خبرگزاری کار ایران

از دندان‌پزشکی تا جراحی قلب در فهرست کتاب‌های تیمورزاده

نشر تیمورزاده با همکاری انتشارات طیب، کتاب‌هایی تازه در زمینه پزشکی و داروهای گیاهی منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انتشارات تیمورزاده چند کتاب‌ تازه در زمینه دندانپزشکی، گیاه شناسی، جراحی قلب، تشخیص‌های پزشکی و فیزیولوژی منتشر کرده است.

«80 سال تاریخ دندان‌پزشکی ایران (1393-1313)»

کتاب «80 سال تاریخ دندان‌پزشکی ایران (1393-1313)» در 15 بخش شامل «اشاره‌ای به گذشته دندان‌پزشکی»، «امیرکبیر و دارالفنون»، «اعزام محصل به خارج از کشور»، «تاسیس وزارت علوم»، «تاسیس دانشگاه و آغاز حرکت - دندان‌پزشکی از 1313 تا 1341»، «دانشکده‌های دندان‌پزشکی در ایران»، «جمعیت‌های دندان‌پزشکی در ایران»، «کنگره‌‌های دندان‌پزشکی»، «روز و هفته دندان‌پزشکی»، «شرکت تعاونی دندان‌پزشکان ایران»، «تشکیل نظام‌پزشکی»، «فدراسیون بین‌المللی دندان‌پزشکی»، «کالج بین‌المللی دندان‌پزشکان»، «شرح حال‌ها» و «ضمائم» تنظیم شده است.

در سطرهای آغازین کتاب می‌خوانیم: «تاریخ دندان‌پزشکی دارای پیشینه‌ای طولانی به قدمت موجودیت بشر است و روش‌های درمانی دندان در ادوار مختلف و کشورهای گوناگون بنا بر امکانات و سنت‌های آنان متفاوت و متغیر بوده است. چون غرض از تدوین این کتاب شناساندن تاریخ 80 ساله دندان‌پزشکی کشور عزیزمان ایران (1313 تا 1393) است که سیر تحول چشمگیری را تجربه کرده و این جهش، سیر تکامل را می‌پیماید، از بررسی طولانی موضوع صرف‌نظر کرده و به درج مختصری از تاریخ دندان‌پزشکی جهان بسنده می‌کند.»

کتاب «80 سال تاریخ دندان‌پزشکی ایران (1393-1313)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 504 صفحه، با قیمت پشت جلد 39 هزار تومان به همت انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب منتشر شده است.

دانستنی‌هایی از جراحی قلب و مراقبت‌های ویژه آن در قاب کتاب

 «نکات کلیدی در جراحی قلب» نوشته  محسن میرمحمد صادقی، فوق تخصص جراحی قلب و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در 21 بخش منتشر شده است.

در  کتاب مطالب برگزیده از ده‌ها کتاب و مقاله معتبر جراحی قلب، آی‌سی‌یو و کاردیولوژی همراه با تصاویر مرتبط با آن جمع‌آوری شده است. پزشکان، پرستاران و دانشجویان پزشکی مخاطبان اصلی این کتاب هستند.

مخاطبان در این کتاب با نکاتی کاربردی درباره سیستم هدایتی قلب، تاریخچه ماشین قلب و ریه، انواع اکسیژناتور، عوارض بای‌پس قلبی - ریوی، اکوکاردیوگرافی از راه مری، مونیتورینگ تهاجمی، شایع‌ترین آریتمی‌های بعد از عمل قلب، بلوک‌های قلب، مراقبت‌های تنفسی در آی‌سی‌یو، آمبولی ریه، عفونت‌های بیمارستانی، انواع دریچه‌های مصنوعی و بیماری‌های عروق کرونر آشنا می‌شوند.

در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم نویسنده آن می‌خوانیم: «ایده اولیه این کتاب 3-4 سال قبل در ذهن من شکل گرفت و به دنبال آن و در حد امکان تلاشی همه‌جانبه آغاز شد تا مجموعه‌ای ساده اما جامع و راهگشا برای پزشکان و پرستاران مرتبط با بخش آی‌سی‌یو تدارک دیده شود.

این کتاب با شمارگان 2 هزار نسخه و در 512 صفحه و با قیمت پشت جلد 38 هزار تومان منتشر شده است.

«اختلالات مصرف و تداخلات دارویی گیاهان دارویی؛ براساس شواهد و مستندات»

نخستین چاپ ویراست دوم کتاب  اثر مشترک دکتر سیدعلی ضیایی و دکتر بیتا مسگرپور با همکاری دکتر آیدا شبستری، با مقدمه‌ای از دکتر حسن فرسام در 6 فصل از سوی انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب راهی بازار نشر شد

چاپ دوم کتاب «اختلالات مصرف و تداخلات دارویی گیاهان دارویی؛ براساس شواهد و مستندات» اثر مشترک سیدعلی ضیایی و بیتا مسگرپور با همکاری آیدا شبستری و همچنین مقدمه‌ای از حسن فرجام است که در 6 فصل توسط نشر تیمورزاده با همکاری نشر طیب راهی بازار شده است.

در سه فصل اول کتاب با عنوان‌‌های «تک‌‌نگاره‌های گیاهان دارویی»، «گیاهانی که باید با احتیاط مصرف شوند» و «تداخل گیاه ـ دارو» به مباحثی مانند گیاهان آلرژی‌زا،‌ گیاهانی که مصرف تازه آن‌ها، موجب اثرات موضعی آسیب‌‌زننده می‌شوند،‌ گیاهان ملتهب‌کننده دستگاه گوارش و مسهل‌‌های محرک پرداخته شده است.

