خبرگزاری کار ایران

استقبال بازار کتاب از انتخاب محمدجواد ظریف / بار دیگر صلح پاریس

آثار تازه‌ واردی مثل «یادداشت‌های روزانه‌ی محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس» و «عقل سرخ سهره‌وردی» نیز در روزهای ابتدایی مردادماه مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و به لیست کتاب‌های پرفروش راه پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار کتاب تهران با ورود به دومین ماه تابستان برخی کتاب‌های قدیمی را دوباره در لیست پرفرو‌ش‌ها می‌بیند و منتظر است با اضافه شدن کتاب‌های چاپ اولی و تازه‌ از تنور چاپ درآمده‌ روی پیشخوان کتابفروشی‌ها باقی‌مانده‌ی اوقات فراغت محصلان را برای کتابخوان‌های پروپیمان کند تا این مخاطبان مرداد و شهریور ماه را پرکتاب سپری کنند.

رمان‌های «خرمگس» نوشته‌ی اتل لیلیان وینیچ، «عادت می‌کنیم» زویا پیرزاد و «دختر پرتغالی» یوستین گوردر کتاب‌های نسبتا قدیمی هستند که با درخواست دوباره تعداد قابل توجهی از کتاب‌خوانان، خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های بازار معرفی کردند و این هفته در لیست کتاب‌های پرفروش تعدادی از کتابفروشی‌های تهران دیده می‌شوند. همچنین «جزء از کل»، «پذیرفتن» و «بیشعوری» که از ماه‌های گذشته در لیست کتاب‌های کتاب‌های پرفروش جا خوش کرده‌اند، این هفته نیز در کتابفروشی‌ها جزو پنج کتاب پراستقبال قرار گرفتند. البته کتاب‌هایی مثل «دیروز»، «ملت عشق» و «علیه تفسیر» هم برای سومین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند. علاوه بر این‌ها آثار تازه‌ واردی مثل «یادداشت‌های روزانه‌ی محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس» و «عقل سرخ سهره‌وردی» نیز در روزهای ابتدایی مردادماه مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و به لیست کتاب‌های پرفروش راه پیدا کرده‌اند.

ناشرانی چون نیلوفر، مولی، تندیس و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های تهران از 3 مردادماه تا 8مرداد را بررسی کرده است.

کتابفروشی دارالفنون: استقبال مراجعان این فروشگاه از «جزء از کل» استیو تولز با ترجمه‌ی پیمان خاکسار همچنان ادامه دارد و این کتاب را در صدر فهرست پرفروش‌های این فروشگاه قرار داده است. همچنین کتاب «چهار اثر از فلورانس اسکاول شین» با ترجمه‌ی گیتی خوشدل رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داد و  داستان عامه‌پسند معروف هما پوراصفهانی با نام «قرار نبود» نیز در جایگاه سوم این فهرست ایستاد. اثر مشهور داستانی و طنز  اتل لیلیان وینیچ به‌نام «خرمگس» و مجموعه شعر «کتاب کوچک معصومیت و امید» از سیدعلی صالحی هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بودند که با ورود به تابستان مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌اند و در انتهای فهرست پرفروش‌های کتابفروشی دارالفنون ایستادند.

کتابفروشی مولی: دو کتاب عرفانی-فلسفی «عقل شرخ سهروردی» و «شرح قیصری بر فصوص الحکم» به قلم محمد خواجوی (محقق و پژوهشگر فلسفه و حکمت اسلامی) در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. رتبه‌‌ی بعدی جدول هم در اختیار «یادداشت‌های روزانه‌ی محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس» به خواستاری ایرج افشار و با کوشش محمد افشین‌وفایی و پژمان فیروزبخش است. ترجمه‌ی محمد خواجوی از «تاویلات قرآن حکیم مشهور به تفسیر ابن عربی» هم دیگر کتاب پرفروش کتابفروشی مولی در این هفته معرفی شد. همچنین داستان ماندگار سنت‌اگزوپری یا همان «شازده کوچولو»‌ی معروف، پنجمین کتاب پرفروش این فروشگاه در ابتدایی‌ترین روزهای مرداد بود.

کتابفروشی تندیس: حضور دو کتاب فانتزی و تخیلی نکته جالب فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه در هفته گذشته بوده است؛ بر این اساس رمان «مریخی» نوشته‌ی اندی وییر با ترجمه‌ی حسین شهرابی و «همسر مسافر زمان» آدری نیفنگر از کتاب‌های ژانر فانتزی وارد شده به لیست پرفروش‌ها به حساب می‌آیند. البته «بیشعوری» نوشته‌ی خاویر کرمنت با ترجمه‌ی محمود فرجامی و «ملت عشق» الیف شافاک همچنان در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارند، داستان معروف یوستین گوردر درباره‌ی نامه‌‌ی پدری به پسرش که قبل مرگش برای نوشته است، یعنی «دختر پرتغالی» هم این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال در کتابفروشی تندیس داشته و جزو پنج کتاب پر مخاطب معرفی می‌شود. در کنار  این‌ها، تازه‌ترین اثر داستانی ترجمه از آگاتا کریستف که تحت نام «دیروز» توسط نشر مروارید منتشر شده نیز مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. «دیروز» داستان مردی را روایت می‌کند که زندگی او به کار در کارخانه و نوشتن خلاصه شده است.

