خبرگزاری کار ایران

فاصله گرفتن شبکه مستند از انفعال؛

شبکه مستند چالش‌ قهرمانانِ تاریخ مصرف گذشته را به تصویر درآورد

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۸۲۸

مجموعه مستند «راه ناتمام» از چهارشنبه در 5 قسمت نیم ساعته از شبکه مستند پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رونمایی از مستند 5 قسمتی «راه ناتمام» با حضور امیر تاجیک (مدیر شبکه مستند) علی محمد قاسمی(تهیه‌کننده) اعظم نجفیان (کارگردان) و مزدک میرزایی (مجری برنامه) پیش از ظهر امروز (دوشنبه 12 مرداد) انجام شد.

این مجموعه  از چهارشنبه هفته پیش رو ساعت 9 شب در 5 قسمت نیم ساعته از شبکه مستند پخش خواهد شد. «راه ناتمام» به چالش‌ها و مشکلات قهرمانان ورزشکاری می‌پردازد که پس از اتمام دوره قهرمانی‌شان در شرایط نامساعدی به‌سر می‌برند و در جامعه رها می‌شوند و دولت هیچ وظیفه‌ای در قبال آن‌ها احساس نمی‌کند.

امیر تاجیک (مدیر شبکه مستند سیما) با بیان این مطلب که ساخت این مجموعه 8 ماه زمان برده است؛ گفت: با تغییر مدیریت تلاش این بوده که شبکه مستند با تولید مجموعه‌های چالش‌برانگیز و با آسیب شناسی موضوعات روز جامعه تاثیرگذاری خود را در جامعه ارتقا بخشد.

وی با اشاره به اهمیت دادن کشورهای پیشرفته به موضوع مستندسازی؛ ادامه داد:  فرانسه در دهه 90 قانونی را وضع کرد که براساس آن تولیدکنندگان صنایع بخشی از مالیت‌هایشان را به مستندسازی اختصاص می‌دادند و این به دلیل اهمیت مستند و تاثیری است که می‌تواند بر جامعه بگذارد.

تاجیک تاکید کرد: سعی ما داشتن شبکه‌ای خلاق، بالنده و پویاست که از همه سلیقه‌ها در آن استفاده شود و بتواند با طیف وسیعی از مخاطبان ارتبازط برقرار کند.

وی درباره  انتخاب سوژه‌های مجموعه راه ناتمام گفت: طیف ورزشکارانی که در ابتدا انتخاب کردیم؛ متفاوت بود اما بسیاری از آنها حاضر به همکاری نشدند و دایره کاری ما بسته‌تر از تفکر اولیه شد.

مدیر شبکه مستند؛ با بیان این مطلب که ما اصرار داریم قسمت دوم این مجموعه نیز ساخته شود؛ افزود: ما در ساخت چنین مجموعه‌هایی آسیب‌شناسی کنیم و توامان ارائه راه‌حل می‌کنیم. پرداختن چنین موضوعاتی که به یک مسئله زیر پوستی می‌پردازند و قبلا نیز در باره آنها فیلم ساخته نشده است و تنها در یک مقیاس محدود و در ورزش فوتبال به آن اشاراتی شده بود؛ کار بسیار سختی بود.

او درباره مجموعه‌های جدیدی که قرار است از شبکه مستند پخش شوند گفت: مجموعه مستند «اهل ایرانم» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم در 10 قسمت نیم ساعته و مجموعه‌ای به نام «حرفه مستندساز» که به بررسی فیلم‌سازی مستند در ایران و چالش‌ها و فرصت‌های موجود آن پردازد به زودی از شبکه مستند پخش خواهند شد.

وی با بیان این مطلب که ما بعد از تغییر مدیریت از فیلم‌سازان مختلف دعوت کردیم که با ما همکاری داشته باشند؛ ادامه داد: ما در نظر داریم موضوعات موجود در جامعه را با دیدی منصفانه و بررسی ابعاد مختلف آنها به تصویر بکشیم و در اختیار مخاطبان قرار دهیم و در این راستا بیشتر نظر ما بر این بود که بر موضوعاتی تمرکز کنیم که پیش از این به آنها پرداخته نشده است.

