خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت ارشاد:

نظرات رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه درباره موسیقی باهم تعارض ندارد/ احتمال جرم‌خیز بودن موسیقی قابل قبول نیست

نشست خبری حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت ارشاد) عصر امروز (9 تیرماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوش‌آبادی با اشاره به وضعیت برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه رمضان امسال گفت: نمایشگاه قرآن از هفتم ماه مبارک رمضان آغاز و تا بیست وهفتم ماه رمضان ادامه دارد و در آن آثار مکتوب،‌ پژوهشی، فرهنگی هنری،‌ نقاشی و خوشنویسی ارائه شده است.

وی ادامه داد: بیش از 114 اثر فاخر در این نمایشگاه به نمایش درآمده و هنرمندان با مردم در این نمایشگاه تعامل خوبی دارند.

سخنگوی ارشاد درباره برگزار شدن دو نمایشگاه قرآن به صورت همزمان در مصلی امام خمینی و باغ موزه دفاع مقدس گفت: ما از ترویج فرهنگ قرآنی در کشور حمایت می‌کنیم و هر نهاد و موسسه‌ای اعم از دولتی و غیردولتی که بتواند با حضور در این عرصه به ترویج فرهنگ قرآنی کمک کند؛ مورد استقبال ماست لذا برگزاری این دو نمایشگاه قرآن یک کار پسندیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد عموم مردم به اطلاعات گفت: آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در هیات دولت مصوب شده و براساس این قانون هر ایرانی حق دسترسی آزاد به اطلاعات را دارد و همه موسسات عمومی نیز باید اطلاعات غیرطبقه‌بندی شده و عمومی را در دسترس مردم قرار دهند. برهمین اساس کمیسیونی با دستور رئیس‌جمهور و به ریاست وزیر ارشاد تشکیل شده که بر حسن اجرای این قانون نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: امسال قصد داشتیم نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را در مصلی برگزار کنیم اما از آنجا که نماز جمعه در مصلی برگزار می‌شود؛ نمایشگاه را به باغ موزه دفاع مقدس منتقل کردیم و این نمایشگاه صرف‌نظر از مشکلاتی همچون نبود امکانات رفاهی نبود پارکینگ و همچنین نداشتن سرویس ایاب و ذهاب به خوبی برگزار شده است.

سخنگوی  وزارت ارشاد درباره فعالیت صندوق اعتباری هنر و قطع شدن بیمه برخی از افرادی که عضو این صندوق هستند؛ گفت: فلسفه تاسیس این صندوق حمایت از کسانی است که در رشته های مختلف هنری، روزنامهنگاری و یا رسانه ها فعالیت می کنند و وز رات ارشاد سعی کرده است که این صندوق به محلی برای انجام امور رفاهی و مسائل درمانی اهالی فرهنگ و هنر باشد.

وی ادامهداد: متاسفانه در سالهای گذشته بیش از اندازه ظرفیت صندوق عضو گیری شده است حتی کسانی عضو صندوق شده است که در هیچ شاخه فرهنگی وهنری و یا رسانه ای فعالیت نمی کنند همچنین نیمی از اعضایی که در دولت گذشته عضو صندوق شده اند هویت فرهنگی و هنری مشخصی نداشتند و یا حتی گروهی از آنها نیز فوت کرده بودند لذا لازم بود که یک پالایشی صورت بگیردو براساس این پالایش نیمی از اعضای صندوق حذف و اعضای جدید مورد پذیرش قرار گرفتند و سطح اعضا و مشخصات آنها مورد بررسی مجدد  و تایید شده است.

نوش آبادی افزود: ما به دنبال آن هستیم که این صندوق در آینده به اعضای خود خدمات کاملی ارائه کند.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه گفته می‌شود جشنواره موسیقی فجر قرار است توسط خانه موسیقی اجرا شود؛ گفت: خانه موسیقی یک تشکل صنفی غیردولتی است که توسط هنرمندان موسیقی اداره می‌شود. قطعا ما به موسسات و نهادهای غیردولتی کمک می‌کنیم اما تصمیم نهایی برای اینکه جشنواره موسیقی چگونه برگزار شود برعهده وزارت ارشاد است و متولی اصلی معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد است اما ما از همه ظرفیت‌ها ازجمله ظرفیت خانه موسیقی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته این روزها نقدهایی به خانه موسیقی می‌شود و گروهی از هنرمندان به این خانه نقد دارند که به نظر ما این مسائل باید داخل خانه موسیقی حل شود و ما قصد نداریم به مسائل داخلی خانه موسیقی یا انجمن موسیقی ورود پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون  انتصاب محمدرضا گلزاری به عنوان مشاور وزیر در حوزه جوانان گفت: قرار است یک نفر به‌عنوان مشاور وزیر در امور جوانان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به کار شود.

نوش‌آبادی درباره افزایش فعالیت‌های بنیاد رودکی گفت: اخباری مبنی بر اینکه دو معاونت موسیقی و تئاتر در بنیاد رودکی تاسیس شود؛ منتشر شده است. بنیاد رودکی یک نهاد غیردولتی است اما با نظارت ارشاد فعالیت می‌کند. در صورتی که تاسیس این بخش تعارضی با فعالیت ارشاد نداشته باشد می‌تواند در حوزه اجرا این دو بخش راه‌اندازی شود زیرا بخش موسیقی و تئاتر جزو وظایف لاینفک وزارت ارشاد است و این بنیاد می‌تواند فقط در حوزه اجرا و نه حوزه‌های دیگر در این دوبخش فعالیت کند.

نوش‌آبادی درباره کتاب "ایران در گذر روزگاران" که به شکل افست منتشر شده نیز گفت: مجوز اول چاپ این کتاب صادر شده بود و سال گذشته این کتاب چاپ شده اما چاپ دوم کتاب بدون مجوز بوده و تخلف است و اگر این کتاب چه به صورت معمولی و چه به صورت افست منتشر شده شود تخلف صورت گرفته است.

وی درباره آخرین وضعیت حج عمره و محکومیت ماموران سعودی گفت: احکام صادره از سوی مقامات قضایی سعودی تناسبی با جرمی که صورت گرفته ندارد ما اعلام کردیم که شرایطی که باید برای ازسرگیری حج عمره به وجود بیاید به وجود نیامده است. ما شروطی را تعیین کرده بودیم یک عذرخواهی رسمی دولت عربستان سعودی از مردم و زائران ایرانی دوم تنبیه هتاکین و متخلفین سوم تامین امنیت کامل برای ورود زائران ایرانی که هیچ کدام تاکنون رفع نشده و شرایط همچنان مانند قبل است.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره بالا بودن قیمت بلیت تئاتر گفت:  تئاتر و موسیقی  دو هنری هستند که هزینه‌های زیادی برای ساخت ‌آنها و اجرا صرف می‌شود و به نوعی هنرهای گرانی‌ هستند و در همه جای دنیا قیمت بلیت تئاتر و موسیقی بالاست.

 وی ادامه داد: ما در بحث قیمت‌گذاری برای بلیت تئاتر و موسیقی نمی‌توانیم دخالت کنیم زیرا بر اساس قانون دست ما نیست اما امیدواریم شرایطی فراهم شود که همه افراد بتوانند از موسیقی و تئاتر استفاده کنند.

نوش آبادی درباره تالار وحدت گفت: نباید تالار وحدت به سادگی در اختیار هر کاری قرار بگیرد زیرا این تالار یک تالار فاخر است و محلی برای عرضه کارهای خوب و قابل دفاع است. متاسفانه یک شویی در این تالار برگزار می‌شود که هر چند کار جدیدی است اما ادامه اجرای آن به مصلحت نیست.

نوش‌آبادی درباره لغو کنسرت‌ها و گلایه‌هایی که به دنبال داشت و همچنین نظر رئیس قوه قضاییه گفت: بخشی از این گلایه‌ها بجا بود و کسانی که در لغو این کنسرت ها دست داشتند پاسخ هایی نیز دادند البته ما نیز معتقدیم که بخشی از این کنسرت‌هایی که لغو شده؛ بزرگ‌نمایی شده اما تقاضای ما این است  کسانی که نظری درباره کنسرت‌ها دارند و یا ادله‌ای برای لغو آنها ارائه می‌کنند باید با وزارت ارشاد که مجوز کنسرت‌ها را می‌دهد هماهنگی‌هایی داشته باشند زیرا وزارت ارشاد نیز برای خود ادله‌هایی دارد.

وی ادامه داد: اینکه روسای جمهور، مجلس و قوه قضاییه درباره بحث فرهنگ و هنر و به خصوص موسیقی سخن می‌گویند و نظر خود را اعلام می‌کنند نشان از این دارد که مساله فرهنگ بسیار مهم است اما باید بگویم که نظر رئیس‌جمهور با رئیس قوه قضاییه در تعارض نیست.

وی ادامه داد: ما درباره کنسرت‌های موسیقی با نیروی انتظامی صحبت هایی کرده‌ایم و قرار است شیوه‌نامه اجرایی و تفاهم‌نامه‌ای در این حوزه اجرا شود و امیدوارم با همکاری قوه قضاییه به سمتی حرکت کنیم که دیگر شاهد لغو کنسرت‌ها نباشیم.

نوش‌آبادی افزود: در طول دولت یازدهم در سال گذشته و امسال بیش از 3946 مجوز صحنه‌ای و کنسرت صادر شده که 1163 مجوز سنتی و 1179 مجوز پاپ و 210 مجوز کلاسیک و 12 مجوز نیز ویژه بانوان بوده است در این میان تعداد کمی از کنسرت‌ها لغو شده البته بخشی از آنها نیز به دلیل آنکه کنسرت‌گذاران به خاطر نبود اسپانسر و یا نبود مخاطب علاقه‌ای به اجرا نداشتند، اجرا نشده است.

وی ادامه داد: در بخش موسیقی اینکه گفته می‌شود با لغو کنسرت‌ها حوزه موسیقی دچار بحران شده؛ درست نیست از طرفی دیگر اینکه گفته می شود برگزاری یک کنسرت موسیقی احتمال جرم‌خیز بودن دارد خیلی قابل قبول نیست زیرا بعضی از کنسرت‌های موسیقی همچون کنسرت‌های موسیقی سنتی احتمال جرم‌خیز بودن پایینی دارند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که در ماه‌های ‌آینده فیلم‌های مهمی همچون مزار شریف به کارگردانی حسن برزیده و رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش اکران می‌شوند و وزارت ارشاد چه برنامه‌ای برای نمایش این فیلم‌ها در شهرستان‌های فاقد سینما دارد؛ گفت: یکی از توقعات مردم ما این است که عدالت فرهنگی در کشور اجرا شود و دولت نیز قصد دارد این عدالت فرهنگی را اجرا کند.

وی ادامه داد: یکی از نمونه‌های عدالت فرهنگی این است که ما تلاش کنی با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های فیزیکی نهادها و ارگان‌های مختلف شرایطی را برای اکران فیلم‌های سینمایی در شهرستا‌ن‌های فاقد سالن به وجود آوریم. به همین دلیل ما قصد داریم سالن‌هایی که وابسته به نهادهایی است که قابلیت تبدیل شدن به سالن‌های سینمایی را دارند را تجهیز کرده و همچنین سالن‌هایی را که تاکنون استفاده‌ای از آنها نمی‌شده با ارائه امکانات به محلی برای نمایش فیلم و اجرای تئاتر و موسیقی تبدیل کنیم.

نوش‌آبادی افزود: از خرداد ماه سال 93 طرحی برای سینمای روشن اجرا شده که دراین طرح سالن‌های سینمایی بلااستفاده و همچنین بعضی تالارهایی که در دست دستگاه‌ها بوده و از آنها استفاده نمی‌شده برای نمایش فیلم استفاده شود و در اولین قدم یکی از سالن‌های سینمای شهرستان فلاورجان اصفهان مورد بهره‌بردای قرار گرفته است. سازمان سینمایی آمادگی دارد که با همکاری دستگاه‌های دیگر این طرح را به خوبی اجرا کند.

نوش‌آبادی درباره ساختمان فیلم‌خانه ملی ایران گفت: تکمیل و تجهیز این ساختمان از دولت‌های قبلی شروع شده اما متاسفانه به اتمام نرسیده است. با برآورد فعلی تکمیل این ساختمان  به مبلغی حدود 3 الی 4 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که با توجه به اعتبارات وزارت ارشاد امکان‌پذیر نیست و امیدواریم با تامین اعتبار بتوان این ساختمان را تجهیز کرد.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره برخوردبا سایت‌های فاقد مجوز گفت: فعالیت سایت‌های فاقد مجوز و بدون شناسنامه باعث تاسف است و با وجود آنکه ما به این سایت‌ها مهلت دادیم که شناسنامه‌دار شوند اما این کار را نکردند. طبیعی است که این تخلف است و گروهی همچون گروه‌های فشار و غیررسمی نمی‌خواهند با شناسنامه و مجوز فعالیت کنند.

نوش‌آبادی افزود: به طور قطع در زمان انتخابات باتوجه به حجم بالای اطلاع‌رسانی جرایم سایبری نیز بیشتر می‌شود و قطعا فعالیت این سایت‌ها آسیب زیادی به وجود می‌آورد و نگرانی ایجاد خواهد کرد و به همین دلیل ما سعی می‌کنیم این سایت‌ها در اولین مرحله مجوزدار و شناسنامه‌دار شوند و در مرحله دوم از فعالیت سایت‌های بدون مجوز و شناسنامه جلوگیری می‌کنیم و با آنها برخورد می‌کنیم.

کد خبر : ۲۸۷۴۴۳