خبرگزاری کار ایران

عبدالله اسکندری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

وضعیت رفاهی سینماگران بسیار بد است

رئیس انجمن چهره‌پردازان، پایین بودن دستمزد، نبود امکانات رفاهی و مسکن را از مهمترین مشکلات اهالی سینما می‌داند.

هیچ فیلمی نمی‌تواند بدون حضور یک گریمور ساخته شود. حتی اگر فیلمی نیاز به گریم مشخصی نداشته باشد؛ حداقل باید یک گریمور در فیلم صورت بازیگر را به گونه‌ای آماده کند که در هنگام تصویربرداری مشکلی برای فیلمبردار و تصویر فیلم به وجود نیاید. با این وجود بسیاری از گریمورها امروز در سینمای ایران بیکار هستند. عبدالله اسکندری (رئیس انجمن چهره‌پردازان سینمای ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اینکه امنیت شغلی در سینما بسیار تضعیف شده؛ گفت: چهره‌پردازان و گریمورها نیز از نبود امنیت شغلی آسیب دیده‌اند علاوه بر آنکه بسیاری از اعضای صنف گریمورها وقتی در یک فیلم فعالیت می‌کنند باید مدت‌ها دنبال دریافت پول خود باشند.

اسکندری با اشاره به اینکه اکنون 300 نفر عضو انجمن چهره‌پردازان هستند؛ گفت: در سال بین 70 الی 90 فیلم ساخته می‌شود حال اگر در هر فیلم دو نفر به عنوان گریمور زن و مرد فعالیت کنند؛ فقط 140 نفر از اعضای صنف در خوشبینانه‌ترین وضعیت مشغول بهکار هستند.

وی ادامه داد: هرچند علاوه بر فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و تله‌فیلم‌هایی ساخته می‌شود که بخشی از اعضای انجمن در آنها فعالیت می‌کنند اما تعداد آنها نیز به اندازه‌ای نیست که همه اعضای انجمن در طول سال مشغول بهکار باشند.

اسکندری افزود: برای بخش گریم یک تله‌فیلم حدود 3 میلیون تومان به 2 گریمور پرداخت می‌شود. یعنی نفری 1.5 میلیون تومان. برای گریم یک فیلم سینمایی نیز ماهیانه بین 5 الی 6 میلیون تومان به گریمور پرداخت می‌شود.

وی افزود: هنرمندان بخش گریم معمولاً برای هر فیلم یک یا دو ماه مشغول کار هستند و دستمزد دریافت می‌کنند. بعد باید بقیه ماه‌های سال را با همین دستمزد زندگی کنند. همچنین تمام وسایل و موادی که برای گریم بازیگران یک فیلم مورد نیاز است باید توسط شخص گریمور تهیه شود.

وی ادامه داد: 25 سال پیش از طریق بنیاد سینمایی فارابی و توسط فردی به نام نرسی مقداری وسایل گریم وارد کشور شد و به‌صورت مساوی بین چهره‌پردازان و کسانی که تمایل داشتند این وسایل توزیع و فروخته شد اما امروز هیچ ارگانی حتی این وسایل را وارد نمی‌کند تا توسط گریمورها خریداری شود.

چهره‌پرداز فیلم‌های آدم برفی و هامون افزود: چهره‌پردازان نمی‌توانند برای گریم بازیگران از وسایل معمولی یا مواد آرایشی که آرایشگران استفاده می‌کنند، بهره ببرند زیرا مواد آرایشی که در آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود؛ مقاومت و ماندگاری کمی دارد. به‌طور مثال یک فون ساده (کرم پودر اولیه گریم صورت) حداقل 210 هزار تومان است و یک گریمور باید از این فون به گونه‌ای استفاده کند که 12 الی 15 ساعت روی صورت بازیگر دوام بیاورد و بازیگر بتواند بازی خود را انجام بدهد.

اسکندری ادامه داد: علاوه برگرانی مواد گریم؛ مشکل دیگر این است که به علت پایین بودن مشتریان این مواد نسبت به لوازم آرایشی و مواد آرایشی که عموم مردم استفاده می‌کنند، کمپانی‌ها و شرکت‌های محدودی این وسایل را وارد می‌کنند لذا تهیه آن برای چهره‌پردازان بسیار سخت شده و باید با واسطه آن را بخرند.

چهره‌پرداز سریالهای امام علی (ع) و مختارنامه افزود: مشکل دیگر این است که ما امروز شاهد هستیم بعضی تهیه‌کنندگان و سازندگان فیلم به‌جای استفاده از اعضای صنوف از افراد مبتدی خارج از صنف استفاده می‌کنند. متاسفانه این گروه از افراد تصور می‌کنند گریم فقط زدن یک فون به صورت یا آرایش جزئی است درحالی‌که معنی گریم چهره‌پردازی است و باید شخصیت بازیگر به گونه‌ای آماده شود که بیننده با دیدن بازیگر، شخصیت و تیپی را که قرار است بازی کند؛ باور کند.

اسکندری درباره بیمه اعضای انجمن چهره‌پردازان گفت: گروهی از اعضا در گذشته بیمه بودند و سهم خود را از بیمه می‌پرداختند و دولت نیز سهم خود را پرداخت می‌کرد اما متاسفانه در دولت قبل بعد از مشکلاتی که برای خانه سینما به‌وجود آمد؛ بیمه بسیاری از هنرمندان قطع شد زیرا مدیران دولت قبلی تصور می‌کردند چون خانه سینما تعطیل شده دیگر اعضای این خانه بیمار نمی‌شوند و نیازی به بیمه ندارند لذا بیمه همه را قطع کردند.

وی ادامه داد: در دولت جدید و با فعالیت مجدد خانه سینما تلاش‌هایی درحال انجام است تا مشکلات بیمه حل شود و بیمه کسانی که قطع شده مجدداً وصل شود و افرادی که می‌خواهند بیمه شوند؛ بیمه‌شان برقرار شود.

رئیس انجمن چهره‌پردازان با اشاره به اینکه خارج از بحث بیمه تأمین اجتماعی و امنیت شغلی هنرمندان سینما از لحاظ رفاهی در وضعیت بدی قرار دارند؛ گفت: امروز هنرمندان سینما هیچگونه امکانات رفاهی ندارند تا خود و خانواده‌هایشان از این امکانات استفاده کنند.

وی ادامه داد: قدرت خرید و وضعیت معیشتی بیشتر نیروهایی که به شکل کارمند یا حق‌الزحمه‌ای در ادارات و نهادهای مختلف اعم از دولتی و یا غیردولتی فعالیت می‌کنند به شکلی است که آنها نمی‌توانند تمام امکانات رفاهی را برای خود یا خانواده‌های خود فراهم کنند لذا سازمان‌ها و نهادهای مختلف تلاش کردند این مشکل را به نوعی برای کارمندان خود رفع کنند. به‌طور مثال امروز صداوسیما باشگاه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی دارد یا در نقاط مختلف کشور؛ هتل‌ها و مکان‌هایی دارد که کارکنان صداوسیما می‌توانند از این امکانات با حداقل قیمت به همراه خانواده‌هایشان استفاده کنند و یا بانک‌ها در سراسر کشور باشگاه‌های مختلف ورزشی و رستوران‌ها و باغ‌هایی دارد که کارمندان این بانک‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند اما هنرمندان سینما که در هیچ نهاد دولتی شغلی ندارند و فقط عضو یک انجمن خانه سینما هستند؛ از هیچکدام از این تسهیلات برخوردار نیستند. از طرف دیگر بیشتر آنها توانایی این را ندارند که به‌صورت آزاد از این امکانات استفاده کنند.

رئیس انجمن چهره‌پردازان با اشاره به اینکه بیش از 40 سال است که در گریم فعال است و مشکلات هنرمندان گریم را می‌داند و از هر راهی برای گفتن این مشکلات و حل آن تلاش کرده؛ گفت: امروز چهره‌پردازان یکی از بهترین چهره‌پردازان در دنیا هستند و در منطقه حرف اول را می‌زنند. حدود 40 الی 50 نفر از بهترین چهره‌پردازان ما در منطقه و کشورهای همسایه فعالیت می‌کنند و این فعالیت‌ها برای ساخت سریال‌های بزرگ استفاده شده است. با این وجود هیچ نهاد و مسئولی به مشکلات هنرمندان چهره‌پرداز گوش نمی‌دهد و به آنها رسیدگی نمی‌کند. من از بالاترین مقام که رئیس جمهور است تا مسئولان دیگر همیشه مشکلات را بازگو کردم و خواستار رسیدگی شده‌ام و هرجا آنها را دیدم تلاش کردم حرف دوستان چهره‌پرداز را به گوش‌شان برسانم. حتی زمانی که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور قبلی سر سریال مختارنامه حاضرشده بود؛ به وی گفتم اگر شما معتقدید ما باید به خودباوری برسیم و در دنیا حرف اول را بزنیم؛ یکی از این بخش‌ها گریم است.

اسکندری افزود: در بخش مسکن نیز متاسفانه از چهره‌پردازان سینما با مشکلات زیادی مواجه هستند و برخلاف سایر صنوف غیرسینمایی، هیچ تعاونی مسکنی ندارد و مشکل مسکن آنها همچنان باقی است.

کد خبر : ۲۸۸۷۲۸