خبرگزاری کار ایران

خانه موسیقی به منتقدان پاسخ داد؛

عده‌ای از موضع گیری‌های خانه موسیقی ناراضی هستند

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۷۲۸

نوربخش معتقد است که نقد خانه موسیقی با روشی که منتقدان درپیش گرفتند توسط جریان خاص سازماندهی شده و هدف بهبود شرایط موسیقی را ندارد. علاوه بر آن منتقدان هم از سر ناآگاهی وارد این جریان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)  صبح امروز یک شنبه 24 خرداد در نشست نقد عملکرد 15 ساله خانه موسیقی و نشست هفته گذشته که در پردیس قلهک با حضور منتقدان خانه موسیقی برگزار شد؛ گفت: از سال پیش که ما مجموعه فعالیت‌های خانه موسیقی را سامان دادیم و حضور موثرتری در خانه موسیقی داشتیم به یک باره جریانی آغاز شد که تصمیم به نقد 15 سال عملکرد این خانه گرفت.

انتظارات از خانه موسیقی منطقی نیست/دولت هم نتوانست کار موثری انجام دهد

نوربخش افزود: ما از سال گذشته تاکنون کمپین خانه موسیقی را آغاز کردیم و بیانیه‌های بسیاری در خصوص لغو کنسرت‌ها و سایر مسائل موسیقی منتشر کردیم.  در این شرایط خانه موسیقی امکان داشت تا  فضا را به سمتی ببرد که اتفاقات ناگوار در حوزه موسیقی ساماندهی شود

او ادامه داد: . نقد 15 سال عملکرد ونه یک دوره‌ی خاص بسیار واژه عجیبیست که به نظر می‌رسد از سوی نهادهایی خاص ساماندهی شده. اتفاقات متعددی درباره برنامه‌های گفتمان ضرب‌الاصول رخ داد که ما را به یقین رساند چنین نقدهایی نه از سر دلسوزی بلکه برای از بین بردن خانه موسیقی است و متاسفانه یکسری از دوستان ما نیز از سر ناآگاهی به این جریان پیوستند که ما به طور دقیق و شفاف درباره تمام مسائل پاسخ خواهیم داد.

مدیرعامل خانه موسیقی با بیان اینکه خانه موسیقی در خصوص لغو کنسرت‌ها اقدام موثری داشته ادامه داد:  بیانیه خانه موسیقی درباره شرایط ناعادلانه و بی‌قانونی‌هایی که در حوزه موسیقی رخ می‌داد بسیاری را ناراحت کرد اما از سوی دیگر هنرمندان و اهالی موسیقی به یک نهاد صنفی اعتماد کردند و ما مطابق  آن با پلیس و مراجع جلساتی را برگزار کرده و می‌کنیم و پیگیر مساله لغو کنسرت‌ها هستیم.

او افزود: خانه موسیقی معتقد است که ضررهای مالی لغو کنسرت‌ها فارغ از ذات برخورد غیرقانونی با گروه‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد. وقتی رئیس جمهور و وزیر ارشاد به شرایط اعتراض می‌کنند و عملا می‌گویند که کار موثری را نتوانستند اناجم دهند؛ از خانه موسیقی چه انتظاری می‌توان داشت؟ همه باید انتظارتمان را به حد معقولی برسانیم و اجازه دهیم خانه موسیقی در کنار دولت به مسائل هنرمندان بپردازد.

نوربخش درباره جلسه نقد گفتمان ضرب‌الاصول توضیح داد: در جلسه‌ای که با مسئولان سازمان فرهنگی هنری داشتیم  درباره اینکه قاعده نقد حضور هر دو طرف مخالف و موافق است صحبت کردیم و آنها نیز حرف ما را پذیرفتند بر این اساس قرار شد تا جلسه نقد خانه موسیقی با حضور مسئولان این خانه برگزار شود. اما متاسفانه در نهایت جلسه نقد خانه موسیقی بدون حضور ما و در شرایطی ناعادلانه برگزار شد. درنتیجه من هم اعلام می کنم همانطور که دوستان یک طرفهبدون حضور ما؛ خانه موسیقی را نقد کردند؛ هیئت مدیره خانه موسیقی نیز برای روشن شدن افکار عمومی درباره تمامی مسائل توضیح می دهد در هیچ جلسه مشترکی شرکت نخواهد کرد.