در ادامه نشست علی محمد قاسمی(تهیه کننده و تصویر بردار مستند راه ناتمام)؛ در باره ساخت این مجموعه گفت: سفارش ساخت این فیلم بهانه‌ای شد که ما شناختی درباره وضعیت ورزشی کشور به دست آوریم و متوجه بحران‌هایی که در این زمینه وجود دارد؛ شویم.

ویبا اشاره به سختی‌های ساخت این مجموعه ادامه داد: این آدم‌ها به دلیل مشکلاتی که برایشان پیش آمده بود؛ علاقه‌ای برای قرار گرفتن جلوی دوربین ما نداشتند و این تفکر برایشان وجود داشت که بر مشکلاتشان افزوده خواهد شد. به همین دلیل نزدیک شدن و ارتباط گرفتن با آنها کاری بس مشکل بود.

قاسمی ادامه داد: من با وجود اینکه سی سال است کار مستندسازی و فیلمسازی انجام می‌دهد اما برای اولین بار چنین پروژه سختی را قبول کردم .این مجموعه به لحاظ احساسی برای ما خیلی سخت بود و در تمام طول کار به کرات در چشمان من و خانم نجفییان اشک جمع می‌شد و بغض گلوی ما را می‌گرفت.

وی با تاکید براین مطلب که ما سعی داشتیم در این مجموعه به‌طور منطقی مسائل را به تصویر بکشیم؛ گفت: تلاش ما این بود که به این موضوع به شکلی منطقی و واقع بینانه بدور از سوء‌گیری نگاه کنیم. شرایطی را فراهم نکنیم که مشکلاتی برای این افراد بوجود بیاید و همچنین نگاه یک سویه‌ای به مدیریت‌ها نداشته باشیم.

وی افزود: زمانی که مدیر شبکه پیشنهاد ساخت ادامه مجدد این مستند را به من داد؛ قبول نکردم به دلیل  ناهنجاری‌ها، آسیب‌ها، ندانم‌کاری‌ها و مافیایی که وجود دارد برخورد با این موضوع برای من بسیار سخت بود. با وجود اینکه من پیش از این مستنداتی درباره قاچاق‌چی‌ها هم کار کرده بودم اما هیچکدام از آنها تا به این اندازه از من انرژی نگرفت.

تهیه‌کننده مستند «راه ناتمام» با تاکید بر این مطلب که ما سعی کردیم نسبت به موضوعی که داریم؛ متعهد باشیم و به شکلی درست آن را تصویر کنیم؛ ادامه داد: جایگاه اصلی فیلم مستند در تلویزیون است نه سینما. تلوزیون در این سالها فراموش کرده بود که به سمت مستندهای جدی وتحلیلی برود و باید که از چنین حرکت‌هایی حمایت شود.

قاسمی با اشاره به اینکه این تغییر مدیریت را به فال نیک می‌گیریم؛ گفت: من از سال 76 تمایلی برای  همکاری با تلویزیون نداشتم اما ساخت چنین مستندی به من این امید را داد که تلویزیون قصد دارد جدی‌تر به مقوله مستند نگاه کند و مستندسازان حرفه‌ای را به‌کار بگیرد کاری که طی سال‌های گذشته فراموش کرده بود.

نجفیان (کارگردان مستند راه ناتمام) نیز گفت: آن چیزی که بیشتر از همه مرا در طول ساخت این مجموعه اذیت کرد این بود که مدیران ورزشی به راحتی چشم خود را روی قهرمانان می بندند و می‌گفتند این جوان‌ها اگر می‌روند مهره‌های دیگری هستند که جایگزین شوند. آنها هیچ دغدغه‌ای ندارند که ورزشکاران عمرشان را از کودکی برای ورزش گذاشته‌اند و حالا که در 25 سالگی هستند تنها تخصص‌شان ورزش است و آن‌ها را به راحتی کنار می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها از قهرمانان استفاده می‌کنند؛ گفت: آن‌هادر مجامع بین‌المللی شرکت می‌‌کنند و برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند اما تاریخ مصرف‌شان که تمام شد؛ کنار گذاشته می‌شوند. در صورتی که دولت‌ها باید برای ورزشکاران برنامه‌ریزی داشته باشند و این بی‌توجهی برای من در طول کار بسیار دردآور بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز