خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

حسن برزیده: کلاف سردرگم هسته‌ای باید به دست ظریف بازمی‌شد

مذاکرات هسته‌ای به کلافی پیچیده و سردرگم می‌مانست که سرنخ و کلاف آن باید به دست آدم‌ فهیمی هم‌چون آقای ظریف و تیمش گشوده می‌شد.

حسن برزیده کار گردان فیلم مزار شریف درباره عملکرد تیم هسته‌ای ایران و مثبت بودن نتایج مذاکرات به خبرنگار ایلنا گفت: مسئله تحریم‌ها و رویکرد منفی که نسبت به ایران در جوامع بین‌الملل حاکم بود به کلاف پیچیده‌ای تبدیل شده بود که باز کردن آن و پیدا کردن سرنخ باید به دست آدم‌های پیچیده و فهیم بازمی‌شد.

او؛ این موفقیت بزرگ را به ظریف و تیمش که با هوشمندی کلاف سردرگم مذاکرات را باز کردند؛ تبریک گفت و افزود:  ما ممنون آن‌ها هستیم اما باید بدانیم هنوز در شروع کاریم و تمام این اقدامات مقدمه‌ای بوده که انجام‌شان واجب بود.

برزیده درباره تاثیر رفع تحریم‌ها روی فرهنگ گفت: در کشور ما کار فرهنگی؛ تابع شرایط اقتصادی‌ست و زمانی ‌که مردم در تهیه‌ی مایحتاج اولیه خود مشکل دارند؛ نمی‌توان انتظار داشت کالای فرهنگی را در سبد خانوار خود جای دهند به همین دلیل اهالی فرهنگ باید صبوری بیشتری به خرج دهند.

او با بیان این‌که رفع تحریم‌ها کمی از شدت این شرایط خواهد کاست؛ ادامه داد: مثبت بودن توافقات روی شرایط روحی و روانی مردم که سرمایه‌ی اولیه ماست نیز تاثیر می‌گذارد. مردمی با شرایط اقتصادی بهتر و روحیه‌ای مثبت‌تر برای دیدن آثار فرهنگی راغب‌تر می‌شوند و این کالاها جزء نیازهایشان می‌شود.

این کارگردان سینما درباره تاثیر مثبت مذاکرات روی گفتمان داخلی نیز اعتقاد دارد: به دلیل تنگ‌نظری و سلیقه‌ی بسته عده‌ای؛ اجازه ساخت برخی فیلم‌ها و فضا برای بعضی گفتمان‌ها مهیا نبود اما نتیجه‌ی مذاکرات به‌طور مستقیم حتی می‌تواند روی شرایط حوزه‌ی فرهنگ و هنر نیز تاثیرگذار باشد.

برزیده ادامه داد: هم‌اکنون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کسانی که در راس فرهنگ کشور هستند به شدت تحت فشارند و موفقیت در مذاکرات؛ مقبولیت دولت روحانی و دولت‌مردانش را افزایش خواهد داد بنابراین با فراغ بال بهتری می‌توانند در حوزه فرهنگ کار کرده و به هنرمندان کمک کنند.

او با اشاره به  اینکه این مقبولیت به ساخت برخی فیلم‌های مشکل‌دار منجر خواهد شد؛ گفت: با این پشتوانه‌ی مردمی؛ دولت قدرت بیشتری برای تحقق شعارهای انتخابی‌اش و اجرایی کردن خواست‌های مردم به‌دست می‌آورد.

کارگردان فیلم "پرواز خاموش" درباره تاثیر رفع تحریم‌ها روی صنعتی شدن سینمای ایران گفت: در این سال‌ها باتوجه به شرایط تحریم؛ در تجهیز و خرید برخی وسایل برای سینما مشکل داشتیم که با تسهیل شدن روند مبادلات این مشکل حل می‌شود و سینمای ایران ازنظر سخت‌افزاری توان رقابت با دنیا را پیدا خواهد کرد.

برزیده به تبلیغات سویی که در سال‌های گذشته علیه ایران ‌ می‌شد؛ اشاره کرد و ادامه داد: تبلیغات منفی علیه ایران از گذشته تا امروز؛ اذهان مخاطبان بین‌المللی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و از رغبت دیدن فیلم‌های ایرانی می‌کاسته است. این درست که با این ماجر این نوع نگاه بلافاصله تغییر نمی‌کند اما به مرور رغبتِ بین مردمِ سایر کشورها برای دیدنِ فیلم‌های ایرانی ایجاد خواهد شد.

او در پایان درباره وظیفه هنرمندان برای پیشرفت کشور در دوران پساتحریم گفت: ما همیشه این وظیفه را برای خود متصور بوده‌ایم و به آن پایبندیم. برای ما هیچ فرقی نمی‌کند زیرا همیشه برای خدمت‌رسانی به مردم آماده‌ایم و امیدوار هستیم با بهتر شدن شرایط؛ بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم.  

کد خبر : ۲۸۹۲۸۸