خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرد:

تکلیف رستاخیز روشن نیست/ امیر تتلو مجوز ندارد

از نظر ما ایرادی ندارد که یک خواننده یا هر هنرمند دیگری به اشتباه خود پی ببرد و با برگشتن به آغوش ملت بخواهند روی زمین کار کند/ هماهنگی با وزارت کشور و نیروی انتظامی برای جلوگیری از لغو خودسرانه کنسرت‌ها ادامه دارد/ نگرانی‌های مراجع درباره رستاخیز همچنان وجود دارد و ما نیز اکران فیلم را به حالت تعلیق درآوردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین نوش آبادی در ابتدای نشست خود با خبرنگاران؛ پیروزی دولت و ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای را تبریک گفت و روز 23 تیر را روز حماسه بزرگ ملی وبین المللی دانست که باید در تاریخ ماندگار شود.

وی ابراز امیدواری کرد با تصویب رسیدن و اجرایی شدن این موافقت‌نامه جهان بار دیگر اوج اقتدار وبزرگی ملت ایران را نظاره کند.

سخنگوی  وزارت ارشاد سپس به برگزاری جشنواره فرهنگی هنری بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: همزمان با هفته کرامت (28 مرداد تا 4 شهریور) در تمام استانهای سراسر کشور و همچنین 220 نقطه جهان در 78 کشور مختلف شاهد برگزاری این رویداد فرهنگی هنری هستیم. این جشنواره یکی از جشنواره‌های بزرگ ارزشمند و تاثیرگذار در عرصه جهانی است که هر ساله در هفته کرامت همزمان با تولد حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: افتتاح این جشنواره از شهر قم و اختتامیه آن در شهر مقدس مشهد در جوار مرقد مطهر ثامن الحجج خواهد بود. جشنواره امام رضا(ع) در بخش‌ها و حوزه‌های متنوعی همچون رسانه‌های دیجیتال، مطبوعات، سینما،‌ پژوهش و ... برپا می‌شود.

نوش آبادی همچنین حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنفرانس بین‌المللی رسانه‌ای مبارزه با تروریست در شهر دمشق را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: حضور وزیر ارشاد در این کنفرانس رخدادی بسیار مهم و تاثیرگذار بود. وزیر فرهنگ کشور ایران یکی از سه سخنران این همایش بود که به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مبارزه با تروریسم و تکفیرگری پرداخت و دیدگاه‌های روشن ایران در باره جریان‌های تکفیری و تروریسم در سخنان علی جنتی برای جهان تصریح شد.

سخنگوی  وزارت ارشاد درباره مشکلی که برای اکران فیلم رستاخیز بوجود آمده؛ اعلام کرد: مواضع وزارت ارشاد درباره اکران این فیلم به‌صورت کاملا شفاف و روشن بیان شده است. این فیلم جزء تولیدات فاخر سینما و به‌ویژه سینمای دینی ایران است که سرمایه‌گذاری و دقت خوبی برای تولید آن صورت گرفته است. از روز نمایش این فیلم در جشنواره شاهد انتقادها و موضعگیری‌های مخالف متعددی نسبت به محتوا و سکانس‌های آن بودیم که سعی شد برای اکران عمومی این شبهات برطرف شود و فیلم مجدد بعداز اصلاحات برای اکران عمومی روی پرده رفت. اما نگرانی‌های مراجع همچنان وجود دارد و ما صرفا به دلیل احترام به نظر مراجع؛ اکران فیلم را به حالت تعلیق درآوردیم.

نوش آبادی به سینماگران توصیه کرد: در ساخت فیلم‌های دینی حتما از کارشناسان و نخبگان مذهبی استفاده کنند و بخش‌های مختلف فیلم مستند به قول تاریخی و با رعایت نظرات بزرگان دینی نزدیک باشد تا با مشکل اکران مواجه نشود.

