خبرگزاری کار ایران

علی رهبری:

ایران و چین در جاده ابریشم می‌نوازند/ مختاباد تصمیم داشت با چه اعتباری ارکستر وین را به ایران بیاورد؟

با حضور ارکستر فیلارمونیک چین در ایران؛ آثاری از دورژاک، چایکوفسکی، کورساکوف و رودین اجرا می‌شود و در آینده همین برنامه در چین تکرار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران) درباره فعالیت‌های اخیر ارکستر سمفونیک گفت: پنج ماه پیش ما کار را از هیچ شروع کردیم و واقعا شرایط بسیار بسته بود. البته الان هم تقریبا هیچ چیز جز یک ارکستر خوب نداریم. من از جمله ایرانیانی هستم که با اینکه از پایین شهر آمده‌ام؛ معتقدم  شرایط قابل بهبود است. در صورتیکه تلاش و اصرار باشد.

اعلام برنامه یکساله ارکستر سمفونیک در کمتر از یک ماه آینده

او ادامه داد: خوشبختانه برنامه شش ماهه ارکستر سمفونیک با کمترین تغییر  به صورت کامل برگزار شد و الان  برنامه‌ریزی‌های فعالیت مهر تا مهر ارکستر که برنامه‌ای یک ساله است؛ تقریبا تمام شده و تا نزدیک به سه هفته دیگر اعلام خواهد شد. البته وقتی من در بروکسل بودم؛ چنین برنامه‌ای را با همکاری 20 نفر نوشتیم اما اینجا حتی نتوانستم یک نفر را برای همکاری پیدا کنم چراکه معتقد بودم اگر شخص دیگری اضافه شود کارها دو برابر می‌شود.

این رهبر ارکستر ضمن ابراز خوشحالی از حضور ارکستر چین در ایران  درباره فعالیت مشترک ارکستر سمفونیک تهران با ارکستر فیلارمونیک چین توضیح داد: خوشبختانه امروز بچه‌ها در ارکستر کار گروهی را یاد گرفتند و ما می‌توانیم با کیفیت مناسبی در کنار ارکستر فیلارمونیک چین بنوازیم. واقعیت این است که اگر ارکستر ما به حد مشخصی نمی‌رسید من هیچ گاه پیشنهاد چین را برای این همکاری نمی‌پذیرفتم چراکه معتقدم نبود ارکستر بهتر از حضور یک ارکستر ضعیف و بد است. البته ما این روزها باید به نظافت تالار نیز بپردازیم چون بخش‌هایی از تالار مدت‌هاست که نظافت نشده و این‌ها برای حفظ آبروی ما لازم است.

تور جاده ابریشم و اجرای ارکستر چین در ایران

وی افزود: در برنامه پیش‌رو حضور ارکستر فیلارمونیک چین در ایران در قالب توری با عنوان جاده ابریشم است. این ارکستر در شهرهایی مانند دوشنبه اجرا می‌کند؛ به تهران می‌‌رسد و از تهران به آتن می‌رود. آقای «وو» که رئیس یک موسسه بزرگ در پکن است؛ ارکسترهای بزرگ دنیا را به تور می‌برد. ایشان در بروکسل نیز بسیار مراقبت فعالیت‌های من بودند و دو، سه ماه پیش که صحبت کردیم قرار شد تا همکاری ما با ایشان برقرار باشد.

رهبری درباره رپرتوار اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران با ارکستر فیلارمونیک چین گفت: در روز اول اجرا ارکستر میهمان روی صحنه می‌آید و رقص‌هایی از آهنگساز روسی ( برودین) اجرا می‌کند و سپس نوازنده ویلن این ارکستر قطعات چینی می‌نوازد. با پایان بخش اول پس از تنفس سمفونی پنج چایکوفسکی توسط من رهبری می‌شود و البته قرار است پس از آن ما قطعه‌ای پنج دقیقه‌ای را با ورود نوازندگان ایرانی در کنار نوازندگان چینی اجرا کنیم. در شب دوم نیز  قطعه شهرزاد کورساکوف در بخش اول اجرا می‌شود و  رهبری این قطعه برعهده من است. در بخش دوم کنسرت نیز رهبر چینی سمفونی 9 دبورژاک را می‌نوازد.

