خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشن حافظ مطرح شد:

دلال‌هایی که اسپانسر می‌آوردند؛ 80 درصد برای خودشان برمی‌دارند

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۹۷۳

متاسفانه در ایران بیشتر جشن‌های فرهنگی و هنری نه تنها توسط نهادهای دولتی بلکه توسط خود دولت برگزار می‌شود که امر اشتباهی‌ست و باید این کار به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست مطبوعاتی پانزدهمین دوره جشن سینمایی حافظ (دنیای تصویر) ظهر امروز(25 خرداد) با حضور تعداد کمی از خبرنگاران خبرگزاریهای اصلی درحالی برگزار شد که برگزارکنندگان جشن تاکید داشتند؛ باید مجوزهایی که وزارت ارشاد صادر می‌کند به گونه‌ای باشد که بهصورت تمام و کمال پاسخ سایر دستگاه‌ها را بدهد یعنی وقتی کسی مجوزی از ارشاد برای برگزاری کنسرت یا هر جشنی می‌گیرد؛ نباید مجبور باشد از نهادهای دیگری همچون شهرداری تهران، نیروی انتظامی یا سایر دستگاه‌ها مجوزهای مستقل بگیرد.

علی معلم (دبیر پانزدهمین جشن حافظ) افزود: مشکل دیگری که بخش خصوصی برای برگزاری جشن‌های فرهنگی، هنری و سینمایی دارد؛ این است که سالن متناسب با برگزاری این جشن‌ها نه تنها در تهران بلکه در کل کشور نیز بسیار کم است. ما در تهران فقط چند سالن محدود مانند تالار وزارت کشور، برج میلاد یا تالار وحدت را داریم که سالن‌ها نیز زمانی که قصد دارند با بخش خصوصی همکاری کنند؛ شرایط سختی را درنظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: تالار وزارت کشور برای برگزاری جشن حافظ از ما طلب بسیار زیادی برای اجاره سالن کرده است درحالیکه مثلاً همین سالن برای دستگاههایی همچون شهرداری یا ارگان‌های دیگر رقم بسیار کمی است. تازه رقم اجاره‌ای که از ما گرفته می‌شود تنها شامل هزینه سالن خالی است و ما باید امکاناتی همچون نور و سیستم‌های صوتی و تصویری را خودمان تهیه کنیم و هزینه‌هایش را جداگانه پرداخت کنیم.

وی با اشاره به جزییات گفت: بیش از 78 فیلم‌های سینمای مورد بررسی قرار گرفتند و در این میان فیلم‌هایی داوری شدند که حداقل یک هفته اکران شدند و تا 28 اسفند 93 به نمایش درآمدند. این فیلم‌ها شامل تمام آثار به نمایش درآمده اعم از اکران عمومی و هنر و تجربه بوده است.

معلم افزود: بخش دیگر جشن انتخاب چهره تلویزیونی است که سال‌ها قبل در جشن اضافه شده بود اما در یکی دو سال اخیر به دلیل ضعف برنامه‌های تلویزیونی اجرا نشد اما امسال این بخش اجرا می‌شود و چهار مجری به عنوان چهره تلویزیونی نامزد شدند.

وی ادامه داد: نامزدهای این بخش از میان کسانی انتخاب شدند که برنامه‌های آنها پرمخاطب بوده و مردم به برنامه‌های آنها اقبال نشان دادند زیرا متاسفانه سیاستهای تلویزیون مخالف چهره‌سازی و ستاره‌سازی است و این امر برعکس همه جای دنیاست.

معلم با اشاره به بخش ترانه گفت: یکی از حلقه‌های ارتباطی بین مردم و فیلم‌ها و سریال‌ها ترانه‌هایی است که پخش می‌شود و ما این بخش را نیز جدی گرفته‌ایم زیرا معتقدیم رابطه سینما و تلویزیون با مخاطبین بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در این جشن همه فیلم‌ها بررسی می‌شود. چه فیلم‌هایی که در جشنواره‌ها به نمایش درآمده باشند و چه نیامده باشند زیرا همه سینما یعنی همه فیلم‌ها و نباید مثلاً الزاماً یک فیلم را به دلیل پرفروش بودن کنار گذاشت.

دبیر جشن حافظ با اشاره به بخش سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی گفت: علیرغم اینکه در سال گذشته برنامه‌های صداوسیما بسیار افت کرده بود اما ما سریال‌ها را مورد قضاوت قرار دادیم و یکی از ملاک‌های قضاوت ما این بود که سریال تلویزیونی بتواند در خانه‌های مردم نفوذ کرده باشد و مردم از آن استقبال کرده باشند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی این است که مردم صداوسیما را نگاه نمی‌کنند طبیعی است وقتی مخاطبین تلویزیون را نگاه نکنند حتی اگر این تلویزیون مکبث نیز پخش کند کسی آن را تماشا نخواهد کرد.

