خبرگزاری کار ایران

پرفروش‌ترین آلبوم‌های الکترونیک+موسیقی

هرچند سبک الکترونیک طرفداران چندانی در ایران ندارد و تعداد آلبوم‌های منتشر شده در این سبک بسیار محدود است؛ برخی آلبوم‌ها همچنان پرطرفدارند و با گذشت سال‌ها از زمان انتشارشان، پرفروش‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پرفروش‌ترین آلبوم‌های الکترونیک شهرکتاب تیراژه به شرح زیر است:

1- آلبوم آواها اثر ونجلیس

2- آلبوم ماچنتایار از ایندیار اثر ماچنتایار

3- آلبوم گره اثر سیاوش امینی, نیما پورکریمی و حسام اوحدی

4- آلبوم دو قطبی اثر شاهین صبا

5- آلبوم نغمه‌های سکوت اثر آندره باور

آواها

این آلبوم در سبک الکترونیک؛ سال 1995 منتشر شد و در ایران نیز توسط نشر این‌گام انتشار یافت.

اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو مشهور به ونجلیس، زادهٔ ۲۹ مارس ۱۹۴۳ میلادی، ولوس، یونان آهنگساز و نوازنده سبک الکترونیک، امبینت، نیو اِیج، پراگرسیو، جَز و پاپ راک است.

او بیشتر به دلیل آهنگسازی موسیقی فیلم ارابه‌های آتش شناخته می‌شود که برنده جایزه اسکار سال ۱۹۸۱ شد، از دیگر کارهای برجستهٔ او ساخت موسیقی فیلم‌های بلید رانر، ۱۴۹۲: فتح بهشت و اسکندر است.

ونگلیس دورهٔ حرفه‌ای موسیقی خود را با همکاری در گروه‌های موسیقی دههٔ ۱۹۶۰ مانند Aphrodite's Child آغاز کرد. از میانه‌های دهٔ ۱۹۷۰ به ساخت موسیقی برای چند مستند دربارهٔ جانوران و طبیعت روی آورد که موفقیت این کارهای او سبب شد تا به موسیقی فیلم علاقهٔ بیشتری نشان دهد. در اوایل دههٔ ۸۰ میلادی ونگلیس به عنوان یک پروژهٔ جانبی، به همراه جان اندرسون، خوانندهٔ گروه پراگرسیو راک انگلیسی یس، چند آلبوم را تحت عنوان جان و ونگلیس عرضه کرد. در سال ۱۹۸۱ جایزه اسکار برای موسیقی فیلم ارابه‌های آتش را به عنوان آهنگساز آن فیلم دریافت کرد. تک‌آهنگ «ارابه‌های آتش» که برای آلبوم موسیقی این فیلم عرضه شد توانست تا جایگاه نخست ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد بالا بیاید، همچنین از این تک‌آهنگ در مسابقه‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن و درهنگام اهدای مدال استفاده شد.

ونگلیس با بیش از ۵۰ سال فعالیت در عرصهٔ موسیقی توانسته بیش از ۵۲ آلبوم منتشر کند و از وی همواره به عنوان یکی از برترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک در همهٔ دوران یاد می‌شود.

                                          00100209146p01

نغمه‌های سکوت

آلبوم نغمه‌های سکوت، به انگلیسی «Cello Songs for Silence»، نام آلبوم بی‌کلامی است از نوازنده آلمانی ویلونسل «Andrea Bauer» که در سال ۲۰۰۲ و به مدت زمان ۵۴ دقیقه و ۲۹ ثانیه منتشر شده است. امتیاز این اثر در ایران متعلق به انتشارات هرمس است. از موسیقی این آلبوم در فیلم سینمایی درباره الی استفاده شده. نغمه‌های سکوت در سبک Classic, New age منتشر شده است.

آندرا باور پس از همکاری با ارکسترهای سمفونیک معتبر آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، گرایش خود را در موسیقی جاز و مشرق زمین یافت و طی این سالها در کنار فعالیت حرفه‌ای در زمینه موسیقی کلاسیک، با گروه‌های معتبری همچون «تریوی ری براون» (Ray Brown Trio)، «جیمز موریسون» (James Morrison)، و «ناتالی کول» (Natalie Cole) در نقش تکنواز ویولن ظاهر شد و آلبوم نغمه‌های سکوت که فضایی به شدت شرقی دارد نخستین اثر مستقل اوست.

علاقه آندرا باور به موسیقی منطقه و مولانا علیرغم اینکه تا زمان تحریر این مطلب از نزدیک با او روبرو نشده بودیم رابطه عمیقی بین ما ایجاد کرد و پایه‌های تولید این اثر در ایران و آلمان چیده شد.

در ادامه قطعه چهره‌ای از سکوت را می‌شنوید:

                                         930102-00600095013p01

ماچنتایار از ایندیار

ناشر در باره این آلبوم می‌گوید:

گاهی اوقات پیش می‌آید که زیبایی یک اثر هنری را در سادگی‌اش یافت می‌کنیم. "ماچنتا یار از این دیار" نماینده‌ای از مدرنیته‌ی این شهر شلوغ و پر ازدحام است. قطعات این مجموعه برگرفته از ذوق و شاید زیباشناسی جوانانش است. قالب یا فرم اصلی آلبوم، موسیقی الکترونیک است اما اتودهایی از جنس موسیقی فولک ایرانی و سازهای ایرانی در آن مشهود است. فضاسازی قطعات شباهت بسیار نزدیکی به ریشه سرزمینش دارد و شاید همین نکته باعث شود شنونده با شنیدنش حسی ناب و در عین حال کمتر تکرار شده داشته باشد.

در ادامه قطعه خداحافظ حاج قربان را می‌شنوید:

                                       346237-03501557214p01

گره

این آلبوم حاصل تجربه‌هایی در اصوات الکترونیکی  است که سه دوست جوان را با گرایش به سبک JDM در عین حفظ استقلال تصاویر ذهنی، در این مجموعه کنار هم قرار داده است. سیاوش امینی, نیما پورکریمی و حسام اوحدی در این آلبوم به آهنگسازی پرداختند. در جلد این اثر درباره موسیقی درمانی صحبت شده و تاثیرات احتمالی هر قطعه بر احوالات انسان نوشته شده است.

در ادامه قطعه "از" ساخته سیاوش امینی را می‌شنوید. طبق گفته آهنگساز، این قطعه ممکن است افسردگی، مالیخولیا، دق و اضطراب را افزایش می‌دهد و قولنج را را کاهش می‌دهد.

                                        870438-11401756025p01

دو قطبی

ناشر درباره این آلبوم می‌گوید:

دوقطبی موسیقی روزگار کنونی ما در دنیاست و نگاه به تقابل تکنولوژی و طبیعت دارد. شاهین صبا فارغ التحصیل رشته کامپیوتر-الکترونیک است و مهارت خود را در صداسازی الکترونیکی می‌بیند که در این مجموعه آنرا به کار بسته است. دو قطبی در شاخه موسیقی الکترونیک می گنجد و برای هرمس نیز اولین تجربه در این زمینه تلقی می‌شود.

در ادامه قطعه تمرکز-خیزش را می‌شنوید:

                                         00600137061p01

کد خبر : ۲۸۹۲۰۴