.

کتاب‌های پرفروش سومین هفته‌ی خرداد ماه
ردیف عنوان کتاب نویسنده و مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 جزء ار کل استیو تولز/ پیمان خاکسار چشمه 40000 داستان ماجراهایی پیچیده و تودرتو دارد که از رابطه عجیب و خاص این پدر و پسر شکل می‌گیرد.
2 بیشعوری خاویر کرمنت / محمود فرجامی تیسا 12000 شناخت و درمان خطرناک ترین بیماری تاریخ
3 ته خیار هوشنگ مرادی‌کرمانی معین 12000 سی داستان کوتاه طنز
4 یوزپلنگانی که با من دویده‌اند بیژن تجدی مرکز 5500 ده داستان کوتاه از بیژن نجدی
5 کافه پیانو فرهاد جعفری چشمه 17000 داستان مردی‌ست که در شغل قبلی خود یعنی دایر کردن دفتر روزنامه شکست خورده و اکنون درپی اختلافاتی با همسرش جدا از او زندگی می‌کند.
6 سمفونی مردگان عباس معروفی ققنوس 16000 داستان زندگی یک خانواده است که در اردبیل در اواخر سلطنت رضا شاه زندگی می کنند.
7 دختری که پادشاه را نجات داد یوناس یوناسن/ کیهان بهمنی آموت 31000 داستان رمان درباره‌ نومبکو مایکی، دختری سیاه‌پوست و نابغه‌ ریاضیات، است که در یکی از فقیرترین ‌محلات آفریقای جنوبی زندگی می‌کند.
8 وات ساموئل بکت/ سهیل سمی ققنوس 16000 «وات» داستان پیشخدمتی است که با ظاهری شبیه کارآگاه خصوصی وارد خانه شخصیتی به اسم «نات» می‌شود. رمان درباره کوشش‌های پوچ این آدم برای شناخت «نات» است.حتا اسم‌های این دو شخصیت طنزآمیز است. یعنی جواب همه سؤالاتِ «وات»، «نات» است.
9 علیه تفسیر سوزان سانتاگ/ مجید اخگر بیدگل 30000 کتاب به فلسفه هنر می‌پردازد و در آن مقالاتی درباره ادبیات جدید، هنرهای تجسمی و مفهوم زیبایی‌شناسی در هنر درج شده است.
10 2666 روبرتو بولانیو/ محمد جوادی کتابسرای تندیس 55000 در نزدیکی مرز با امریکای شمالی، در شهر سیداد خوآرز زنان جوان و گاه کودکان ناپدید می‏شوند که بعد جسدشان از پس تجاوز و کشتن پیدا می‏شود. تعداد قربانیان به بیش از چند صد نفر می‏رسد و داستان‏ های غریبی بافته می‌‏شود.

 

کد خبر : ۲۸۲۹۴۵