او البته برخوردهایی تند را باعث از بین رفتن انگیزه سینماگران برای ورود به حوزه‌های دینی دانست و گفت: نباید با چنین واکنش‌ها و جلوگیری از اکران فیلم‌ها انگیزه کارگردانان و تولیدکنندگان را برای پرداختن به این فیلم‌ها از بین برد. باید به اهالی سینما فرصت بدهیم تا این تجربه‌ها را تکرار کنند و اشکالاتی را که احیانا و جود دارد؛ با نظر کارشناسان دینی از بین ببریم اما نه اینکه جلوی اکران فیلم را بگیریم. این فیلم هم می‌تواند با اصلاحاتی مانند افکت نور روی چهره شخصیت مورد شبهه قرار گرفته درصورت همکاری کارگردان و تهیه‌کننده اکران شود.

نوش آبادی درباره فیلم حضرت محمد(ص) نیز گفت: برای اکران این فیلم نیاز به زیرساخت‌ها و استانداردهای ویژه‌ای داشتیم که با تامین آنها انشاله از نیمه دوم شهریور ماه این فیلم فاخر در 100 سالن سینمایی به نمایش درمی‌آید.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره حضور متعدد چهره‌های سیاسی و حزبی در رسانه‌ها و مطبوعات تصریح کرد: حضور چهره‌های سیاسی و حزبی در رسانه‌ها همه جای دنیا معمول است. اساسا سیاسیون و احزاب همیشه سعی دارند تریبونی برای بیان دیدگاه‌هایشان پیدا کنند و مطبوعات مسلما یکی از بهترین تریبون‌های موجود خواهد بود البته نباید نگاه و نگرش سیاسی را در فرهنگ و هنر مستولی کرد و تنها از منظر سیاسی به حوزه فرهنگ وهنر نگاه کرد اما حضور نسبی سیاسیون نمی‌تواند مانعی داشته باشد.

نوش آبادی با اشاره به جلسه مشترک وزیر کشور و وزیر ارشاد درباره رسیدن به راهکاری برای جلوگیری از لغو کنسرت‌ها بیان کرد: هماهنگی وزارت ارشاد و وزارت کشور برای جلوگیری از لغو خودسرانه کنسرت‌ها ادامه دارد و طی جلسات برگزار شده؛ وزارت کشور به بخشنامه‌هایی رسیده و آن را برای استانداران و فرمانداران سراسر کشور ابلاغ کرده است. نشست‌هایی نیز با نیروی انتظامی داشتیم تا شیوه‌نامه‌هایی جدید برای نظارت بر امکان کنسرت‌ها تدوین شود. امیدواریم در فصل جدید شروع کنسرت‌ها هماهنگی‌های کامل صورت بگیرد.

استعفای مدیر قبلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد و گمانه‌زنی‌ها برای مدیریت جدید سوال دیگری بود که سخنگوی  وزارت خانه با آن روبرو شد. او در پاسخ به این سوال گفت: گمانه‌زنی‌هایی برای معرفی مدیر جدید صورت گرفته و تبعا نفراتی نیز مورد بررسی قرار دارند اما هنوز رای نهایی تعیین نشده. امیدواریم با هرچه سریعتر معرفی شدن دفتر موسیقی وزارتخانه رتق و فتق موسیقی جشنواره فجر با مشکل مواجه نشود.

او اضافه کرد: واگذاری جشنواره‌های مختلف به نهادهای صنفی و غیردولتی از برنامه‌های مهم دولت است که در مورد جشنواره موسیقی هم این مهم دنبال خواهد شد و قرار است واسپاری این جشنواره به خانه موسیقی به عنوان یک نهاد غیردولتی صورت گیرد.

نوش آبادی درباره احتمال صدور مجوز برای یکی از خوانندگان زیرزمینی که به تازگی برای انرژی هسته‌ای خوانده نیز اظهار داشت: قبلا هم گفتیم که از تغییر رویه خوانندگان زیرزمینی و پیوستن آنها به ارزش‌ها حمایت می‌کنیم و از نظر ما ایرادی ندارد که یک خواننده یا هر هنرمند دیگری به اشتباه خود پی ببرد و با برگشتن به آغوش ملت بخواهند روی زمین کار کند البته درباره این فرد باید صلاحیت‌های عمومی نیز مورد بررسی قرار گیرد و تبعا نهادهای دیگری غیر از وزارت ارشاد در این حوزه نیز دخیل خواهند بود هرچه هست تاکنون چراغ سبز و مجوزی برای کارهای این خواننده از سوی وزارت ارشاد صادر نشده است.

