خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از سریال «دندون طلا» مطرح شد؛

واکنش میرباقری و فخیم‌زاده به برخورد با فیلم رستاخیز

کارگردان سریال «دندون طلا» با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با فیلم رستاخیز گفت:‌ اینگونه رفتارها باعث می‌شود که فیلم‌سازان از نزدیک شدن به موضوعات دینی خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود میرباقری در نشست خبری مجموعه «دندون طلا»، با اشاره به اینکه فیلم‌ساز دینی از ابتدا باید فکر همه مسائل  را کند، گفت: زمانی که مختارنامه را می‌ساختم، اطلاع داشتم که اگر قرار باشد تصویر ائمه را نشان دهم به مشکل خورده و از این رو باید دنبال راهکار دیگری می گشتم به همین دلیل در هنگام ساخت مختارنامه، دیگر با مشکلاتی که در هنگام ساخت سریال امام علی (ع) با آن مواجه بودم را دیگر نداشتم.

وی ادامه داد: درزمان مختارنامه پیشنهاد شد بخشی از حوادث عاشورا و کربلا نشان داده شود اما هرچند این پیشنهاد از سوی ریاست سازمان صداوسیما بود، اما در نهایت در زمان پخش بخش‌های بسیاری از آن وقایع پخش نشد.

میرباقری با بیان اینکه از نظر او می‌توان تصویر ائمه را پخش کرد، گفت:‌ فیلم‌سازی که فیلم دینی می‌سازد قبل از شروع کار باید همه رایزنی‌ها را انجام دهد و جای پای خود را محکم کند. مثلا من قصد داشتم مجموعه حضرت خدیجه (س) را بسازم. تحقیق و بررسی بسیاری انجام دادم و در پایان تحقیقات به این نتیجه رسیدم که شرایط و مسائلی وجود دارد که اجازه ساخت این سریال را نمی دهد چراکه من تاکید داشتم باید چهره ایشان به نمایش در آید.

وی با انتقاد از برخی رفتارها با فیلم رستاخیز اظهار کرد: متاسفانه در کشور خط قرمز و وضعیت مشخصی برای فیلم‌سازان وجود ندارد و سینماگران نمی‌دانند در برخورد با موضوعات مذهبی چگونه باید عمل کنند. به همین دلیل وقتی رفتارهایی که با فیلم رستاخیز را مشاهده می‌کنیم، من فیلم‌ساز دست‌و پایم می‌لرزد و انگیزه‌ام برای رفتن به سوژه‌های دینی کمتر می‌شود.

مهدی فخیم‌زاده یکی از بازیگران سریال دندون طلا نیز گفت: در کارهای تاریخی مانند رستاخیز دو معضل اصلی وجود دارد. اول روایتی است که از داستان وجود دارد و دیگری نظرات مختلفی که درباره حرمت نشان دادن معصومین مطرح می‌شود.

وی با اشاره به سریال ولایت عشق اظهارکرد: در زمان ساخت سریال ولایت عشق، نظر برخی از مراجع این بود که چهره معصومین را می‌توان نشان داد وگروهی مخالف بودند اما من ریسک نکردم و بدون آنکه چهره حضرت امام رضا(ع) را نشان دهم، سریال را ساختم.

کارگردان سریال ولایت عشق ادامه داد: امروز نیز احمد‌رضا درویش در بین تضاد نظرات و دیدگاه‌ها قرار گرفته است. از یک طرف گروهی می‌گویند که می‌توان چهره را نشان داد و گروهی‌ نیز می‌گویند چنین اجازه‌ای وجود ندارد. در این میان اگر بخواهیم دائم به نظر هر دو گروه توجه کرده و بخواهیم هر دو را راضی کنیم، این مسئله حل نمی‌شود.

نشست خبری سریال دندون طلا با حضور بازیگران ، سازندگان سریال و نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار و از بخش‌هایی از این سریال نیز رونمایی شد که گزارش تکمیلی آن متعاقبا ارسال می‌شود.

کد خبر : ۲۹۱۸۸۲