خبرگزاری کار ایران

روانکاوی فرهنگ عامه روی پیشخوان کتابفروشی‌ها

از مجموعه‌ کتاب‌های حوزه‌ی فرهنگ‌شناسی؛ کتاب «روانکاوی فرهنگ عامه، نظم و ترتیب نشاط» ازسوی نشر مروارید منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «روانکاوی فرهنگ عامه، نظم و ترتیب نشاط» نوشته‌ی بری ریچاردز با ترجمه‌ی حسین پاینده در 258 صفحه منتشر شده است.

چرا فوتبال تا به این حد پرطرفدار است؟ جایگاه اتومبیل در فرهنگ مدرن چیست و چرا برخوردار بودن از اتومبیل به موضوعی حیاتی در زندگی بسیاری از ما تبدیل شده است؟ ولع خرید کالا از کجا ناشی می‌شود و چرا زرق و برق کالاهای جدید برای ما این‌چنین فریبنده است؟ آگهی‌های تجاری و تبلیغات کالا با توسل به کدام تدابیر بر ما اثر می‌گذارند؟ شیفتگی جوانان به موسیقی پاپ ریشه در چه عوامل ناپیدایی دارد؟ در کتاب حاضر، به این پرسش‌ها و پرسش‌های مشابه در خصوص فرهنگ عامه از دیدگاهی روانکاوانه پاسخ داده می‌شود.

بخش نخست کتاب (شامل فصل یک و دو) به بحثی نظری دربارۀ روش انجام‌دادن تحقیقات روانکاوانه دربارۀ فرهنگ اختصاص دارد و برای کسانی که مایل هستند این شیوه‌ها را در بررسی فرهنگ جامعۀ خودمان اعمال کنند، راهنما و معرف منابع موجود در این زمینه است. بخش دوم (شامل فصل‌های سه تا هشت) بررسی‌های موردی موضوعاتی را شامل می‌شود که برخی از آنها در بالا ذکر شد. نمونه‌های تحلیل روانکاوانۀ فرهنگی در این بخش حکم الگو و سرمشق برای تأمل و باریک‌اندیشی در آن جلوه‌هایی را دارد که چه بسا در بدو امر کم‌اهمیت‌تر از موضوعات اساسی فرهنگ به‌نظر آیند. سرانجام در بخش سوم کتاب (شامل فصل‌های نه و ده) به موضوع اخلاق و فروپاشی قید و بندهای اخلاقی در دورۀ پسامدرن می‌پردازد. وضعیت خانواده، مشارکت در امور خیریه با حمایت مالی از مستمندان و ... ازجمله موضوعاتی هستند که نویسنده با بررسی آنها می‌کوشد آن دیدگاهی را که قائل به بیمار بودن جامعۀ معاصر و اضمحلال تمام‌عیار التزام‌های اخلاقی انسان زمانۀ ماست، رد می‌کند.

نویسنده در پیش‌گفتار کتاب می‌گوید: در این کتاب دو هدف را دنبال می‌کنم: نخست اینکه می‌خواهم اداء سهمی کنم به دو حوزۀ در حال رشد در تحقیقات دانشگاهی. یکی از این دو حوزه که تاکنون توجه محققان بسیار زیادی را به خود معطوف کرده است، پژوهش در خصوص فرهنگ عامه و مصرف کالاست. حوزۀ دوم که به طریق اولی مورد توجه عده‌ی زیادی قرار گرفته؛ اما مطالعات انجام شده در آن پراکنده و کم‌و‌بیش در آن نامرتبط بوده‌اند، عبارت است از تحقیقات روانکاوانه که هم کاربرد اندیشه‌های روانکاوانه در پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را شامل می‌شود و هم پژوهش‌هایی که از دیدگاه سایر رشته‌ها و علوم دربارۀ نظریۀ روانکاوی انجام می‌گیرد. دومین هدف من از تألیف کتاب حاضر این است که مطالب آن برای خوانندگانی گیرایی داشته باشد که در هیچ یک از این دو حوزه تخصص دانشگاهی ندارند؛ اما به استفاده از اندیشه‌های روانکاوانه برای فهم عمیق‌تر زندگی روزمره در جهان امروز علاقمندند. این کتاب را تا حد ممکن با فرض ناآشنایی خواننده با اصطلاحات نظری‌ای نوشته‌ام که در حال حاضر هم در حوزۀ مطالعات فرهنگی و هم در پژوهش‌های روانکاوانه رواج دارند و لذا هر جا که اصطلاحات تخصصی به کار برده‌ام، کوشیده‌ام تا آن اصطلاح را به ساده‌ترین زبان ممکن توضیح دهم.

عناوین اصلی این کتاب عبارتنداز: ژرفای امر عادی؛ مطالعه‌ی روانکاوانه‌ی فرهنگ چگونه انجام می‌شود؟؛ شکوه این بازی؛ پیکر ملت؛ جامعه‌ی بزرگ اتومبیل؛ کالاها و ابژه‌های مسرت‌بخش؛ موسیقی برای همه‌ی خانواده؛ رنج‌ و تالم در حومه‌ی شهر؛ مردم چه می‌خواهند؟ و شاید خانه از پای‌بست ویران نباشد.

کتاب «روانکاوی فرهنگ عامه، نظم و ترتیب نشاط» در 1100نسخه و با قیمت 13800 تومان منتشر شده است.

کد خبر : ۲۹۳۸۶۱