خبرگزاری کار ایران

سیدمحمد بهشتی:

دهه‌ی شصت برای فرهنگ و هنر ایران یک برند است

دردهه‌ی شصت هنوز انفجار اطلاعات صورت نگرفته بود و در فضای ساکت‌تر و خلوت‌تری زندگی می‌کردیم.

 به گزارش ایلنا، مراسم اختتامیه اولین دوره جایزه داستانی فرشته با موضوع دهه شصت، روز جمعه 22 خرداد در مجموعه شهرکتاب فرشته برگزار شد. بخشی از این مراسم به بزرگداشت احمدرضا احمدی اختصاص داشت که به دلیل بیماری نتوانست در مراسم حضور پیدا کند.

فرشته طائرپور  در رابطه با احمدرضا احمدی گفت: آنها که با احمدرضا آشنا هستند؛ می‌دانند که او در این ایامی که در خانه است و فقط برای دکتر از خانه بیرون می‌رود؛ چقدر به ارتباط و صحبت تلفنی و انتقال طنز شیرین و حتی گلایهها نیاز دارد.

او از حاضران در برنامه خواست به احترام احمدی بایستند و به او بگویند چقدر از نبودنش در این جمع متأسف‌اند و چقدر جایش خالی است. و در انتها برای او و کودک درونش آرزوی سلامتی و شادی کرد.

 سیدمحمد بهشتی نیز گفت: بیشتر کسانی که در این مجلس حضور دارند کسانی هستند که  خاطرات دهه‌ی شصت را ایجاد کردند مثل مرضیه برومند، ابراهیم حقیقی و کسانی که سهم خیلی زیادی در خاطراتی که در دهه‌ی شصت برای ما درست شده؛ دارند.

وی افزود: در دهه‌ی شصت هنوز انفجار اطلاعات صورت نگرفته بود و در فضای ساکت‌تر و خلوت‌تری زندگی می‌کردیم. امروز هیاهوی زیادی وجود دارد و یک فاصله‌ی عجیبی هست با دهه‌ی شصت. برای همین است که دهه‌ی شصت برای خودش یک هویت دارد- یک قد و بالا دارد و یک چیزی است که می‌شود دور و اطرافش چرخید و برای خودش شخصیت دارد، عطر و طعم دارد و شاید به همین خاطر می‌شود گفت دهه‌ی شصت هویتی دارد که برای مثال به دهه‌ی هفتاد نمی‌شود گفت.

وی ادامه داد: در واقع اگر دهه‌ای  یکپارچه‌گی و هویتی داشته باشد؛ دهه‌ی شصت این هویت و یکپارچگی را دارد حتی نسبت به گذشته نیز همین حالت هست یعنی چیزی به اسم دهه‌ی پنجاه نداریم. البته خاطرات و هنر در فیلم در موسیقی و ادبیات و شعر و .. داریم اما به پررنگی دهه‌ی شصت نیست از این جهت شاید بتوان گفت دهه‌ی شصت یک برند است و می‌تواند موضوع  قصه‌گویی، فیلم‌سازی و حتی موضوع زندگی قرار گیرد. برای همین می‌توان گفت که میدان خوبی است برای ذوق‌آزمایی و تمرین جوانان و در واقع  چون دچار ازدحام دهه‌ی‌های بعد و به‌خصوص دهه یی که در آن به‌سر می‌بریم؛ نیست و می‌شود عطر و طعم آن را تشخیص داد. ترازوی خوبی است برای سنجش هنر جوانان و به همین دلیل از این ابتکار خوشحال هستم.

