خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

تهمینه میلاتی: مذاکرات بذرِ امید در دل‌ها کاشت

با مثبت شدن نتیجه مذاکرات؛ بذر امید در دل‌ها کاشته شد. چیزی که این روزها از نان شب هم واجب‌تر است.

تهمینه میلانی درباره تاثیر مثبت مذاکرات و رفع تحریم‌ها روی فرهنگ و سینما به خبرنگار ایلنا گفت: در سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم، علاوه بر مشکلات عدیده‌ی اقتصادی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی بسیاری را متحمل شدیم. زیان این تحریم‌ها بیش از دولت‌ها متوجه مردم کشور شد چراکه در طول این مدت به بهانه‌ی تحریم، برخی برای انحصاری کردن همه چیز ازجمله فرهنگ و هنر تلاش بسیاری کردند که البته در بیشتر مواقع هم موفق بودند.

کارگردان فیلم "دو زن" ادامه داد: راه این گروه به‌ویژه به‌دلیل عدم برخورداری هنرمندان از حق کپی‌رایت هموار شد تا موفق شدند با برخورداری از حقوق انحصاری و رانت‌های خاص؛ بی‌آنکه صلاحیت کافی داشته باشند؛ درباره هر نوع فعالیت فرهنگی نظرات خود را به اهالی فرهنگ و هنر تحمیل کنند.

به اعتقاد میلانی؛ تعیین نوع سوژه‌ی فیلم‌ها، تایید و تکذیب جشنواره‌های بین‌المللی، محدودیت غیرقانونی کنسرت‌ها و ... با دلایلی چون سیاه‌نمایی نمونه‌هایی از این انحصارطلبی بوده است.

کارگردان فیلم "واکنش پنجم" با ابراز امیدواری از اینکه رفع تحریم‌ها، علاوه بر از میان برداشتن موانع اقتصادی، موانع ارتباط فرهنگی و اجتماعی را نیز از بین ببرد؛ ادامه داد: در صورت چنین شرایطی جامعه با روابط فرهنگی و اجتماعی بین‌المللی هرچه سریعتر رشد طبیعی خود را از سرخواهد گرفت.

او تصریح کرد: طبعا رفع تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیر سریعی بر معیشت و فرهنگ کشور داشته باشد اما تاثیر آن به مرور آشکار خواهد شد و  بذر امید را در دل‌ها خواهد کاشت. چیزی که این روزها از نان شب هم واجب‌تر است.

میلانی با اشاره به این موضوع که پول‌های بلوکه شده باید صرف ریشه‌کن کردن فقر، برپایی زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود؛ افزود: با این منابع مالی، خیلی کارها می‌توان انجام داد. امیدوارم این منابع که متعلق به همه‌ی مردم ایران است صرف تبلیغات نشود و در جهت بهبود وضع مردم به‌کار گرفته شود.

کارگردان فیلم "یکی از ما دو نفر" درباره فعالیت‌های فرهنگی در دولت یازدهم بر این اعتقاد است که رییس‌جمهور در دو سال گذشته تمرکز دولت خود را متوجه مذاکرات کرد و امروز با به‌دست آمدن فضای آرام در این بخش؛ وقت آن رسیده که توجهات را به حوزه فرهنگ و علوم اجتماعی متمرکز کرد. به همین دلیل شرایط نامطلوبی بر فضای اجتماعی و  فرهنگی کشور حاکم شده است.

میلانی امیدوار است با نتایج مثبت حاصل از توافق در مذاکرات، تمرکز دولت از سیاست خارجی به حوزه اجتماعی و فرهنگ جامعه شیفت داده شود.

او ادامه داد: هنوز بسیاری از قول‌های روحانی در زمینه اجتماعی، سیاسی، حقوق بشر و فرهنگ و هنر تحقق نیافته و ما امیدواریم با پایان مذاکرات و مطلوب شدن فضای داخلی و بین‌المللی؛ کم‌کاری‌ها جبران شوند.

میلانی در جایی دیگر از صحبت‌های خود به اهمیت قوام علوم اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: علوم اجتماعی باید قدرت سابق خود را به‌دست آورد. پایین آمدن سن فحشا ، ازدیاد کودکان کار، افزایش اعتیاد و مواد مخدر برنامه‌ریزی و سیاست‌های طولانی را می‌طلبد. کشور امروز آن اندازه آرامش پیدا کرده که دولتمردان خود را صرف بازسازی فضاهای داخلی کشور کرده و دلگرم از گفت‌وگوهای بین‌المللی برای آینده‌ی ایران و ایرانیان برنامه‌ریزی کنند.

او بی‌توجهی به علوم اجتماعی را خطر بزرگی برای کشور عنوان کرد که منجر به بدتر شدن معیشت و وضع اجتماعی و فرهنگی مردم و درنهایت از بین رفتن طبقه متوسط و پولدار شدن طبقه ثروتمند نوظهور شده است. از همین روست که کشور امروز نیازمند اجرای قوانینی‌ست که بذر عدالت و توسعه را در کشور بگستراند.

کد خبر : ۲۸۹۲۹۳