منتقدان قصد بهبود شرایط موسیقی را ندارند

وی افزود: بعد از اینکه جلسه اول نقد خانه موسیقی برگزار شد؛ در خواست کردیم تا فایل صوتی در اختیارمان قرار بگیرد که در نهایت به ما گفته شد جلسه هیچفایل صوتی ندارد. همه این اتفاقات ما را به یقین رساند که نقد خانه موسیقی با این روش توسط جریان خاص سازماندهی شده و هدف بهبود شرایط موسیقی را ندارد. علاوه بر اینکه صحبت‌هایی که مطرح شد هیچکدام منصفانه نبود.

مدیر عامل خانه موسیقی با بیان اینکه هنرمندان نیاز به همدلی دارند اظهار داشت: با عصبانیت و برخورد احساسی نمی توانیم به اساتید و هنرمندان صاحب نام این مملکت بتازیم. آیا با همگرایی امکان رسیدن به حل مسئله وجود نداشت؟ با چنین برنامه ای منتقدان نیز تنها آب به آسیاب همان جریان خاص ریختند البته شاید برخی مواقع این برخوردها از منیت ها و خود خواهی ها سرچشمه می گیرد.

اساسنامه جدید خانه موسیقی هنوز تصویب نشده است

حمید رضا نوربخش درباره نقدی که به متن اساسنامه خانه موسیقی وارد شده است توضیح داد: قتی اساسنامه‌ای برای انجام اصلاح می‌رود تا زمانی که دبیرخانه موسسات فرهنگی و ثبت شرکت‌ها آن را تائید بکند پروسه زمانی طولانی سپری می‌شود. این پروسه طولانی خیلی اتفاق دور از ذهنی نیست حتی بعضی مواقع زمان امضاهای مجمع به پایان می رسد و مجبور می‌شویم که امضاها را به روز کنیم. پس از اینکه اساسنامه خانه موسیقی در مجمع تصویب شد با نامه نگاری‌ها و کارهای مختلف توانستیم آن را به ارشاد برسانیم. ین اتفاقات خیلی ساده است که پروسه طول کشیده. من اصلا متوجه نمی‌شوم وقتی می‌گویند ما خودمان را به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی منصوب می‌کنیم.  

او ادامه داد: درباره اصلاحیه هایی که به متن اساسنامه وارد شده ودر آن زمان توسط خانه موسیقی اعمال نشد باید توضیح دهم که این اصلاحیه ها در زمانی مطرح شده بود که ارشاد با تعیین قانون جدید  اعلام کرده بود که اگر قصد تغییر در اساسنامه وجود داشته باشد باید بندی با این عنوان که انحلال خانه موسیقی به دست وزارت ارشاد مانعی ندارد به متن اساسنامه اضافه شود. طبیعتا در این شرایط ما تصمیم گرفتیم که اصلاحیه ها را برای تایید به وزارت ارشاد نفرستیم چرا که با این کار امکان انحلال خانه موسیقی به وزارت ارشاد داده می شد و استقلال خانه موسیقی از بین می رفت.

نوربخش ضمن بیان اینکه هر نهاد صنفی باید مستقل از دولت عمل کند اظهار داشت: اگر ارشاد امکان انحلال خانه موسیقی را نداشته باشد مانند اتفاقی که برای خانه سینما افتاد تنها می تواند فعالیت این نهاد را تعلیق کند حتی درباره مسئله خانه سینما با وجود اینکه وزیر ارشاد آن زمان از انحلال خانه سینما سخن می گفت از نظر قانونی ارشاد چنین اختیاری را نداشت.

وی افزود: دلیل این تاخیر که بحث بسیاری نیز به همراه داشت تنها طول کشیدن یک پروسه اداری است که با یک سوال کردن ساده می توانستیم چنین مشکلی را حل کنیم  واختلافات را تا این حد نرسانیم.

