خبرگزاری کار ایران

شعر نو در ترازوی تاویل و فرهنگ سبک‌شناسی در نشر مروارید

از مجموعه آثار حوزه‌ی نقد ادبی؛ دو کتاب: «شعر نو در ترازوی تاویل» و «فرهنگ سبک‌شناسی» از سوی نشر مروارید منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو کتاب جدید از مجموعه آثار حوزه‌ی نقد ادبی توسط انتشارات مروارید منتشر شد.

شعر نو در ترازوی تاویل

«شعر نو در ترازوی تاویل: نگاهی به مهم‌ترین تاویل‌های شعر نو از آغاز تا امروز» تالیف سیاوش جعفری با شمارگان 550 نسخه، 510 صفحه و با قیمت 25 هزار تومان از سوی نشر مروارید منتشر شده است.

کتاب سه فصل دارد که عناوین آن به ترتیب به این شرح است: «شعر نو و مساله تاویل»، «نقد و ارزیابی تاویل‌های موجود در زمینه شعر نو» و «نتیجه‌گیری و پیشنهاد معیارهایی برای انجام و ارزیابی تاویل»

جعفری (نویسنده و مولف کتاب) در مقدمه کتاب آورده است: در این کتاب شماری از مهم‌ترین تأویل‌های موجود در زمینه شعر نو مورد نقد و ارزیابی قرار می‌گیرند تا از این راه عوامل ترجیح یک تأویل بر تأویل دیگر روشن گردد و تا جای ممکن معیارهای پذیرفتنی‌تری برای تأویل متن به دست داده شود. همچنین با توجه به دشواری استنباط معنی از متن یا طریقه معنی‌بخشی به متن، این پژوهش در پی آن است تا با نشان‌دادن نمونه‌هایی عملی از تأویل، فهم شعر نو و لذت‌بردن از آن را که به‌سبب ابهام‌های گوناگون برای بسیاری از خوانندگان عادی دشوار است، آسان کند و روش درست‌تر تأویل و تفسیر را به آنان بیاموزد. از این راه می‌توان زمینه ارتباط منطقی خوانندگان را با بخشی از میراث ادبی ایران فراهم آورد. از سویی نتایج این بررسی در تمام شاخه‌هایی که با هرمنوتیک و تأویل متن سروکار دارند، می‌تواند کارآیی داشته باشد.

در بخشی از این اثر تاویل‌هایی از رضا براهنی، سیاوش کسرایی، احمد کرمی حکاک، تقی پورنامداریان، سیروس شمیسا، صالح حسینی و حسن قاضی مرادی و... به شعرهای «مرغ آمین»، «داستانی نه تازه»، «مهتاب»، «هست شب» نیما یوشیج درج شده است. اشعاری از احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و محمدرضا شفیعی کدکنی نیز در بخش‌های دیگری از این کتاب مورد توجه و بررسی تاویلی از زبان شاعران معاصر قرار گرفته است.

فرهنگ سبک‌شناسی

سبک‌شناسی چیست؟ شاخه‌های اصلی سبک‌شناسی کدامند؟ سبک‌شناسی در آموزش و عالم علم و ادب چه جایگاهی دارد؟ جعبه ابزار سبک‌شناسی چه چیزهایی را شامل می‌شود؟

کتاب «فرهنگ سبک‌شناسی»؛ با روایتی از نمای تاریخی سبک‌شناسی و معرفی شاخه‌‌های اصلی این حرفه‌ی ادبی ازجمله سبک‌شناسی انتقادی، سبک‌شناسی فرمالیستی، سبک‌شناسی شناختی و سبک شناسی فمینیستی، مطالعات تجربی ادبیات و نقد خواننده محور را بررسی می‌کنند. این کتاب همچنین اصطلاحات مهم و کلیدی در سبک‌شناسی را در اختیار خواننده می‌گذارد و متفکران اصلی این حوزه را نیر به او معرفی می‌کند.

عناوین اصلی این کتاب عبارتند از: شاخه‌های اصلی سبک‌شناسی، اصطلاحات کلیدی در سبک‌شناسی، متفکران اصلی در سبک‌شناسی و کتاب‌شناسی سبک‌شناسی.

«فرهنگ سبک‌شناسی» نوشته نینا نورگارد، بئاتریکس بوسه و روسیو مونتوریو با ترجمه‌ی احمد رضایی جمکرانی و مسعود فرهمندفر در 292 صفحه، با شمارگان 550 نسخه و 19500 قیمت تومان منتشر شده است.

کد خبر : ۲۹۳۸۸۱