سرزمین کتاب: دو داستان بلند «نقطه سر خط» فاطمه راستی و «آخرین پل» سارا خالوقلی که توسط نشر برکه‌ی خورشید منتشر شده‌اند، در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاده‌اند و «آشیانی بر باد و مه» مژگان زارع پشت سر آن‌ها قرار دارد. روایت داستانی زویا پیرزاد از زندگیِ زنی که دلش می‌خواهد بعضی وقت‌ها خودش را دوست بدارد به‌نام‌ «عادت می‌کنیم» هم این هفته مورد توجه ویژه‌ی مراجعان سرزمین کتاب قرار گرفته است. تحلیل‌هایی در باب خطرناک‌نرین بیماری قرن، یعنی «بیشعوری» از خاویر کرمنت نیز فروش خوبی را در این کتابفروشی به خود اختصاص داده و به‌گفته‌ی متصدی فروش این فروشگاه، مجموعه شعرها‌ی انتشارات نگاه نیز با استقبال خوبی مواجه شده‌اند‌.

شهرکتاب مرکزی: داستان‌های «عزازیل» نوشته‌ی بوریس آکونین و «خانه ماتریونا» از آلکساندر سالژنیتسیس که توسط عبدالرضا ناطقی ترجمه شده، جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های شهرکتاب مرکزی هستند. دو کتاب «چیزی تو کشو نیست» از محمدرضا فرزاد و «به من گوش سپار چنان که به باران» اکتاویو پاز با ترجمه‌ی سعید سعیدپور نیز از جمله آثار شعر لیست پرفروش‌های این فروشگاه است. «دیروز» آگاتا کریستی داستان دیگری است که اینجا نیز مورد استقبال کتابخوانان قرار گرفته و در کنار آن ترجمه‌ی عرفان ثابتی از «هنر همیشه برحق بودن» آرتور شوپنهاور قرار دارد.

شهرکتاب ونک: «جزء از کل» اولین اثر داستانی ترجمه شده از استیو تولز در ایران همچنان رتبه‌ی‌های ابتدایی فروش در شهرکتاب باهنر را به خود اختصاص داده است. نگاه داریوش شایگان به جایگاه شعر و شاعری در جامعه‌ی ایران یا همان «پنج اقلیم حضور» هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود. همچنین «بی‌شعوری» خاویر کرمنت و « هیتلر و نازی‌ها بر پایه اسناد تاریخی» نوشته‌ی دیوید‌اف کرو نیز به عنوان دیگر کتاب‌های مورد علاقه مشتری‌های شهرکتاب باهنر در روزهای میانی تابستان معرفی شدند. البته مجموعه شعر «جوانی‌ها» از بیژن الهی، هم برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و جزو پنج کتاب پرفروش این هفته است.

شهرکتاب البرز: در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته دو رمان قدیمی «مسخ» از فرانس کافکا و «کافه پیانو» فرهاد جعفری حضوری پررنگ داشته‌اند. بعد از این دو کتاب که در صدر فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌اند، مجموعه شعر‌های گروس عبدالملکیان به‌ویژه «پذیرفتن» نیر رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین «بی‌شعوری» و  «استاد عشق» ایرج حسابی که زندگی علمی و آموزشی پروفسور محمود حسابی را روایت می‌کند، در رده‌های چهارم و پنجم این فهرست قرار گرفته‌اند.

کتاب‌های پرفروش هفته‌ی اول مرداد ماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 دیروز آگاتا کریستف/ اصغر نوری مروارید 8000 دیروز داستان مردی را روایت می‌کند که زندگی او به کار در کارخانه و نوشتن خلاصه شده است.
2 ملت عشق الیف شافاک/ ارسلان فصیحی ققنوس 25000 این رمان؛ پرفروش‌ترین رمان تاریخ ترکیه است که گفته می‌شود بیش از پانصد بار تجدید چاپ شده است.
3 یادداشت‌های روزانه‌ی محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس گرداورنده: بنیاد افشار سخن 65000 کتاب حاصل گردآوری ۶ دفترچه از یادداشت‌های روزانه فروغی یا همان ذکاءالملک است که در فاصله زمانی ۲۵ آذر ۱۲۹۷ تا ۱۹ مرداد ۱۲۹۹ نوشته شده است.
4 جزء از کل استیو تولز/ پیمان خاکسار چشمه 40000 داستان ماجراهایی پیچیده و تودرتو دارد که از رابطه عجیب و خاص این پدر و پسر شکل می‌گیرد.
5 خرمگس اتل لیلیان وینیچ/ خسرو همایون‌پور امیرکبیر 4000 در رمان خرمگس، فعالیت سازمان «ایتالیای جوان» طی سالیان 30 تا 40 قرن نوزدهم ترسیم شده است.
6 مسخ فرانتس کافکا/ علی‌اصغر حداد ماهی 3800 داستان گرگور سامسا و تبدیل شدنش به یک حشره
7 همسر مسافر زمان آدری نیفنگر/ مرجان محمدی کتابسرای تندیس 31000 مشکل همسر مسافر زمان این است که شوهرش ناغافل غیب می‌شود و مشکل مسافر زمان این است که سفرهای ناگهانی خود را نمی‌تواند کنترل کند.
8 مریخی اندی وییر/ حسین شهرابی کتابسرای تندیس 25000 قصه «مریخی» درباره یک فضانورد است که در جریان یک ماموریت فضایی٬ با یک مشکل فنی بزرگ روبرو شده و در کره مریخ گیر افتاده و اسیر می‌شود.
9 بیشعوری خاویر کرمنت/ محمود فرجامی تیسا 12000

شناخت و درمان خطرناک‌ترین بیماری تاریخ

10 عزازیل بوریس آکونین / رضا علی‌زاده نیلوفر 18000 خودکشی یک دانشجوی ثروتمند در باغ‌های آلکساندر مسکو از آن پرونده‌هایی نیست که بازنشده بسته می‌شوند، بلکه اوج یک توطئۀ جهانی است که عواقبی بسیار مرگبار دارد.

.

کد خبر : ۲۹۳۶۴۷