خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی:

تولیدکنندگان داخلی حمایت نمی‌شوند

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی معتقد است که به طور جدی از هیچ یک از تولیدکنندگان داخلی حمایت واقعی انجام نشده است.

 به گزارش ایلنا ،محمدحسین فرجو با اعلام این مطلب افزود: دستگاه‌هایی هم که تا به امروز در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند، تنها رفع تکلیف بوده است و به طور جدی این موضوع را دنبال نکرده‌اند. به عنوان مثال، می‌بنیم شخصی 18 جلد کتاب را در زمینه عروسک‌های بافتنی برای مردم تألیف و وارد بازار کرده است اما زمانی که از او سؤال می‌کنیم که چه نهادی از شما حمایت کرد، پاسخ می‌دهد با هزینه شخصی خودم این کار را انجام دادم.

فرجو در ادامه افزود: در حالی که اگر به عقبه این کار نگاه کنیم متوجه می‌شویم که تعداد زیادی از خانم‌ها با استفاده از همین کتاب‌ها عروسک‌هایی را تولید کرده‌اند و با پول آن توانستند خانه‌ای را  اداره کنند و حتی فرزندان خود را به خانه بخت بفرستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این زمینه اگر هم خواستیم کاری انجام دهیم آن را درون چرخه بروکراسی انداختیم و به نوعی علاقمندان این حوزه را منصرف کردیم و حرف‌هایمان تنها در حد شعار و حرف مطرح شده و اجرایی نشده است.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی همچنین گفت: همانطور که می‌دانید مقام معظم رهبری نیز در حوزه اسباب بازی کودکان و اهمیت آن مطالبی را مطرح کرده‌اند اما متاسفانه دستگاه‌های مرتبط که باید از این حوزه حمایت کنند چنین کاری را انجام نمی‌دهند و به دستورالعمل‌های حمایتی مبنی بر ارائه تسهیلات عمل نمی‌کنند.

فرجو با بیان اینکه تا رسیدن به این جایگاه، فاصله زیادی داریم تا بتوانیم صنعت اسباب‌بازی را شکل دهیم، افزود: یکی از وظایفی که دستگاه‌های دولتی و بخش‌های حمایتی دارند، این است که کمک کنند تا زمینه لازم برای تولیدکننده اسباب‌بازی فراهم و برای توسعه و رشد آن نیز بسترسازی شود آن هم با هدف سهولت و تسریع در امرتولید.

وی همچنین گفت: معاونت فناوری ریاست جمهوری ستادی حمایتی دارد که از تولیدکنندگانی که تولیداتشان بر اساس دانش، پژوهش و تفکر شکل گرفته باشد، حمایت می‌کند. به همین منظور تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه به ستاد معرفی شده‌اند تا پس از تأیید معاونت از تسهیلات مالی استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما هم درصدد هستیم تا این تفاهمنامه را به نتیجه برسانیم. در واقع این کار موجب می‌شود تا بتوان از نمونه اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های تولیدکنندگان و طراحان را که مجوز ارزیابی دارند و دانش بنیان هستند؛ حمایت صورت بگیرد.

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد بودیم که اسباب‌بازی ممنوعه‌ای که از گمرکی متروکه وارد می‌شود در اختیار یک سازمانی قرار می‌گیرد که به نفع دولت به فروش می‌رسد در حالی که باید استعلام کنند که این مهم به خودی خود یک چالش است و هیچکس آن را قبول ندارد.

فرجو یادآور شد: همه این مشکلات موجب می‌شود تا تولیدکنندگان ما به سمت خارج از مرزها برای تجارت بروند البته تجارت اسباب‌بازی هم همراه با نگرانی‌هایی است مبنی بر اینکه کالاهای آنها از بین نرود و با قیمت مناسب در بازار توزیع شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی حوزه‌های تولید اسباب‌بازی توان تولید به لحاظ مواد اولیه و یا تکنولوژی تولید را نداریم، افزود: به عنوان مثال ما نمی‌توانیم ریزپردازنده صدا برای اسباب‌بازی‌ها تولید کنیم؛ اما امروز کشور چین چنین کاری را انجام می‌دهد. البته با افزایش بی‌رویه ارزش دلار  از ریال، موجب شد تا تولیدات اسباب بازی داخلی افزایش پیدا کند.

فرجو ادامه داد: در سال گذشته نزدیک به 400 پرونده ثبتی اسباب‌بازی داشتیم که تا به امروز بی‌سابقه بوده است. قسمتی از مشکلات اسباب‌بازی هم مربوط به حوزه قاچاق است که باید تلاش شود و دستگاه‌های نظارتی اجازه ندهند فضای کودک و نوجوان کشور مورد تهدید قرار گیرد.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها بر این مقوله بسیار تاثیرگذار است، گفت: زمانی که تولیدکننده متوجه می‌شود که دستگاهی بحث‌های تشویقی، تسهیلاتی و ترغیبی را مطرح کرده است و برایش این امر مهم شده است، آنها هم آثارشان را در این جشنواره‌ها ارائه می‌دهند و قطعاً برای دوره‌های بعد تعداد شرکت‌کنندگان افزایش خواهد یافت و طرح‌های جدید و نو ارائه خواهند داد.

کد خبر : ۲۸۵۰۴۳