مدیر عامل خانه موسیقی در باره علت قرار نگرفتن اساسنامه خانه موسیقی بر روی سایت این نهاد توضیح داد: در شرایط کنونی موقعیت به گونه ای است که ما به اساسنامه قدیم عمل نمی کنیم و اساسنامه جدید هم هنوز از طرف ارشاد تایید و تصویب نشده است. طبیعتا اگر ما اساسنامه جدید را روی سایت قرار دهیم مجرم شناخته می شویم و از طرف دیگر اساسنامه قدیمی نیز ملاک عمل ما نیست و تا زمان ثبت جدید این اساسنامه باید منتظر باشیم.

توضیحات نوربخش درباره شورای عالی و کانون صدابرداران

حمیدرضا نوربخش در پاسخ به نقدهایی که به شورای عالی وارد شده عنوان کرد: زمان فعالیت شورای عالی خانه موسیقی با هیات مدیره در اساسنامه ابتدایی خانه موسیقی برابر نبود و در باره این مسئله باید از نویسندگان اساسنامه سوال کنند اما در نهایت هیات مدیره به این نتیجه رسید که زمان فعالیت شورای عالی با هیات مدیره باید برابر باشد. چرا که اگر تناسبی میان این دو بخش و جود نداشته باشد مشکلات متعددی پیش خواهد آمد. ما در نهایت زمان انتصاب هر دو را به چهار رساندیم تا این تناسب ایجاد شود.

مدیر عامل خانه موسیقی درباره علت خرید خانه‌ای جدید در فاطمی توضیح داد: پاسخ دادن به نقدهایی که درباره علت خریداری یک خانه برای این نهاد صنفی عنوان شده بود بسیار خنده دار است. یکی از ساختمان های خانه موسیقی در یک پاساژ در خیابان صبا قرار داشت که به هیچ وجه در شان هنرمندان نبود و همه مطلع هستند که شهرداری یک بار و اثاث و وسایل ما را در خیابان ریخت ما این ساختمان را تخلیه کردیم. این ساختمانکه در آن حضور داریم هم حدود 7-8 میلیار به فروش رساندیم تا خانه موسیقی در یک ساختمان بزرگتر قرار بگیرد. البته الان هم آن ساختمان راه اندازی شده و مسائل مربوط به بیمه و ... در آن جا بررسی می‌شود.

نوربخش درباره تشکیل کانون صدابرداران عنوان کرد: دوستانی که درباره تشکیل کانون صدابرداران نقدهایی را عنوان کردند مطلع نیستند که تشکیل  این کانون صرفا در مجمع تصویب شده  وهنوز این کانون امکان برگزاری هیچ جلسه ای را نداشت چگونه ممکن است مصوبه مجمع که هنوز از سوی نهادهای مرتبط تایید نشده منجر به تشکیل کانون صدابرداران شود و آنها هم مدعی شوند که یک سال و نیم جلساتی را برگزار کردند. علاوه بر کانون صدابرداران کانون خوانندگان پاپ را نیز در مجمع تصویب کردیم اما هنوز این کانون امکان برگزاری هیچ جلسه ای را ندارد.

کانون سازندگان ساز تعلیق نشده است/ شعب خانه موسیقی قانون را رعایت نکردند

وی درباره اخراج اعضای کانون سازندگان ساز عنوان کرد: در جلسه نقدی که هفته پیش برگزار شد گفتند که ما کانون سازسازان را تعلیق کردیم در حالی که اعضای این کانون تنها به علت تخلفات بسیار که وارد‌آن نمی‌شوم اخراج شدند و  عده‌ دیگری نیز به عنوان جایگزین در این کانون قرار گرفتند. تخلفات آشکار اعضای کانون سازسازان در شورای داوری نیز مورد بررسی قرار گرفت و اخراج آنها در همان شورا تشخیص داده شد. در نتیجه تعلیق این کانون صحبت بی‌موردی است و ما طبق اساسنامه تنها اعضای متخلف را اخراج کردیم و عده‌ دیگر جایگزین شدند.

