خبرگزاری کار ایران

هشدار مکارم شیرازی درباره مسیر فعالیت‌های قرآنی کشور

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۱۷۲

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، تصریح کرد: متأسفانه مسیر فعالیت‌های قرآنی در کشور به سویی است که توجه ویژه‌ای روی بحث مفاهیم و معانی قرآنی نیست، بلک بیشتر روی اصالت بخشیدن به الفاظ توجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله مکارم شیرازی؛ شب گذشته(30 خرداد) در ضیافت افطاری اساتید برجسته حوزه علمیه قم که در محل دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: ماه رمضان، ماه قرآن است و به همین دلیل کارهای قرآنی در این ماه مبارک ارزش فوق‌العاده‌ای دارد.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قرآن حضور بیشتری در همه جا و حتی حوزه‌های علمیه پیدا کرد، گفت: کارهای قرآنی مختلفی، در سطح جامعه انجام می‌شود که از جمله آنها فعالیت شبکه‌های قرآن در صداوسیما و همچنین برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم در کشور است.

این مرجع تقلید گفت: به حمدالله مفسران خوبی در حوزه علمیه داریم و در این دارالقرآن هم برنامه‌های خوبی اجرا شده و الان هم در حال اجراست.

وی با بیان اینکه بنده یک نگرانی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی دارم، گفت: نگرانی بنده در رابطه با فعالیت‌های قرآنی این است که الفاظ قرآن را اصالت ببخشیم اما از آن طرف، به بحث معانی قرآن بی‌توجه بوده و آن را کمرنگ و در حاشیه قرار دهیم.

 مکارم شیرازی گفت: اینکه حافظان و قاریان قرآن همه جا باشند و در مسابقات مختلف حضور پیدا کنند؛ خوب است اما اینکه مفاهیم قرآن در جامعه پررنگ نباشد، مایه نگرانی است؛ البته الفاظ قرآن به خودی خود بسیار با ارزش است و کسی که آن را بخواند حتی معنی‌اش را هم نداند ثواب دارد اما نه چنان که معانی به حاشیه رانده شود و این باعث نگرانی است.

وی با اشاره به آیات ابتدایی سوره انفال و صفات مؤمنان، گفت: طبق این آیات قرآن، اگر قرآن خوانده می‌شود باید ایمان مردم نیز اضافه شود و باید توجه داشته باشیم که اگر معانی اصالت پیدا نکند ازدیاد ایمان اتفاق نمی‌افتد.

وی در ادامه با اشاره به آیه 124 سوره توبه گفت: قرآن انتظار دارد که با نزول هر سوره‌ای ایمان‌ها افزایش پیدا کند و در مرحله قبل نماند و این فقط در شرایطی محقق می‌شود که توجه کافی به معانی قرآن صورت گیرد.

وی افزود: این دو آیه به ما می‌گوید که باید کاری کنیم هرچه در جامعه ما قرآن بیشتر خوانده می‌شود، ایمان مردم و جامعه هم افزایش پیدا کند که این کار از طریق توجه به مفاهیم و معانی قرآنی امکان‌پذیر است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنانی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه هیچکس در حضور قرآن نمی‌نشیند مگر اینکه هدایت او بیشتر و گمراهی او کمتر شود، گفت: حفظ قرآن گرچه کار خوبی است اما اگر به مفاهیم کاری نداشته باشیم نه حالت شوق و نه حالت خوف، پیدا می‌شود.

وی با بیان اینکه مسیر فعالیت‌های قرآنی در کشور به سویی است که توجه ویژه‌ای روی بحث مفاهیم و معانی قرآنی نیست، بلک بیشتر روی اصالت بخشیدن به الفاظ توجه می‌شود، تأکید کرد: این کار شما اساتید حوزه است که تحولی در این زمینه ایجاد کنید، تا توجه به مفاهیم قرآن در مرحله اول قرار گیرد و توجه به الفاظ قرآن در مرحله دوم باشد.

مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ابتکاری که اخیرا در برخی مساجد کشور پیدا شده که بعد از نماز، یک صفحه از قرآن و یک صفحه از ترجمه را می‌خوانند که این کار مقدمه‌ای است برای ورورد به مفاهیم عالی قرآن؛ این کار خوبی است و باید آن را به مساجد سراسر کشور تعمیم دهیم و همچنین هر جا آیات قرآن خوانده می‌شود ترجمه‌اش هم خوانده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه‌های علمیه هم باید سعی کنیم مفسران بیشتری پرورش دهیم تا علاوه بر 30 نفر از اساتید تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان به 30 استان کشور رفتند، صدها نفر بروند و تفسیر قرآن بگویند تا اصالت معانی قرآن را مورد توجه قرار دهند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: برنامه‌های تفسیر قرآن نباید در حاشیه دروس حوزه قرار گرفته و به عنوان درس فرعی به آن نگاه شود چراکه تفسیر جز برنامه‌های اصلی حوزه است و باید کمک کنیم این موضوع در متن دروس حوزه قرار گیرد.

وی گفت: باید هر ساله مسابقاتی برای تفسیر قرآن قرار داده شود و جوایز هم برای آنهایی باشد که به الفاظ و تفسیر قرآن باهم آشنا هستند.

مکارم شیرازی با بیان اینکه صداوسیما در زمینه ترویج مفاهیم و معانی قرآنی خیلی می‌تواند مؤثر باشد، گفت: در قرآن بیش از 50 مثال است که می‌توان همه آنها را به فیلم کوتاه تبدیل کرد و بنده این پیشنهاد را از مدت‌ها پیش به صداوسیما داده‌ام اما متأسفانه صداوسیما هنوز آن را عملی نکرده است.

این مرجع تقلید در پایان گفت: باید بکوشیم انحرافی در مسیر ترویج قرآن در جامعه پیدا نشود و راه آن هم این است که از ابعاد مختلف قرآن فقط یک بعد را ببینیم بلکه باید به همه ابعاد قرآن و به ویژه معانی و مفاهیم آن توجه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز