خبرگزاری کار ایران

پرتره چکناواران در یک نمایشگاه

در نمایشگاه نقاشی‌های مارال اصفهانی پرتره‌ی لوریس چکناواریان به این هنرمند اهدا شد.

به گزارش ایلنا؛ نمایشگاه نقاشی‌های مارال اصفهانی با حضور لوریس چکناواریان، رازمیک اوهانیان، ناصر حسینی‌مهر، حبیب‌الله درخشانی، بهنام کامرانی و رضا هدایت در گالری ویستا افتتاح شد و در آن از پرتره‌ای که از لوریس چکناواریان کشیده شده بود؛ رونمایی شد.

در این نمایشگاه که سومین نمایشگاه انفرادی مارال اصفهانی محسوب می‌شود؛ 8 اثر در ابعاد بزرگ روی دیوار رفته است که کوچکترین آنها با سایز یک متر و نیم، همگی خودنگاره‌های هنرمند است که با بن‌مایه‌های تفکرات عرفانی به تصویر کشیده است. چه آنکه این هنرمند خود در ورودی نمایشگاهش نوشته:" در تمام طول زندگی‌ام همواره به دنبال جواب‌هایی بنیادین در خصوص حقیقت آفرینش و فلسفه خلقت داشتم و دریافتم برای رسیدن به مقصود باید سفر از خویش به خویشتن را طی کرد که مهمترین اصل عرفانی است. با شروع این سفر از وجود دو حضور آگاه شدم. یکی خویش و دیگری خویشتن خویش که چه اندازه بیگانه بودند و این سفری است از آغاز برای آغاز...

همچنین 28 اثر در ابعاد کوچک نیز در روی دیوار رفته است. اصفهانی که کارهای کوچک خود را با سبک اکسپرسیو و تکنیک اکرولیک کار کرده است در کارهای بزرگ، خودنگاره‌ای‌هایی با پس‌زمینه‌های انتزاعی خلق و سعی کرده در ترسم چهره پرتره‌هایش از رئالیسم بهره بگیرد. همچنین در پس زمینه کارهای وی موتیف‌های نقاشی ایرانی به شدت خودنمایی می‌کند.

این هنرمند در حاشیه افتتاحیه درباره تفاوت کارهای کوچک و بزرگ خود گفت: کارهای کوچک و بزرگ من یک روند را نشان می‌دهد. من در وهله اول موقع نقاشی در یک فاصله زمانی کوتاه اتودهای فراوان سریعی می‌زنم. دوست دارم در آن لحظات به ناخوداگاه نزدیک باشم و تنها براساس فکر و حس آن لحظه‌ام کار می‌کنم و بسیار سریع. بعد می‌نشینم و دونه دونه کارها را دوباره نگاه می‌کنم و هرکدام قابلیت اجرایی داشتند یا دری برای کشف درونم به من نشان دادند را تکمیل می‌کنم. همان‌ها می‌شود اتودی برای کارهای بزرگترم.

وی درباره استفاده از موتیف‌های ایرانی در کارهایش نیز گفت: مطالعات عرفانی من باعث شد دید دیگری به نقاشی ایرانی پیدا کنم وگرنه تا قبل از آن خیلی به نقاشی ایرانی علاقه‌ای نداشتم.

او که دوره اول کارهایش سیه و سفید بود در پایان می گوید: دوست دارم به همان دوره باز گردم و حالا فکر می کنم نباید از آن دوره می گذشتم چون آن کارها به ناخوداگاهم نزدیک است. برای من رنگ زمینی است.

مارال اصفهانی که تاکنون علاوه بر نمایشگاه های انفرادی در بیش از ده بینال و نمایشگاه و جشنواره حضور داشته کارشناسی ارشد نقاشی خود را از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در 1392 دریافت کرد و تا کنون جوایز متعددی از جشنواره های مختلف دریافت کرده است.

این نمایشگاه تا دوازدهم مردادماه در گالری ویستا  دایر است و علاقمندان می‌توانند ساعت 16 تا 20 هر روز از این نمایشگاه واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد ، کوچه دوازدهم، پلاک 11 دیدن کنند.

 

 

 

کد خبر : ۲۹۲۸۱۳