خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

نگرانی از وضعیتِ منشی‌های صحنه در سینما

منشیان صحنه‌ در سینما به دلیل کم‌کاری در سینما به تلویزیون روی آورده‌اند و دربرابر دستمزدِ پایین‌تر برای تله‌فیلم‌ها و فیلم‌های تلویزیونی کار می‌کنند.

زینت رضا (رئیس انجمن منشیان صحنه‌ در خانه سینما) با اشاره به وضعیت شغلی منشیان صحنه به خبرنگار ایلنا گفت: انجمن منشیان صحنه 65 عضو فعال دارد که تقریباً همه آنها این روزها مشغول بکار هستند گرچه این اشتغال با یک اما همراه است...

وی ادامه داد: به دلیل اینکه میزان تولیدات سینمایی در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است؛ بیشتر منشیان صحنه به سمت کار در تله فیلم‌ها و تولیدات صداوسیما روی آورده‌اند اما تلویزیون دستمزدهای کمتری پرداخت می‌کند. درنهایت فعالیت منشیان حرفه‌ای سینما در تلویزیون فقط برای بی‌کار نبودن است.

زینت رضا با اشاره به اینکه اکثر منشیان صحنه تحصیلات کارگردانی دارند؛ گفت: این حرفه راهی‌‌ست که افراد علاقمند به سینما بتوانند روند ساخت یک فیلم را از نزدیک ببینند تا در آینده اگر استعدادِ کارگردانی داشتند؛ بتوانند به این حرفه ورود کنند.

وی ادامه داد: منشی صحنه تنها فردی‌ست که همه بخش‌های فیلم را در زمان ساخت رصد می‌کند؛ به خاطر می‌سپارد و می‌تواند یادآوری کند. به همین دلیل به نوعی حافظه‌ی کارگردان نامیده می‌شود.

زیت رضا افزود: متاسفانه گروهی در سینما به‌جای استفاده از افراد حرفه‌ای در این بخش، از دوستان و آشنایان خود استفاده کرده و تصور می‌کنند کار منشی صحنه بسیار ساده است. هدف اول آنها این است که دستمزد کمتری بدهند.

وی با اشاره به اینکه کفِ دستمزد یک منشی صحنه حرفه‌ای؛ ماهانه 3 الی 4 میلیون تومان است؛ افزود: یک منشی صحنه از صبح زود تا پاسی از شب در محل فیلم‌برداری یا بعد از آن در دفتر تولید حضور دارد و شاید روزی بیش از 18 ساعت کار می‌کند. بنابراین این میزان دستمزد زیاد نیست.

زینت رضا افزود: ممکن است یک منشی صحنه چند ماه یا یک سال و گاه برای دو سال به دلایل مختلف بی‌کار باشد یا نتواند در هیچ فیلمی حضور پیدا کند؛ لذا باید بتواند در زمان  فعالیت کاری  برای روزهای  بیکاری خود نیز درآمدی اندوخته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این شغل بحث سن افراد است. شغل منشی صحنه به‌گونه‌ای است که افراد باید از توانایی بالای برخودار باشند تا بتوانند به مسئولیت‌های خود عمل کنند به همین دلیل وقتی سنِ افراد بالا می‌رود؛ از این کار دست می‌کشند و به حرفه‌های دیگری در سینما مانند کارگردانی البته اگر شانس به آنها روی آورد؛ مشغول می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه انجمن منشیان صحنه هر سال حدود 5 عضو جدید می‌پذیرد؛ گفت: ما افرادی را به‌عنوان عضو قبول می‌کنیم که سال‌ها در این حرفه فعالیت کرده‌ باشند. در ثانی باید بتوانیم به اعضا خدمات ارائه کنیم. وقتی نمی‌توانیم خدماتی به افراد ارائه کنیم چه تفاوتی می‌کند تعداد اعضای ما 6 نفر باشد یا 200 نفر.

زینت رضا با اشاره به اینکه بیشتر افراد این صنف؛ بیمه تامین اجتماعی هستند؛ افزود: افرادی که عضو انجمن هستند درصورت تمایل می‌توانند بیمه تامین اجتماعی شوند اما باید به سمتی حرکت کنیم که این بیمه تداوم داشته و افراد؛ امید استفاده از آن را در بازنشستگی داشته باشند.

وی؛ شرایط کاری منشیان صحنه را تابع کل سینما دانست و افزود: برای اینکه وضعیت شغلی و درآمدی سینماگران بهبود پیدا کند؛ باید کلِ شرایط سینما اصلاح شود. با این روندِ تولیدات در سینمای امروز؛ فعالیت منشیان صحنه در کارهای تلویزیونی بیشتر شده و تلویزیون نیز دستمزد کمتری نسبت به سینما می‌دهد.       

کد خبر : ۲۸۴۴۹۳