خبرگزاری کار ایران

30 اثر برتر بخش هنری نمایشگاه قرآن معرفی شد

آثار برگزیده هنری در شش حوزه خوشنویسی، هنرهای سنتی، عکاسی، نقاشی، تصویرگری و آثار حجمی از سوی داوران بخش هنر نمایشگاه قرآن معرفی شدند.

به گزارش ایلنا؛ برترین آثار بخش هنری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی مراسمی با حضور احمد مسجد جامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای اسلامی شهر تهران و برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر نمایشگاه قرآن معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند. این آثار در شش حوزه خوشنویسی، هنرهای سنتی، عکاسی، نقاشی، تصویرگری و آثار حجمی از سوی داوران بخش هنر نمایشگاه قرآن  به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

در مراسمی که عصر دوشنبه 22 تیر در محل بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد ضمن قرائت بیانیه هیات داوران، 30 برگزیده این بخش معرفی شدند.

علی ثابت دبیر بخش هنر نمایشگاه قرآن در این باره توضیح داد: بخش هنری نمایشگاه قرآن امسال دو محور مجزا را برای هنرمندان تدارک دید، یک محور مربوط به نمایش آثار و فروش آن ها بود و بخش دیگر به هنرمندانی تعلق داشت که خواستار شرکت در مسابقه هنری بودند. طی فراخوانی امسال از سوی دبیرخانه هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن در مجموع 2 هزار اثر هنری به بخش مسابقه نمایشگاه رسید  که از این تعداد 400 اثر برای  نمایش در نمایشگاه قرآن انتخاب شد.

به گفته او، از میان 400 اثر به نمایش گذاشته شده نیز براساس نظر هیات داوران 30 اثر واجد شرایط شناخته شد و مورد تجلیل قرار گرفت.

پیش از اهدای جوایز، بیانیه هیات داوران انتخاب برترین آثار نمایشگاه قرآن کریم قرائت شد. در این بیانیه آمده است، «نمایشگاه قرآن کریم در راستای اهداف خود به منظور اعتلای هنر قرآنی تلاش کرده تا توجه ویژه ای به هنر قرآنی داشته باشد. اگر چه در طول سالیان گذشته با فراز و نشیب هایی مواجه بوده است. از همین رو در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم احیای بخش مسابقات هنری در این نمایشگاه مورد عنایت خاص قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال گرم هنرمندان مواجه شد.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: « سپاس و ستایش بی کران خدای بزرگی را سزاست که مهر راستین نسبت به یگانه معجزه جاویدان پیامبر خانم (ص) را در دل خاکیان خصوصا مسلمانان قرار داد تا با برخورداری از آینه زلال اسرار هستی و به مدد نورانیت آیات این کتاب مبین، عاشقانه در آن بهشت، بال بگشایند و پرواز کنند.»

همچنین در ادامه آن آمده است: «از ابتدای نزول قرآن ،  این کتاب آسمانی محققان، ادیبان و هنرمندان به تدبیر و تدبر در آن پرداخته اند و هر یک در رشته خویش کوشیده اند آثار ماندگاری را با تأسی از فرهنگ عظیم قرآنی به یادگار بگذارند. این فرهنگ به واسطه گستردگی و آمیختگی آن با حقایق ناب الهی، زندگی افراد و حرکت جامعه را متحول و متعالی می سازد و بر مبنای همین ارزش و اعتبار است که هنرهای مرتبط با قرآن همواره در مرتبه ای بلند قرار دارند. در این رهگذر هنرمندان ایرانی هنرشان را آنچنان تعالی بخشیده اند که در هیچ کجا و هیچ دوره ای از تاریخ بشر سابقه نداشته است.»

هیات داوران در ادامه بیانیه خود آورده اند: «قرآن از دیرباز مورد توجه هنرمندان فرهیخته ایران زمین بوده است و آنان با اشتیاق وصف ناپذیر با این معجزه الهی قرابت و انس پیدا کردند و همواره نشان دادن و زینت بخشیدن مفاهیم مطرح شده در این کتاب مقدس، از دغدغه ها و افتخاراتشان بوده است. قرآن کریم خود جلوه ای متعالی از به رخ کشیدن هنر در بستری الهی است. در پیوند هنر ایرانی با این معجزه جاویدان که خود سیمایی هنری دارد در طول سالیان، آثار فاخری خلق شده که موجبات افتخار هنرمندان ایرانی را فراهم کرده است.»

هیأت داوران با توجه به تعداد آثار شاخص نمایشگاه و دشوار بودن گزینش این آثار، تصمیم گرفت آثار بیشتری را معرفی کند و جوایز در نظر گرفته شده نیز به تعداد بیشتری از هنرمندان تعلق گرفت.

کد خبر : ۲۹۰۴۳۰