خبرگزاری کار ایران

ماجرای پرداخت 40 درصد مبلغ خوداظهاری مالیات کتابفروشان چیست؟

لیستی که اتحادیه آماده کرده بود 10 روز است ازسوی وزارت ارشاد برای سازمان امور مالیاتی و ممیزان ارسال شده و طبعا به همین دلیل بسیاری از ممیزان از این لیست اطلاعی نداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ آخرین مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی؛ چهارشنبه 31 تیرماه به اتمام رسید و هفته‌ی گذشته نیز اتحادیه ناشران و کتابفروشان لیست کتابفروشی‌های معاف از مالیات را منتشر کرد‌. با این وجود شنیده‌ها حاکی از آن است که کتابفروشان و ناشران که به موجب  بند «ل ماده 133» قانون مالیات‌های مستقیم در فهرست مشاغل معاف از مالیات قرار گرفته‌اند‌، در ارائه اظهارنامه‌های خود با مشکلاتی روبرو شده‌اند. ظاهرا  بروکراسی پیچیده اداری‌، هماهنگ نبودن بخش‌های مختلف از بدنه یک سازمان بزرگ هم‌چون سازمان امور مالیاتی و هماهنگ عمل نکردن زنجیره‌های مختلف از این چرخه موجب شده تا معافیت مالیاتی کتابفروشان با وجود مدت‌ها دوندگی مسئولان وزارت ارشاد،‌ اتحادیه ناشران و کتابفرواشان تهران و ... هم‌چنان با مشکلاتی مواجه باشد و کتابفروشی‌هایی مثل طهوری، مولی و ... با درخواست پرداخت 40درصدی مبلغ خوداظهاری مواجه شدند.

محمدرضا توکل صدیق (نایب رئیس اتحادیه ناشران) با بیان اینکه در بحث معافیت مالیاتی کتابفروشان دو مسئله را باید درنظر بگیریم؛ گفت: در مورد معافیت مالیاتی کتابفروشان دو مسئله مهم و منفک از هم وجود دارد: اول ابلاغ لیست جدید معافیان مالیاتی (که کتابفروشان را هم شامل می‌شود) به سازمان امور مالیاتی کشور، دوم لیست کتابفروشانی که جواز کسب از اتحادیه دریافت کرده‌اند و جهت استفاده از معافیت مالیاتی به وزارت ارشاد معرفی شده‌اند. مورد اولی یعنی لیست جدید مشاغل معاف از مالیات قبل از عید به نهادهای مربوطه ابلاغ شده بود. اما لیستی که اتحادیه آماده کرده بود؛ تازه 10 روزی می‌شود که از طرف وزارت ارشاد برای سازمان امور مالیاتی و ممیزان ارسال شده و طبعا به همین دلیل بسیاری از ممیزان از این لیست اطلاعی نداشته‌اند.

وی اضافه کرد: ضمنا مالیات سال 93 که در حال حاضر رسیدگی نمی‌شود و دست‌کم تا 6ماه آینده فرصت رسیدگی وجود دارد. تا آن زمان هم لیست مذکور در اختیار تمام ممیزان قرار گرفته و اخذ مالیاتی هم در کار نخواهد بود. به همین دلیل است که ما به تعداد معدودی از کتابفروشان که با مشکل مواجه شده‌ بودند؛ مشورت دادیم و از آن‌ها خواستیم تا 40درصد مورد مطالبه سازمان مالیانی را پرداخت نکنند.

کد خبر : ۲۹۲۵۰۰