خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع مرشد و پدر ساز عود مطرح شد؛

منصور نریمان؛ اسطوره‌‌‌ای که آوای کوچ سر داد

مراسم تشییع پیکر منصور نریمان که از او با عنوان پدر ساز عود یاد می‌شود؛ صبح امروز - جمعه 26 تیر- با حضور هنرمندان و مسئولان از مقابل تالار وحدت تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علیرضا پورامید (پژوهشگر) درباره منصور نریمان گفت: پیر، پدر و مرشد عودنوازی ایران به پرواز آخر رسید و آوای کوچ سر داد. او مردی شریف و ارزشمند بود که سجایای اخلاقی منحصر به فردی داشت. او کسی‌ست که در هنرش نیز منحصر به فرد بود و هیچ‌کس در ساز تخصصی خودش اندازه استاد نریمان شاگرد نداشته است.

او ادامه داد: نریمان برخاسته از مکتب زنده‌یاد روح‌الله خالقی بود؛ درحالیکه هرگز او را ندید. بخش ورزشکاری شخصیت نریمان نیز مغفول مانده است. او قهرمان بوکس خراسان در اوایل دهه 30 بود. نریمان از ویژگی خاصی برخوردار بود؛ در نگاهش مهر جاری بود و جزو افرادی بود که بیش از سن‌شان اتفاق در زندگی‌شان رخ داده است.

7

عزرائیل در انتظار مسئولان نمی‌ماند

پس از پورامید، سیدعباس سجادی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، با انتقاد از کم‌توجهی سازمان بهشت‌زهرا (س) برای اختصاص قطعه دوم هنرمندان در این مکان، گفت: جا دارد از خانواده زنده‌یاد شاپور قریب؛ کارگردان فقید سینمای ایران تشکر کنم که این اجازه را به خانواده زنده‌یاد نریمان دادند که پیکر این هنرمند فقید در طبقه دوم مزار این هنرمند دفن شود. گرچه مدتی است از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد تلاش‌هایی برای اختصاص قطعه دوم هنرمندان در بهشت‌زهرا (س) صورت گرفته اما متاسفانه هنوز در این زمینه شاهد اتفاق خاصی نبودیم.

وی افزود: تقدیر الهی نوبت به نوبت هنرمندان را از این دنیا می‌برد و مطمئن باشید که عزرائیل برای مسئولان شهرداری صبر نمی‌کند. از این عزیزان خواهش می‌کنم تا هرچه زودتر نسبت به اختصاص قطعه دوم هنرمندان در بهشت‌زهرا (س) اقدامات لازم را انجام دهند تا هنرمندان با احترام دفن شوند.

اسطو‌ره‌ی زلال موسیقی از پیکره موسیقی ایران جدا شد

سجاد مهربانی (خواننده) در این مراسم «ربنا» خواند و خطاب به مردم گفت: سال‌ها پیش سعادتی پیش آمد که وجود زلال استاد منصور نریمان را در حوزه موسیقی درک کنم و در این مدت بود که ذره‌ ذره جانم زلالی ایشان را حس کرد. به هر حال امیدوارم که روح مهربان و عزیز این هنرمند گرامی، قرین رحمت الهی باشد.

محمد سریر (‌آهنگساز و رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) نیز به نمایندگی از خانه موسیقی در این مراسم حظور داشت. او با بیان اینکه نریمان اسطوره‌‌ای‌ست که از پیکره موسیقی ایران جدا شده بود؛ اظهار کرد: در این چند سده گذشته که بخشی از سازهای ما از بدنه هنر جدا شدند، افرادی تلاش کردند که این سازها دوباره به خانواده ما باز گردند. زنده‌یاد منصور نریمان مبدا یک تحول بزرگ در حوزه سازهای ملی بود. او جوانان زیادی را تربیت کرد تا هنر عودنوازی در ایران تداوم داشته باشد. امیدوارم این تعهد و اخلاق در میان جوانان ما هم تداوم پیدا کند.

1

در پایان پژوهشگر از شاگردان قدیمی منصور نریمان گفت: اولین باری که اسم استاد نریمان را شنیدم، روزی بود که وارد هنرستان ملی موسیقی شدم که به من گفتند، یا باید نزد استاد نریمان بروم یا هنرستان را ترک کنم. وقتی به منزل آمدم و با پدرم مشورت کردم فهمیدم استاد نریمان از چه خانواده‌ای است و چه شخصیت بزرگی دارد.

وی افزود: استاد نریمان علاوه بر ممارستی که در تدریس داشتند، به تذکر نکات ظریف در آموزش توجه زیادی می‌کردند. او به تک‌تک شاگردان اعتماد به نفس می‌داد و سعی می‌کرد، شخصیت هنری هر یک از آنها را شکل دهد. او هر ایرادی را به ظریف‌ترین حالت ممکن بیان می‌کرد.

علی مرادخانی، حمیدرضا نوربخش، فضل ‌الله توکل، هوشنگ کامکار، علی‌اکبر شکارچی، هادی آزرم، علی بوستان، رضا مهدوی، حسین علی‌شاپور، افشین معصومی، بابک چمن‌آرا و تعدادی دیگر از هنرمندان از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد استاد منصور نریمان بودند.

یادبود زنده‌یاد منصور نریمان روز دوشنبه از ساعت 16 تا 17:30 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

کد خبر : ۲۹۱۱۲۴