او درباره مدت حضور ارکستر چین در ایران توضیح داد: این ارکستر بیستم مرداد وارد تهران می‌شود و 22 و 23 مرداد کنسرت مشترک ما برگزار خواهد شد و در نهایت 24 مرداد آنها تهران را ترک خواهند کرد البته ما درنظر داریم که در تاریخ دیگری همین برنامه را در چین اجرا کنیم.

علی رهبری درباره هزینه‌های حضور ارکستر چین در ایران اظهار کرد: ارکستر چین مانند ارکستر آلمان خرج خودش که حدود 200 هزار یورو است را می‌پردازد و صرفا قرار است که ما 10 درصد از این هزینه را به ‌آنها پرداخت کنیم که البته فکر می‌کنم  این هزینه نیز با مقدار فروش بلیتی که به مخاطبان ارائه می‌شود؛ پوشش داده خواهد شد.

حضور ده‌ها سولیست و رهبر میهمان جهان در ارکستر سمفونیک

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره برنامه‌های اخیر این ارکستر توضیح داد: ما سمفونی نهم دورژاک را ضبط کردیم و برای کمپانی در لندن فرستادیم علاوه بر آن سمفونی نهم بتهوون نیز امروز در حال ضبط است. آقای الکساندر رودین نیز قرار است به تهران بیاید و من فکر می‌کنم در این شرایط با عدم حضور عدم من در ارکستر نیز کسی نتواند بچه‌ها را دست‌ کم بگیرد.

 او ادامه داد: در برنامه یک ساله ارکستر سمفونیک ده‌ها آهنگساز،‌ سولیست بین‌المللی، رهبر ایرانی و خارجی حضور دارند تا تاییدی بر حرف من که 5 ماه پیش گفتم باشد. ارکستر سمفونیک نباید متعلق به شخص خاصی باشد.

این رهبر ارکستر درباره شرایط فعلی  ارکستر توضیح داد: متاسفانه وقتی کار را شروع کردیم شرایط اصلا مناسب نبود و فضا کاملا غیرحرفه‌ای بود اما حالا بچه‌های ارکستر کار گروهی را یاد گرفتند و می‌توانند خودشان به نتیجه برسند که چه کسی در پوزیسیون اول، دوم و... بنشیند.

حرکت آماتور عبدالحسین مختاباد

علی رهبری در واکنش به حضور مختاباد در وین و درخواست او برای اجرای ارکستر وین در تهران گفت: چهره ‌آقای مختاباد برای من آشناست و فکر می‌کنم ایشان برای امتحان آواز به ترکیه آمده بود اما به‌طور کلی من نمی‌دانم که کار ایشان چیست و دقیقا چه وظیفه‌ای به عهده دارند؟ اما اینجا شهر فرنگ است و هرکسی هر کاری که دلش بخواهد انجام می‌دهد؟ متاسفانه هر چه ما حرفه‌ای فعالیت می‌کنیم؛ عده‌ای آماتور هستند. این بسیار بهتر بود که آقای مختاباد از من سوال می‌کردند تا بدانند من چه برنامه‌هایی برای ارکستر دارم. من نمی‌دانم ایشان تصمیم داشتند با چه اعتباری ارکستر وین را به ایران بیاورند یا این کار از طریق شهرداری قرار بوده انجام شود اما در هرصورت حرکت درستی نبود.

وی افزود: خیلی جالب است که بسیاری از کسانی که در نبود ارکستر سمفونیک مصاحبه می‌کردند و از خلاء آن سخن می‌گفتند حالا پس از 16 کنسرت هنوز به اجرای ما نیامده‌اند. این بسیار باعث تاسف است.

تخفیف برای مشترکان اجراهای ارکستر سمفونیک و دانشجویان

رهبری در پایان در پاسخ به این سوال که آیا ارکستر سمفونیک قصد دارد بلیت‌های کنسرت را با قیمت ارزان‌تری به فروش برساند؛ بیان کرد: من صحبت‌هایی با آقای جمالی داشتم  تا برای دانشجویان تخفیف مناسبی قائل شویم و همچنین کسانی که مداوم به اجراهای ارکستر سمفونیک می‌آیند با اشتراک‌گیری از بنیاد رودکی بتوانند بلیت‌ها را با تخفیف بیشتری دریافت کنند. همچنین من قصد دارم که اجرای جنرال قبل از کنسرت که به نوعی شبیه به کنسرت اصلی‌مان است نیز  با قیمتی نزدیک به 10 درصد اصل بلیت برای مخاطبان عرضه شود.

کد خبر : ۲۹۳۴۵۶