خبرگزاری کار ایران

سرافراز:

صداوسیما نارسایی‌های دستگاه‌ها را به طور منصفانه مطرح کند

رییس رسانه‌ملی تأکید کرد: در دنیایی که مردم از انواع و اقسام روش‌های اطلاع‌رسانی برای آگاهی از اخبار بهره می‌برند نباید تنها به یک شبکه تلویزیونی اکتفا کرد

به گزارش ایلنا، محمد سرافراز  درآستانه "روز خبرنگار" از بخش‌های مختلف شبکه خبر بازدید کرد. وی در این بازدید ضمن تبریک روز خبرنگار، یاد و خاطره شهدای خبر رسانه ملی را گرامی داشت.

سرافراز، در این بازدید از رویکردهای جدید شبکه خبر در اطلاع‌رسانی قدردانی کرد و گفت: رویکرد این شبکه خبری‌تر شده و شبکه را در رقابتی جدی و ناخواسته با شبکه‌های مطرح خبری دیگر قرار داده است.

وی، بالا رفتن میزان مخاطبان شبکه خبر را در ماه‌های اخیر حاصل این تغییر رویکرد دانست و گفت: امروز چه در بخش اخبار داخلی و چه اخبار خارجی این شبکه با اقبال مخاطبان خاص از جمله نخبگان و مخاطبان عام مواجه شده است.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه "تهیه مستندها وگزارش‌های خبری و کوتاه‌تر شدن بخش‌های خبری موجب بالارفتن کیفیت کار در این شبکه شده"، یادآور شد: مخاطب یک شبکه خبری باید بتواند هر ساعت که می‌خواهد به آن مراجعه کند و در عرض چند دقیقه از تمام اخبار وقایع داخل و خارج چه به صورت اصل اخبار و چه زیرنویس مطلع شود.

سرافراز کار شبکه خبر را در عرصه رقابت با شبکه‌های خبری جهان با توجه به معذوریت در تبیین برخی اخبار، دشوار خواند و گفت: کار شبکه خبر با توجه به معذوریت و انتظار مخاطب سخت و حساس است زیرا هم باید به خبر پرداخت و هم گرفتار شایعات نشد.

سرافراز با تأکید بر حساسیت رسانه ملی و توجه عموم مردم به آنچه این رسانه پخش می‌کند، گفت: رسانه ملی باید در مسائل داخلی هم به مشکلات مردم و آنچه با آن دست به گریبانند توجه کند و هم خدمات دولت و قوای دیگر را اطلاع‌رسانی کند.

وی افزود: صدا و سیما باید با رویکردی امیدوارانه به مسائل و کارهایی که انجام شده است، بپردازد و از طرفی نارسایی‌های دستگاه‌های کشور را بطور منصفانه مطرح کند.

رئیس رسانه ملی با بیان اهمیت و حساسیت کار خبرنگاران، گفت: خبرنگاران باید هم به موضوع و هم به دیدگاه‌هایی که مسئولان درباره موضوع دارند بپردازند و اگر مسئولی حاضر به پاسخگویی نشد، مطالبه مردم را پیگیری کنند.

وی با تأکید بر اینکه شبکه خبر باید طوری عمل کند که مردم به عنوان شبکه مرجع خبری به آن مراجعه کنند، گفت: مردم باید احساس کنند که شبکه خبر، تمام اخبار مهم کشور و جهان را منعکس می‌کند تا دیگر نیازی به شبکههای دیگر نداشته باشند.

سرافراز، چندرسانهای شدن را از ملزومات شبکه خبر خواند و تأکید کرد: در دنیایی که مردم از انواع و اقسام روش‌های اطلاع‌رسانی برای آگاهی از اخبار بهره می‌برند نباید تنها به یک شبکه تلویزیونی اکتفا کرد و باید با بهره‌مندی از امکانات فضای سایبری و اپلیکیشن‌ها در عرصه‌های چند رسانه‌ای به خوبی وارد شد و اگر در این عرصه ضعیف وارد شویم، دیگران فرصت را از ما خواهند گرفت.

رئیس رسانه ملی با اشاره به محدودیت‌های سازمان صدا و سیما و لزوم به‌روزرسانی امکانات شبکه خبر، پیشرفت‌های شبکه خبر را مرهون تلاش نیروهای این شبکه دانست و تأکید کرد: خبرنگار نقش محوری دارد و می‌تواند به شبکه هویت دهد طوری که در دنیا برخی شبکه‌های خبری را به نام خبرنگارانشان می‌شناسند.

وی کار خبرنگارانی که در مناطق خطرخیز مشغول به کار هستند و خبرنگاران محلی که در این نقاط فعالند را خطیر دانست و ابراز امیدواری کرد، با رویکردهای جدید شبکه خبر در زمینه آموزش نیروی انسانی و تکمیل تجهیزات، این شبکه روز به روز به رسالت خود نزدیکتر شود چراکه یک دقیقه توقف در کار، شبکه را ساعت‌ها از کار شبکه‌های رقیب عقب می‌اندازد.

رئیس سازمان صداوسیما سپس اقدامات معاونت خبر و شبکه خبر را در زمینه اطلاع‌رسانی از اخبار هسته‌ای، موجب مطرح شدن این موضوع در سطح افکار عمومی خواند و گفت: این اطلاع‌رسانی موجب شد که افکار عمومی چه در بحث حقوق‌ بین‌الملل و چه در بحث پروژه هسته‌ای در تمام زمینه‌های فنی با موضوع کاملا آشنا شوند.

وی با بیان اینکه تمام جزئیات قرارداد منعقد شده برای مخاطبان رسانه ملی در اخبار تشریح شده، گفت: مخاطبان اکنون با این اطلاعات تمام اصطلاحات را آموخته‌اند و تمام موضوعات از قبیل رفع تحریم‌ها، تقدم و تاخُرها و مسائلی که تاکنون افکار عمومی از آن هیچ برداشتی نداشت، تبیین شده است.

سرافراز تصریح کرد: رسانه ملی اکنون می‌تواند مدعی شود با کاری که در زمینه اطلاع‌رسانی از اخبار هسته‌ای داشته، هم در سطح نخبگان و تصمیم‌گیرندگان این موضوع را تشریح کرده است و هم در سطح تمام جامعه و افکار عمومی، مردم به شناخت و قضاوتی دست یافته‌اند که حاصل این آگاهی‌بخشی است.

رئیس سازمان صداوسیما این اقدامات را مایه مباهات معاونت خبر و شبکه خبر دانست چراکه که توانسته به این موضوع مهم که به آینده و حال این کشور بستگی دارد، در این سطح بپردازد و اطلاع‌رسانی کند.

در این بازدید، جبلی، معاون خبر رسانه ملی، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه خبر رسانه، یادآور شد: شبکه خبر در ماه‌های اخیر به ظرفیت خوبی در اطلاع‌رسانی رویدادها تبدیل شده است و تنها ظرفیت بالفعل قابل اتکاء در حوزه مدیریت بحران است.

کد خبر : ۲۹۴۶۹۵