نوربخش درباره علت نبود شعب خانه موسیقی در شهرستان‌ها توضیح داد: تمام شعب خانه موسیقی در شهرستان‌ها به غیر از تبریز غیرقانونی بود طبق اساسنامه خانه موسیقی باید در مکانی مستقل مشغول به فعالیت باشد در حالی که در بسیاری از شهرستان‌ها این شعب در یک آموزشگاه خصوصی یا مکانی غیرمرتبط با این نهاد قرار داشتند که طبیعتا مسئولان و کارشناسان ما به این نتیجه رسیدند که این شعب باید لغو شوند.

مسئولیت بررسی آموزشگاه‌ها به خانه موسیقی واگذار می‌شود

وی افزود:  اواخر دولت نهم بررسی صلاحیت آموزشگاه‌ها از خانه موسیقی گرفته شد و ارشاد تصمیم گرفت تا شخصا پیگیر مسائل آنها شود.  در نتیجه ما هیچ گونه مسئولیتی درباره آموزشگاه‌های موسقی نداریم البته گفته شده که از ماه دیگر مسئولیت بررسی آموزشگاه‌ها و صلاحیت آنها دوباره به خانه موسیقی محول شود.

خانه موسیقی از جریان‌های خاص سیاسی حمایت نکرد

مدیر عامل خانه موسیقی به مواضع خانه موسیقی در سال ۹۲ حین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از محمدباقر قالیباف که این موضوع در جلسه نقد عملکرد خانه موسیقی توسط سعید شریفیان مطرح شد اشاره کرد و تصریح کرد: اگر ما وجدان داریم، اگر شما بر قسم جلاله من معتقدید من سوگند می خورم که اعضای هیات مدیره خانه موسیقی به هیچ عنوان از شخص خاصی در قالب عضویت در هیات مدیره خانه موسیقی حمایت نکرده است و اینکه می گویند هیات مدیره خانه موسیقی به طور رسمی از آقای قالیباف حمایت هایی داشته است کاملا اشتباه است.این موضوع به هیچ عنوان مصوبه هیات مدیره خانه موسیقی نبوده است فقط دو هفته مانده به آغاز انتخابات که به دلایلی همه نگران بودند برخی‌ها بهترین گزینه را آقای قالیباف معرفی کردند و به هیچ عنوان بحث اعلام مواضع یک صنف به صورت واحد در میان نبود. این ناجوانمردانه است که ما را به کارهای سیاسی متهم می‌کند. در آن زمان ترس‌هایی برای شرایط خانه موسیقی وجود داشت که در نهایت بخی تصمیم به حمایت از آقای قالیباف گرفتند.

تعاونی مسکن شفاف‌ترین فعالیت خانه موسیقی است

مدیرعامل خانه موسیقی درباره تعاونی مسکن خانه موسیقی نیز توضیح داد: تعاونی مسکن  جزو شفاف‌ترین موضوعات خانه موسیقی است، این تعاونی هم تابع قانون تعاون است و وقتی تشکیل می‌شود جدا از خانه موسیقی فعالیت می‌کند در ضمن هیچ الزامی هم ندارد که بازرس تعاونی عضو خانه موسیقی باشد، ما با همکاری انجمن صنفی روزنامه نگاران پروژه‌ای را تعریف کردیم، آنها هم زمینی آوردند و ما را هم در آن شریک کردند. البته قراردادهای تیپ مسکن مربوط به تعاونی است و قرارداد ما نیست، این قرارداد هم لازم‌الاجرا است، در ابتدا قرار بود که واحدها طی مدت ۲ سال تحویل داده شود و هر عضوی که در زمان مقرر پول مربوط واحدش را پرداخت نکرد جایگزین شود اما ما به کسانی که پول نمی‌دادند را اخراج نکردیم و درواقع به آن‌ها احرام گذاشتیم. به همین دلیل پروسه واگذاری طولانی شد.

او بیان کرد: این پروژه با مقطع زمانی تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار همراه شد و به همین خاطر ۳۰ درصد به مبلغ قرارداد اضافه شد، دوستانی هم که اعتراض داشتند نمی‌خواستند که رقم بیشتری را پرداخت کنند، اگر اعضا پولشان را می‌دادند هم‌اکنون واحدهایشان را تحویل می‌گرفتند کمااینکه ۴۳ نفر تاکنون این واحدها را تحویل گرفتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز