خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

علی اکبر امینی: مخالفان مذاکره به دنبال سهم‌خواهی از دولت هستند

هیئت مذاکره‌کننده‌ی دولت روحانی بسیار کارکشته است و زبان بین‌الملل را خوب می‌شناسد. باید تلاش‌های بی‌وقفه این گروه را قدر دانست و به آنان دست‌مریزاد گفت.

علی‌اکبر امینی با اشاره به اینکه هنوز از جزئیات توافق اطلاعی نداریم؛ به خبرنگار ایلنا گفت: توافق اتفاق مهمی‌ست که آثار فرهنگی و سیاسی و اقتصادی فراوانی درپی خواهد داشت گرچه هنوز همه جزئیات آن را نمی‌دانیم اما این ناشناخته بودن مانع از تاثیرگذاری آن نیست.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی اعتقاد دارد: اگر فرض محال که این بازی به صورت برد، برد هم نبود؛ همین که عده‌ای با هم گفتگو کرده و تصورات منفی تا حدی فروریخته بود، گام مثبتی بود که این مذاکرات دربرداشت. درواقع مذاکره در گام اول؛ فلسفه وجودی دیپلماسی که هنر گفتمان است را در ایران بهبود بخشید. مأموریت اصلی دیپلمات‌ها هم این بود که بتوانند از طریق گفتگو مشکلات را حل کنند و این کاری بود که هیئت مذاکره کننده ایرانی توانست به انجام برساند. مذاکره فی‌‌نفسه یعنی موفقیت. هیئت مذاکره‌کننده از این جهت که توانستند هنر دیپلماسی را به اثبات برسانند؛ موفق بوده‌اند.

امینی با بیان اینکه با این توافق، تکان‌های مثبتی در جامعه ایجاد می‌شود؛ گفت: در حال حاضر چیزی نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان طلای ایرانی آزاد شده که اتفاق بزرگی است. همچنین میلیاردها دلار پول آزاد می‌شود که اگر مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید؛ معلوم نبود فردا چه اتفاقی برای کشور ما می‌افتاد. با کلیات منتشر شده از وضعیتِ توافقات، مشخص است که در این بازی بیشترین برد با هیئت ایرانی بوده است.

وی در رابطه با تلاش‌های هیئت مذاکره‌کننده که پس از گذشت دوسال و نیم توانست به این پیروزی دست پیدا کنند؛ گفت: این مسئله در یازده سال گذشته کم و بیش در دولت‌های گوناگون مطرح شده بود و نمی‌توان تلاش‌های آنان را نادیده گرفت، اما هیئت مذاکره‌کننده‌ی دولت روحانی بسیار کارکشته است و زبان بین‌الملل را خوب می‌شناسد. باید تلاش‌های بی‌وقفه این گروه را قدر دانست و به آنان دست‌مریزاد گفت.

امینی در رابطه با اوضاع بعداز مذاکرات و اینکه باید چه راهی را پیش بگیریم؛ ادامه داد: طبعاً گروه‌های مخالف مذاکره هنوز نقدهای جدی به مذاکرات دارند. آنها یا به دنبال سهم‌خواهی در دولت هستند یا در پی منافع اقتصادی. ما فعلاً با بخش عملی کردنِ توافق کاری نداریم. اینکه تا همین جا رسیده‌‌ایم هم؛ کار بزرگی صورت گرفته است. باید در این‌باره صحبت کنیم که اصحابِ علوم سیاسی و بچه‌های رسانه‌ درمقابل این مسئله باید چه موضعی درستی درپیش بگیرند و واقع‌بینانه قضاوت کنند.

او افزود: باید مصالح نظام را درنظر گرفت. باید به این موضوع واقف باشیم که چاره‌ای جز توافق نداشتیم. بدون این توافق ممکن بود کشور به جاهای خوبی نرسد. این یعنی باید صرف‌نظر از اینکه در کدام جناح، حزب و خط قرار داریم؛ واقعیت را ببینیم و براساس واقعیت عمل کنیم.  

کد خبر : ۲۸۹۷۳۹