نوش‌ آبادی درباره نحوه حمایت وزارت ارشاد از حوزه چاپ و نشر نیز عنوان کرد: هزینه‌های بالای تولید کتاب، رکود بازار، مشکلات تهیه ملزومات چاپ و نشر باعث شده صنعت نشر ما با سختی‌هایی مواجه شود و ناشران ما نگرانی‌هایی دارند. سیاست وزارت ارشاد حفظ حمایت تا برطرف شدن موانع و دغدغه‌های موجود است. یکی از راهکارها خرید کتاب از ناشران و توزیع آن در سراسر کشور است و همچنان ادامه دارد. ما هر ماه مصوباتی برای خرید کتاب‌های واجد شرایط داریم علاوه بر آن کمک به تامین کاغذ با قیمت مناسب، فعال کردن تولید کاغذ در کشور و ارائه تسهیلات برای کارخانه‌های تولید کاغذ بخش‌های دیگری از برنامه‌های حمایتی وزارت ارشاد هستند. امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات و برطرف شدن تحریم‌ها صنعت چاپ و نشر نیز از شرایط بهبود یافته بعد از توافق بی‌بهره نماند و با راحت‌تر تامین شدن کاغذ پویایی مجدد را در حوزه چاپ و نشر شاهد باشیم. اساسا توجه وزارت ارشاد به حوزه نشر به عنوان یک نقطه مرکزی و مبنایی فرهنگ است.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره سوال از وزیر ارشاد در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: طبیعی است که ما هم مانند سایر وزارتخانه‌ها همواره باید به سوالات متعدد نمایندگان مجلس پاسخگو باشیم. درست است که حجم سوالات مطرح شده از سوی مجلس نهم از دوره‌های پیشین بیشتر است و دولت یازدهم بالاترین تعداد سوالات را از وزرا داشته و بخش عظیمی از وقت و نیروی هیات دولت برای پاسخگویی به این سوالات صرف می‌شود اما از آنجایی که این حق نظارتی و قانونی مجلس است ما همچنان خود را موظف به پاسخگویی به نمایندگان مجلس می‌دانیم. البته معمولا بیشتر این سوالات از دریچه کم لطفی و شبهه افکنی از سوی نمایندگان مطرح می شود. فردا نیز حضور وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس در دستور کار قرار دارد که سوال اصلی در خصوص عفاف و حجاب خواهد بود ما در حال رایزنی هستیم که با پاسخگویی قبل از صحن علنی در نشستی با نماینده مربوطه نیازی به پاسخگویی در صحن علنی مجلس نباشد و فکر می‌کنم نیازی به مطرح کردن این سوال در دستور کار فردای مجلس نباشد.

نوش آبادی در ادامه با تاکید براینکه آیین نامه سوال از وزرای مجلس نیاز به بازبینی دارد؛ عنوان کرد: در این جلسات معمولا اول وزیر سوال شونده؛ پاسخ‌های خود را عنوان می‌کند و مجددا نمایندگان می‌توانند سوالات و ابهاماتی را مطرح کنند که وزیر مربوطه دیگر امکان پاسخگویی آنها را ندارد همین نقص حقوقی باعث شده تا شاهد کارت زردهای متعددی برای وزیران دولت یازدهم باشیم.

او سپس در توضیح روند آماده‌سازی تئاتر شهر اظهار داشت: متاسفانه پروژه بازسازی تئاتر شهر زمان‌بر شده و به طول انجامیده اما با توجه به تامین اعتبار و همیت شخصی وزیر امیدواریم تا پایان مردادماه شاهد افتتاح بخش‌های در حال بازسازی باشیم.

صندوق اعتبار هنر، بیمه تکمیلی هنرمندان، بررسی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و برگزاری احتمالی نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال 95 در باغ موزه دفاع مقدس از دیگر موارد مهم مطرح شده در این جلسه بود.

کد خبر : ۲۹۳۱۱۲