خبرگزاری کار ایران

در آیین افتتاح نمایش «ستوان اینیشمور» مطرح شد:

گروه تئاتر لیو بیشتر از مدیران به برنامه‌ریزی می‌اندیشد

اصغر دشتی در آیین افتتاح نمایش «ستوان اینیشمور» گفت: وضعیت امروز تئاتر؛ ما را بیشتر به یاد زمانی می‌اندازد که شعبان جعفری به تئاترهای روشنفکری حمله برد اما کاباره‌ها امکان فعالیت داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر دشتی که به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت؛ به دعوت مسعود فروتن (مجری مراسم) در جایگاه حضور یافت و به تشریح دلیل اهمیت اجرای نمایشی توسط گروه تئاتر «لیو» پرداخت. این کارگردان گفت: اهمیت اجرای امشب برای من الزاما این نیست که نمایش‌نامه‌ای نوشته مارتین مک‌دونا نیست. بلکه اجرا کاری از گروه تئاتر لیو است که همواره به عنوان گروه شناخته شده و تنها نام یک شخص را یدک نمی‌کشد.

او ادامه داد: وقتی درباره گروه و گروه‌داری در ایران فکر می‌کنم، همواره دو نام ذهن من را درگیر می‌کند. نخست گروه «نرگس سیاه» به سرپرستی حامد محمد طاهری و دوم، گروه تئاتر «لیو»  که تفاوت‌های بنیادین با یکدیگر دارند ولی دارای ویژگی‌هایی هستند که به نظر می‌رسد پسندیده بود یکجا جمع می‌شد. گروه «نرگس سیاه» بر متدمند بودن و تمرین‌های طولانی مدت پافشاری زیادی داشت که زندگی عوامل را موجب می‌شد.

این کارگردان سپس درباره ویژگی گروه تئاتر «لیو» توضیح داد: اهمیت گروه تئاتر «لیو» در ساخت و ساز مدلی از تشکیلات است که به تنهایی مشابه یک سازمان عمل می‌کند. فکر می‌کند، طراحی دارد و اجرا می‌کند که این شیوه صرفا بر گروه تاثیر نمی‌گذارد بلکه در تئاتر ما رشد می‌کند و اثر می‌گذارد.

دشتی با تاکید بر اینکه گروه تئاتر لیو گاهی بیش از مدیران فرهنگی به برنامه‌ریزی می‌اندیشد؛ خاطرنشان کرد: آن هم در روزهایی که وضعیت تئاتر ما را بیشتر به یاد کودتای 28 مرداد سال 32 می‌اندازد. زمانی که شعبان جعفری به تئاترهای روشنفکری حمله برد اما کاباره‌ها امکان فعالیت داشتند. اینطور احساس می‌شود که تئاتر امروز بیشتر کاباره‌ای ست و ما به گروه‌های تئاتری نیاز داریم که به کاباره‌ای شدن فکر نمی‌کنند.

او در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: امیدوارم گروه تئاتر لیو و حسن معجونی برای مدیران فرهنگی پیشنهادهایی داشته باشند.

مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز با بیان اینکه حسن معجونی و عملکرد گروه تئاتر «لیو» نیازی به معرفی ندارد؛ به اهمیت گروه بودن اشاره کرد و گفت: برای حرکت به سوی تئاتر حرفه‌ای نیاز است که گروه‌های حرفه‌ای داشته باشیم. وقتی گروه‌ها به‌وجود می‌آیند باید سالن‌های مخصوص به‌خود را داشته باشند و این یک نقص است که چنین چیزی را شاهد نیستیم.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: من بارها تکرار کرده‌ام که نیاز است به زیرساخت‌ها توجه کنیم و این سالن‌ها را در  اختیار گروه‌های شناخته شده قرار دهیم نه آن دسته که برای اجرای نمایشی دور یکدیگر جمع می‌شوند و بعد از اتمام کار پراکنده هستند. این گروه‌ها باید سالن‌هایی داشته باشند که بتوانند در طول سال دیدگاه‌های خود را در آن به ظهور برسانند. پیشنهاد می‌کنم مسئولان در امر تدارک سالن برای گروه‌های نمایشی حرکت کنند و با شناسایی و معرفی آن دسته از سالن‌های موجود که با اندک تغییری امکان استفاده دارد؛ آنها را در اختیار گروه‌ها قرار دهند.

در ابتدای این مراسم حسن معجونی، سرپرست گروه تئاتر «لیو» در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از حاضران در جمع و مدیرعامل خانه هنرمندان اظهار امیدواری کرد گروه اجرای جنرال خوبی را به نمایش بگذارد.

نمایش «ستوان اینیشمور» نوشته مارتین مک‌دونا و کاگردانی حسن معجونی، هرشب ساعت 21 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، مازیار سیدی، هوتن شکیبا، امیرحسین طاهری، به‌آفرید غفاریان، فربد فرهنگ و نوید محمدزاده به ایفای نقش می‌پردازند.

کد خبر : ۲۸۵۹۰۹