وی؛ بزرگداشت احمدرضا احمدی و اینکه از او در این‌چنین مراسمی یاد کردند را خوش ذوقی دانست زیرا به تعبیر او احمدرضا احمدی جزء کسانی است که یادآور دهه‌ی شصت است. او گفت: همان صفا و یکپارچگی و همان قهر و آشتی‌های ساده‌ای که در احمدرضا احمدی نیز وجود دارد در دهه‌ی شصتی‌ها هست. زیرا هر جایی که احمدرضا حضور داشت دیده‌ام که او حال همه را با طنز و شوخی و شیرینی‌اش و نکتهبینی‌های ظریفی که دارد؛ خوب کرده. اکثر هنرمندان تحمل یکدیگر را ندارند و احمدرضا احمدی جزء آن دسته هنرمندانی‌ست که این خصوصیت در وجود او بسیار کمرنگ است و شاید به همین دلیل است که در بین همه‌ی هنرمندان- نویسندگان و نقاشان، دوست داشتنی و شناخته شده است و با همه روابط دارد. حالا همان احمدرضایی که حال همه را خوب می‌کرد؛ الان حالش خوب نیست و جا دارد تمام کسانی که حتی یکبار حالشان با احمدرضا خوب شده این بدهی‌شان را به احمدرضا بدهند و کمک کنند تا حالش خوب شود، قطعاً مشکل احمدرضا جسمی نیست؛ او نیاز دارد که به او توجه شود و به اصطلاح نازش کشیده شود.

 ابتدای مراسم اختصاص به معرفی برگزیدگان این جایزه داشت که نفرات اول تا دهم جایزه خود را از چهره‌هایی چون رویا تیموریان- لیلی گلستان- مصطفی مستور- بهروز افخمی و مهدی فیروزان دریافت کنند. نفرات برگزیده عبارتند بودنداز: 1- محمد رضا امانی 2- مصطفی انصافی 3- ساسان شیبانی‌نژاد 4- مجتبی فدایی 5- فاطمه مهدوی‌پور 6- الهام نظری 7- امیررضا جلالیان 8- فرشاد موسی‌زاده 9- محسن کاکاوند 10- مرتضی برزگر.  

در ادامه لیلی گلستان از شکوفه هاشمیان که داستان او جز ده داستان برتر قرار نگرفته بود؛ تقدیر به عمل آورد و گفت یک هفته با این داستان زندگی کرده است.

در این مراسم مهدی فیروزان (مدیرعامل شهرکتاب) طی سخنرانی کوتاهی گفت: جایزه‌ی فرشته از طرف شهر کتاب فرشته یکی از رویدادهای خجسته‌ی خانواده‌ی شهر کتاب است و به واقع این حضور کمی و کیفی کسانی است که حداقل چهل- پنجاه سال فرهنگ و هنر این کشور را ساخته‌اند که هم برای شهر کتاب محترم است و هم برای داستان کوتاه و هم برای کسانی که هدیه‌ی این داستان را دریافت کردند.

وی در ابتدا از سیدصالح بهشتی، همکاران و برگزارکنندگان این برنامه تشکر کرد و در ادامه جوهر اصلی فعالیت‌های شهر کتاب و مجموعه‌ی خانواده‌ی شهر کتاب، نشر هرمس، مرکز فعالیت‌های بین‌المللی و... را توسعه‌ی فردی و اجتماعی دانست.

وی اذعان داشت: الگوی شهر کتاب فرشته یک الگوی ویژه‌ای است که با تمام شهر کتاب‌ها متفاوت است. اگر شهر کتاب مرکزی را منظومه‌ای تصور کنیم و شهر کتاب‌های دیگر را مجموعه‌هایی که نیازهای عمومی فرهنگی یک خانواده را از نوع تولید و محصول تامین می‌کنند؛ شهر کتاب فرشته یک بوتیک فرهنگی است.

در ادامه برنامه مرضیه برومند و بهروز افخمی از سحر دولتشاهی- آروند دشت‌آرای- صابر ابر- مهناز افشار- امید روحانی و هنگامه قاضیانی که به شکل افتخاری در جایزه داستانی فرشته شرکت کرده بودند؛ تقدیر کردند.

در این مراسم؛ سیدمحمد بهشتی، لیلی گلستان، مصطفی مستور، رویا تیموریان، ابراهیم حقیقی، احمد مسجدجامعی، بهروز افخمی، مهدی فیروزان، مرضیه برومند، فرشته طائرپور، نوید محمدزاده، پوریا عالمی، کامبوزیا پرتوی، سحر دولتشاهی، آروند دشت‌آرای، سروش صحت، مرضیه برومند، مرجان شیرمحمدی، امید روحانی و مهراوه شریفی‌نیا حضور داشتند.

کد خبر : ۲۸۳۳۵۷