سه فصل بعدی کتاب با عنوان‌های «گیاهان دارویی در دوران بارداری،‌ شیر‌دهی و در کودکان»، «تداخل مکمل ـ دارو و گیاه» و «ضمایم» شامل مباحثی مانند گیاهان دارویی در کودکان، تداخل مکمل‌های ویتامینی با گیاهان و غذا،‌ تداخل دارو‌‌ها با ویتامین آ (رتینول) و تداخلات دارو‌ها با فراورده‌های گیاهی براساس مستندات و شواهد است.

در نخستین فصل کتاب، مؤلفان بر خطرات بالقوه گیاهان دارویی،‌ احتمال و درجه اهمیت تداخل با دارو‌های شیمیایی، موارد منع مصرف و احتیاط مصرف،‌ مصرف در دوران حساس بارداری و شیر‌دهی  تأکید دارند.

در بخش دیگری از این کتاب بنابر یک استدلال پزشکی آمده که هیچ دارویی نیست که عوارض نداشته باشد،‌ بنابراین می‌توان گفت اگر گیاهی عوارض نداشته باشد، اثر هم ندارد. اما باور عامه بر این است که گیاهان بی‌خطر هستند و علت مراجعه ابتدایی بیماران به دارو‌های گیاهی همین باور بدون عوارض بودن گیاهان است.   

«اختلالات مصرف و تداخلات دارویی گیاهان دارویی؛ براساس شواهد و مستندات» در 456 صفحه و با شمارگان 2 هزار نسخه و با قیمت پشت جلد29 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمورز‌اده به بازار کتاب عرضه شده است.

«تشخیص‌های شایع پزشکی با رویکرد الگوریتمی»

کتاب «تشخیص‌های شایع پزشکی (با رویکرد الگوریتمی)» نوشته‌ی مشترک پاتریک م. هیلی و ادوین . ج. جاکوبسون، با ترجمه سلمان اتوکش،‌ زیرنظر رامین قدیمی، فوق تخصص گوارش و کبد و مجاری و صفراوی، منتشر و وارد بازار شده است.  

این کتاب در 11 فصل با عنوان‌ها «اختلالات عمومی»، «بیماری‌های تنفسی»، «بیماری‌های قلبی عروقی»، «بیماری‌های دستگاه گوارش»،‌ «اختلالات کلیوی»، «اختلالات الکترولیتی و اسید»، «اختلالات هماتولوژیک»، «اختلالات نورولوژیک»، «اختلالات اندوکرین»، «اختلالات پوستی» و «اختلالات عضلانی اسکلتی» تدوین شده است.

در نخستین فصل کتاب نویسندگان ضمن اشاره به خستگی،‌ کاهش وزن،‌ تب با منشأ ناشناخته و ازدیاد وزن به‌عنوان نشانه‌های تشخیص بیماری، در تشریح نشانه خستگی آورده‌اند: «خستگی یکی از شایع‌ترین شکایات جسمانی است و بیش از 55 درصد همه شکایات اصلی را در مراجعه به پزشکان تشکیل می‌دهد؛ اگرچه هرکسی در برخی مواقع طی زندگی‌اش این احساس را پیدا می‌کند. علل خستگی اغلب عبارت است از استرس،‌ فعالیت فراوان، ‌شرایط ضعف فیزیکی یا خواب نا‌کافی برخی مواقع ممکن است خستگی شدت یابد.

در ادامه مباحث این اثر می‌خوانیم: «تنظیم درجه حرارت بدن، بهترین نمایانگر سلامت عمومی است. اگرچه درجه حرارت طبیعی ممکن است از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته باشد، ولی انحراف از الگوی فردی معمولا نشانه‌ای از بیماری است. وعده‌‌های غذایی حجیم،‌ ورزش سنگین،‌ تخمک‌گذاری و قاعدگی می‌توانند افزایش قابل توجهی در حرارت بدن ایجاد کنند، ولی این افزایش‌‌ها کوتاه مدت بوده و الگوی قابل پیش‌بینی دارند.

این کتاب با شمارگان دو هزار نسخه در 236 صفحه، و با قیمت 14هزار تومان توسط انتشارات تیمورزاده و با همکاری نشر طیب منتشر شده است.

«فیزیولوژی پزشکی گایتون و هال»  

این کتاب نوشته مشترک سید محمد پیری و سعید سلطانی است که دارای 11 فصل همراه با تصاویر و همچنین آزمون‌های موضوعی فیزیولوژی علوم پایه پزشکی و دندان‌پزشکی سال‌های 83 تا 93 است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «دوران علوم پایه بخش بسیار مهمی از مراحل تحصیلی دانشجویان رشته‌های علوم تجربی را به خود اختصاص می‌دهد. بی‌شک یکی از اساسی‌ترین دروس این دوره، درس فیزیولوژیکی است که کماکان حتی در مراحل بعدی تحصیل پزشکی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

با توجه به حجم وسیع مطالب و منابع مختلف در این زمینه، بر آن شدیم تا کتابی جامع و در عین حال خلاصه و حاوی مطالب مهم و کاربردی گردآوری کنیم تا پاسخگوی نیازهای دانشجویان عزیز باشد.»

فصل‌های این کتاب عبارتند از: فیزیولوژی سلول، عصب و عضله، فیزیولوژی قلب، گردش خون، کلیه، سلول‌های خونی، ایمنی و انعقاد خون، اصول کلی و فیزیولوژی دستگاه‌های حسی و حس‌های ویژه، نوروفیلوژی حرکتی و انسجامی، دستگاه گوارش، غدد درون‌ریز و سوالات فیزیولوژی آزمون‌های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی.

«فیزیولوژی پزشکی گایتون و هان» در 236 صفحه با شمارگان 3هزار نسخه و قیمت پشت جلد 14 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر : ۲۹۴۰۴۸