معلم افزود: جشن پانزدهم سه‌شنبه 26 خرداد از ساعت 19.30 در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود و بهنوش بختیاری به عنوان مجری ابتدایی این مراسم و علی اوجی به عنوان کارگردان مراسم حضور دارد. همچنین رضا یزدانی دو قطعه موسیقی جدید را اجرا خواهد کرد و یک بخش نیز به عنوان استندآپ کمدی اجرا می‌شود. در مجموع در جشن امسال 24 جایزه اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: مانند سال‌های گذشته لوح فشرده جشن نیز بعد از پایان مراسم از طریق شبکه نمایش خانگی ارائه می‌شود.

معلم افزود: در این جشن که در سالن سه هزار نفری برگزار می‌شود؛ بیش از 800 نفر ازاهالی سینما، منتقدان و نویسندگان روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها در کنار جمع زیادی از خوانندگان ماهنامه دنیای تصویر شرکت می‌کنند. همچنین سعی داریم در سال آینده علاوه بر بخش اصلی جوایزی را برای بخش خبرنگاران و همچنین انتخاب اثر برتر از نگاه خوانندگان برگزار کنیم.

معلم درباره جشن شعر و ترانه وموسیقی که قرار بود امسال برگزار شود؛ گفت: مقررات جشن نوشته شده و علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد نیز نظر مثبتی  به این جشن دارد و تلاش داریم که این جشن را برگزار کنیم و امیدواریم بتوانیم اولین دوره جشن را در حافظیه برگزار کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در ایران بیشتر جشن‌های فرهنگی و هنری نه تنها توسط نهادهای دولتی بلکه توسط خود دولت برگزار می‌شود که امر اشتباهی است و باید این کار به بخش خصوصی واگذار شود و یکی از برنامه‌های مثبت دولت یازدهم این است که جشن‌های فرهنگی و هنری توسط بخش خصوصی برگزار شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر جشنواره هایی که توسط نهادهای دولتی همچون دولت، وزارت ارشاد، شهرداری  یا سایر دستگاه‌ها برگزار می‌شود این است که انگار باید همه فیلمسازان در همه جشنواره‌ها جایزه بگیرند مثلاً ما شاهد هستیم که در یک جشنواره تخصصی و موضوعی کارگردانی جایزه می‌گیرد که اصلاً فیلمی درباره موضوع جشنواره ندارد.

معلم افزود: درحالیکه ما در جشن حافظ به تخصص‌گرایی توجه کرده‌ایم و مثلاً جایزه بازیگری را به کسی داده‌ایم که خوب بازی کرده است نه اینکه فقط دیالوگ بیان کرده و در فیلم سخنرانی کرده است همچنین بیشتر فیلمسازان ایران اولین جوایزشان را از این جشن گرفته‌اند و حتی بعضی از آنها مانند ساموئل خاچیکیان فقط تندیس حافظ را در منزل داشته است.

وی لازمه هنر را توجه به آن دانست و گفت: اثر هنری باید مورد تشویق، نقد و بررسی قرار بگیرد و بحث دستمزد در تولید یک اثر هنری فقط با هدف معیشت است و هر چد این امر بسیار مهم است اما در سال های اخیر مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.

معلم با اشاره به لزوم تقویت مجوزهایی که وزارت ارشاد صادر می‌کند؛ گفت: زمانی که وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی بخش فرهنگ مجوزی را برای یک کار فرهنگی همچون جشن یا کنسرت برگزار می‌کند باید این مجوز  تمام و کمال باشد یعنی کسی که مجوز دارد باید بتواند با این مجوز از خود در قبال سایر نهادها دفاع کند.

وی ادامه داد: نباید کسی که مجوز وزارت ارشاد می‌گیرد برای برگزاری مراسم خود مجبور باشد از سایر نهادها همچون شهرداری، نیروی انتظامی و یا سایر دستگاه‌ها مجوز بگیرد.

آذر معماریان (دبیر اجرایی جشن حافظ) نیز با اشاره به اینکه تیم اجراکننده این تیم بسیار محدود هستند و از روی علاقه و عشق کار می‌کنند؛ گفت: یکی از مشکلات بخش خصوصی در اجرای این جشن‌ها نبود اسپانسر برای برگزاری است زیرا متاسفانه از یک طرف بیشتر شرکت‌هایی که می‌توانند حامی مالی باشند دولتی هستند و از طرف دیگر این بخش دچار نوعی دلال‌بازی شده و دلال‌هایی که اسپانسر مالی می‌آوردند بیش از 80 درصد کمک را برای خودشان برمی‌دارند. از سوی دیگر بعضی از شرکت‌هایی که حامی مالی می‌شوند تصور می‌کنند با پولی که می‌دهند می‌توانند جشن را مصادره کنند و کاملاً جشن را برای تبلیغ خود در اختیار بگیرند که این امر درست نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز