خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

ایوبی: در جریان فیلم رستاخیز رقبای سازمان سینمایی آتش بیار معرکه هستند

یقین داریم که برخی از گروه‌های سیاسی و به‌ویژه رقیبان سازمان سینمایی آتش به یار معرکه بودند و با بزرگ‌نمایی برخی از نقدها؛ ستم بزرگی را در حق محبان اهل بیت و عاشقان حسینی کردند.

حجت الله ایوبی در اولین اظهاراتش بعد از اکران عمومی فیلم رستاخیز؛ این فیلم را میوه چندین سال تلاش عاشقانه  احمدرضا درویش و همکارانش برای ادای دین سینمای ایران نسبت به واقعه عاشورا دانست.

رئیس سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اینکه احمدرضا درویش در سینمای ایران یکی از چهرههای درخشان سینمای دینی و دفاع مقدس است؛ افزود: درویش در تمام مراحل ساخت فیلم از نگارش فیلمنامه تا ساخت، در تماس با علما و روحانیون در سطوح مختلف بود. به هر حال ساخت فیلم دینی کار بسیار حساس و دشواری است و بهرغم همه احتیاط‌ها همواره می‌تواند قربانی رویدادها و تفسیرها و برداشت‌ها ی گوناگون شود.

وی برخود چکشی گروهی با فیلمسازان دینی همچون درویش را برای سینمای ایران بسیار مضر دانست و افزود: کم نیستند فیلمسازانی که به همین دلایل از ورود به این عرصه‌ها پرهیز می‌کنند و نگرانی اصلی ما از برخوردهایی که با این دست فیلم‌ها می‌شود؛ این است که هزینه ساخت فیلم دینی آنقدر بالا برود که کسی جرات نکند به این عرصه‌ها ورود پیدا کند. درنتیجه معارف دینی از یک امکان بسیار اثرگذار یعنی سینما در عمل محروم خواهد ماند.

 ایوبی با اشاره به اینکه بسیاری از علما نیز مخالف اینگونه برخوردها هستند؛ افزود: سال گذشته که به محضر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی شرف‌یاب شدم؛ معظم‌له نیز این نگرانی را تأیید فرمودند و از برخورد حزبی و تسویه حساب‌های سیاسی در این عرصه‌ها بسیار نگران بودند.

 ایوبی با اشاره به استقبال از فیلم در زمان نمایش در جشنواره فیلم فجر و نمایش‌های پس از آن گفت: نمایش این فیلم بازتاب‌های فراوانی داشت. البته ما یقین داریم که برخی از گروه‌های سیاسی و به‌ویژه رقیبان سازمان سینمایی آتش بیار معرکه بودند و با بزرگ‌نمایی برخی از نقدها؛ ستم بزرگی را در حق محبان اهل بیت و عاشقان حسینی کردند که خودشان می‌دانند و خدای خودشان.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) مظلوم بود و محبان و عاشقانش هم با قبول این مظلومیت وارد این عرصه‌ها می‌شوند. به هرحال سال گذشته مجموعهای از نقدها مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه به محض آنکه زمزمه‌های مخالفت با فیلم را شنیدم به دیدار مراجع رفتم؛ افزود: بنده بلافاصله به قم و مشهد رفتم و خدمت برخی از علما و فضلا و مراجع شرف‌یاب شدم و همه نظرات آیات عظام و علما را جمعآوری کردم و آن را به سازندگان فیلم منتقل کردم. کارگردان و تهیه‌کننده فیلم نیز  با کمال میل و با اعتقاد و احترام همه این نظرات را در فیلم اعمال کردند.

ایوبی افزود: در ادامه حتی آقای درویش از شخصیت‌های شناخته شده دینی دعوت کردند تا بار دیگر با نگاه نقادانه فیلم را بازبینی کنند و در نتیجه نظرات دیگری هم علاوه بر آنچه که جمع‌آوری شده بود؛ ارائه شد و همه این اصلاحات انجام شد. در نتیجه فیلم سه ساعته رستاخیز 40 دقیقه کمتر شد. این اقدام آقای درویش و آقای علیقلی‌زاده نشاندهنده اوج توجه‌شان به احساسات جامعه دینی و به‌ویژه علما و روحانیون است و ما باید قدرشناس این رفتار فروتنانه و متدینامه این عزیزان باشیم.

 رئیس سازمان سینمایی درباره انتقادات گروه‌های تندرو به  نمایش چهره حضرت عباس (ع) گفت: نمایش چهره قمر بنی هاشم (ع) در فیلم براساس فتاوی متقن است. سازندگان فیلم به عنوان مقلدین متدین برای این اقدام خود حجت شرعی دارند و به فتوای مرجع خویش عمل کردند. البته از افتخارات تشیع وجود فتاوی مختلف و آزادی متدیننین در عملِ به فتوای مرجع خویش است.

وی ادامه داد: این تکثر رفتار متدین‌ها در تشیع امری پذیرفته شده و متداول است. مثلاً گاه در یک شهر جمعی از مومنان روزه‌اند و جمع دیگر روزه خود را به عنوان عیدفطر افطار می‌کنند و این افطار به هیچ وجه اسائه ادب به دیدگاه مرجع دیگر قلمداد نمی‌شود.

 رئیس سازمان سینمایی افزود: حتی صدور پروانه نمایش فیلم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پس از بازبینی و کسب اطمینان از انجام همه اصلاحات، با حجیت شرعی و براساس فتوای معتبر صورت گرفته است.

وی تاکید کرد:  اگر می‌خواهیم حماسه حسینی را به جهان معرفی کنیم زبان گویای سینما بهترین راه است. فیلم رستاخیز می‌تواند پیام عاشورا را به زبان تصویر به همه جهان برساند.

ایوبی با تشکر از همراهی علما و روحانیون و ائمه جمعه و جماعات گفت: متاسفانه در این روزها در فضای مجازی اتفاقاتی روی داد که ردپای سیاست را کاملاً نشان می‌دهد. متدینین حسینیِ صادق مراقب باشند در دام سیاست پیشگان آلوده گرفتار نشوند. آنها که سخنان شش سال پیش مرجعی عالیقدر را با صحنه‌هایی از فیلم رستاخیز تدوین می‌کنند، آنها که نقدهای سال پیش را به عنوان دیدگاه‌های تازه در شبکه مجازی منتشر می‌کنند معلوم است که راست نمی‌گویند. آنها از فرقه‌هایی‌اند که دروغ و ناروا را برای رسیدن به قدرت روا می‌دانند. آنها دلشان برای دین نسوخته است. جامع متدینین بدانند که دغدغه‌هایشان دغدغه مشترک ماست.

کد خبر : ۲۹۰۵۵۷