خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با خبرنگاران بیان شد:

دلایل درویش برای نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل در فیلم رستاخیز

احمدرضا درویش بعداز نخستین نمایش فیلم برای رسانه‌ها؛ درباره دلایل و نحوه نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) توضیح داد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اکران افتتاحیه و رونمایی از فیلم سینمایی رستاخیز شب گذشته (22 تیرماه) درحالی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد که کارگردان فیلم برای اولین بار در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره مسائل مهمی همچون دلایل نشان دادن تصویر حضرت ابوالفضل عباس(ع) صحبت کرد.

درویش با اشاره به اینکه ما برای نشان دادن تصویر آن حضرت مجوزهای لازم را گرفته بودیم؛ گفت: در هر زمینه‌ای باید به متخصص آن مراجعه کرد. در زمینه مسائل دینی نیز ما به متخصصان آن که علمای دین هستند؛ مراجعه کردیم.  ما مجموعه نظرگاه‌ها را بررسی کردیم و مهم این است که ببینیم از درون این مجموعه یا نظرگاه‌ها چه چیزی استخراج می‌شود. دوم اینکه تلاش داشتیم به وظیفه شرعی خود پایبند باشیم. من موظفم به نظر مرجع تقلید خودم دقت و براساس آن عمل کنم و همین کار را کردم.

وی ادامه داد: در بحث تشبه به چهره معصومین(س) بسیاری از علما مشکلی با آن ندارند و آن را رد نکرده‌اند ولی شرطی وجود دارد و آن شرط این است که وهنی به‌وجود نیاید و خدایی نکرده تعرض و توهینی نشود. فیلم رستاخیز نه تنها در نشان دادن چهره بلکه در مباحث زیبایی‌شناختی رویدادها و حتی ظاهر چهره‌ها به متخصصان مراجعه کرده است و دیدگاه‌های مراجع بسیار مورد توجه بوده است.

درویش با اشاره به اینکه همه ملت ایران و شیعیان به حضرت عباس(ع) علاقه قلبی دارند و به نحوه تصویر نمایش آن حضرت حساسیت دارند؛ افزود: ما با مسئله نمایش دادن تصویر آن حضرت در فیلم کاملا به شکل حرفه‌ای برخورد کردیم حرمت و نظر مراجع را رعایت کردیم.

وی ادامه داد: و قتی در ساحت درام می‌خواهید با قصه و درام جلو بروید؛ درام شما باید بر شخصیت تکیه کند و شخصیت امنیت پیدا کند. شخصیت زمانی شکل می‌گیرد که زیبایی، عشق، آلام درونی از طریق چهره نمایان شود وقتی ما این مسائل را حذف می‌کنیم بهتر است کل شخصیت را حذف کنیم.

درویش در پاسخ به این سوال که مثلا در صحنه‌ای از فیلم بعد از شهادت حضرت علی اصغر(ع) خون روی اسب ریخته می‌شود اما در روایات است که حضرت امام حسین(ع) خون حضرت علی اصغر را به آسمان می‌پاشد و یک قطره از خون نیز بازنمی‌گردد؛ گفت: در نسخه اول خون حضرت علی اصغر(ع) روی اسب می‌ریزد اما بعد متوجه شدیم این مسئله اشتباه است و فیلم را به گونه‌ای اصلاح کردیم که خون آن حضرت به آسمان پاشیده می‌شود و تصویر را براساس روایات اصلاح کردیم.

کارگردان رستاخیز با این تقاضا که باید در این فیلم نیمه پر را نیز دید؛ گفت: سازندگان رستاخیز هزینه این فیلم را از جیب خود داده‌اند و یک ریال از بیت‌المال هزینه نکرده‌اند. عاشقان امام حسین(ع) د ر ایران و کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس متعهد به فرهنگ اهل بیت(ع) هستند و هزینه این فیلم را به عشق امام حسین(ع) تامین کرده‌اند. بخشی از هزینه‌ی فیلم توسط گروهی از شیعیان و علاقمندان امام حسین(ع) تامین شده که در کشور خود در اقلیت هستند و به نوعی مجاهدت کرده‌اند.

درویش درباره اصلاحاتی که بعد از جشنواره فیلم فجر به فیلم وارد شد؛ گفت: بعد از نمایش فیلم رستاخیز در جشنواره فیلم فجر ما مانند همه فیلم‌های دیگر که دوباره اثر را بررسی می‌کنند نظرات مختلف را درباره فیلم شنیدیم و آن را بررسی کردیم. بعد با بیوت مراجع ارتباط برقرار کردیم و کارهای کارشناسی انجام دادیم. بعضی از مراجع نمایندگانی را فرستادند و بارها فیلم توسط آنها دیده شد و برخی نظرگاه‌ها که علمی و منطقی بود؛ در فیلم اعمال شد. دلیل دیگر برای کوتاه کردن فیلم این است که ظرفیت اکران فیلم در سینمای ایران مشخص است و سانس‌بندی‌ها و نوع اکران نیز در سینما کاملا مشخص است و سیستم اکران؛ ظرفیت نمایش یک فیلم سه ساعت و ده دقیقه‌ای را ندارد لذا زمان فیلم را به دو ساعت و 10 دقیقه کاهش دادیم تا در زمان اکران فیلم با تعداد سانس‌های بیشتر و بهتر اکران شود.

درویش ادامه داد: اگر تقاضایی برای نمایش نسخه کامل وجود داشته باشد و همچنین سالن سینمایی نیز آمادگی این اکران را داشته باشد ما آمادگی داریم که ما نسخه کامل را نمایش دهیم. اما نسخه اصلی که در سینماها اکران می‌شود همین نسخه‌ای است که مجوز گرفته است.

درویش با اشاره به اینکه رستاخیز برای اولین بار چهره حضرت عباس(ع) را نشان می‌دهد؛ گفت: مگر ما در تعزیه امام حسین(ع) را نمی‌بینیم حضرت عباس(ع) را نشان نمی‌دهیم و ...

در میان پاسخ‌های درویش چند نفر از خبرنگاران تندرو اتهاماتی را به بازیگر نقش حضرت عباس(ع) زدند که عصبانیت درویش را به دنبال داشت و وی که همیشه به تعامل با رسانه‌ها اهمیت می‌دهد؛ پاسخ به سوال قبل را نیمه‌کاره گذاشت و گفت: باید اخلاق و ادب را رعایت کنیم ما و شما مسلمان هستیم. در حدیث آمده است اگر شب گناهی را از کسی دیدید صبح به رویش نیاورید زیرا شاید نیمه شب توبه کرده باشد. بازیگر نقش حضرت عباس(ع) با وضو بر صحنه فیلم حاضر می‌شد. نباید پشت سر وی اتهامات اینگونه بزنید. ایشان به هیچ عنوان خواننده پاپ نبوده و صحبت‌هایی که درباره او گفته می‌شود به هیچ عنوان به شیوه اخلاق حسینی نیست.

شب گذشته فیلم سینمایی رستاخیز در باغ موزه دفاع مقدس برای اولین بار برای اهالی سینما و رسانه به نمایش درآمد. فیلم با تاخیر سی دقیقه‌ای در ساعت 6:30 دقیقه به نمایش درآمد و در میانه نمایش متوقف شد. در این میان گمانه‌زنی‌هایی با این مضمون مطرح شد که شاید توقف از جانب گروه‌های فشار بوده اما سرانجام بعداز 40 دقیقه وقفه نمایش فیلم از سر گرفته شد.

در این نمایش علاوه بر هنرمندان و سازندگان فیلم و نمایندگان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها؛ حسین نوش‌آبادی، علیرضا تابش، فرید فرخنده‌کیش، احمد مسجدجامعی، مرتضی مومنی‌شریف، کاظمی مدیرعامل شرکت بهمن سبز،‌ محمد حمزه‌زاده و جمعی از روحانیون و آیات عظام حضور داشتند.

فیلم رستاخیز همزمان با عید سعید فطر در سینما های کشور اکران می‌شود.

این مراسم از ساعت 18 آغاز شروع و تا ساعت 1بامداد به طول انجامید.

کد خبر : ۲۹۰۳۹۰