خبرگزاری کار ایران

چه کسانی برای سازمان بهزیستی وجاهت کسب می‌کنند؟

در چند سال اخیر همکاری هنرمندان با مراکز خیریه رنگ جدی‌تری به خود گرفته. حضور این افراد تا چه‌اندازه در جذب سرمایه‌های اجتماعی به سمت این مراکز مفید بوده است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ "جمعیت خیریه نوبر" اولین و قدیمی‌ترین مؤسسه خیریه غیردولتی در ایران است که در سال 1331 فعالیت خود را در تبریز آغاز کرد. در این دورانِ 60 ساله حدود پنج هزار مرکز خیریه در ایران تاسیس شده که هرکدام در حوزه‌های مختلف و بر مبنای جامعه‌ی هدفی که برای خود تعریف کرده‌اند؛ فعالیت می‌کنند و درگیر کردن مردم در انجام چنین اموری‌ نقطه‌ی اشتراک تمام مراکز خیریه است. حضور هنرمندان و چهره‌های شاخص در چنین مراکزی علاوه بر این‌که وجاهتی را برای خود این افراد همراه دارد در الگوسازی و تشویق مردم برای سوق پیدا کردن به انجام چنین اموری نیز به شدت موثر است.

چنانچه سازمان بهزیستی حدود یک سال است به افرادِ محدودی که تعداد آن‌ها به حدود 25 نفر می‌رسد و اسامی افرادی مانند کتایون ریاحی، داوود رشیدی و سالار عقیلی در میان آن‌ها به چشم می‌خورد؛ نشانی را به عنوان "سفیر طلایی سازمان بهزیستی" اهدا کرده. افرادی که قدرتِ جذب مشارکت های مردمی را داشته‌ باشند و به واسطه آگاه‌سازی مردم؛ حمایت‌های مالی و معنوی را برای سازمان به ارمغان بیاورند؛ از این نشان برخوردار می‌شوند.

جذبِ سرمایه‌های اجتماعی به سمتِ سازمان بهزیستی و تشویق مردم برای کمک؛ از وظایف اصلی طراحی شده برای این سفیران طلایی‌ست. البته غیر از این نشان؛ افراد دیگری که تعداد آن‌ها  محدود نیست به عنوان داوطلب می‌توانند به عنوان "مددکاران افتخاری" با سازمان همکاری داشته باشند.     

فرهاد اقطار (رییس جمعیت داوطلبان سازمان بهزیستی کشور)؛ درباره تاثیر همکاری بازیگران و هنرمندان با سازمان بهزیستی می‌گوید: حضور بازیگران، هنرمندان و روزنامه‌نگاران وجاهت سازمان بهزیستی را میان مردم بالا ‌برده و در یک سال اخیراین اتفاق کاملا محسوس بوده و  مردم آشنایی بیشتری با بهزیستی پیدا کرده‌اند. در سازمان بهزیستی خوشه‌ای به نام "خوشه هنرمندان" تعریف شده که هنرمند باید هنرمندان دیگر را جذب کرده و خوشه خود را فعال کند.

او ادامه می‌دهد: هنرمندان علاوه بر اینکه  در جذب مشارکت‌های مردم تاثیرگذارند می‌توانند استعدادهایی که میان مددجویان بهزیستی وجود دارد را شناسایی کنند و این ظرفیت‌های بالفعل را بالقوه کنند. توانمند کردن مددجویان از مهمترین اهدافی‌ست که بهزیستی برای خود تعریف کرده و همکاری هنرمندان می‌تواند از این حیث نیز کمک‌رسان باشد.

رییسِ جمعیتِ داوطلبان سازمان بهزیستی کشور استقبال هنرمندان را برای همکاری با این سازمان مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: سفیران را ما خود از میان افرادِ شاخص و بنابر وجاهت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری که میان مردم دارند؛ انتخاب می‌کنیم و با هر کدام از هنرمندان که برای کمک و همکاری تماس می‌گیریم؛ آن‌ها نهایت مشارکت را با ما دارند.

کد خبر : ۲۸۴۸۲۸