خبرگزاری کار ایران

احمد علامه دهر در قطعه نام‌آوران آرام گرفت/ چشم‌های هنرمند اهدا شد

پیکر احمد علامه دهر، هنرمند پیشکسوت تئاتر و تلویزیون، با حضور هنرمندان از مقابل تالار وحدت به‌سوی قطعه نام‌آوران تشییع شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج راد (مدیرعامل خانه تئاتر) در این مراسم به خانواده احمد علامه تسلیت گفت و اظهار کرد: متاسفانه بار دیگر یکی از عزیزان و هنرمندان از میان ما رفت. کارهای احمد علامه‌دهر بر هیچکس پوشیده نیست و همه می‌دانند او سال‌های سال در عرصه هنر نمایش و سایر هنرها توانمندی‌های بسیاری داشت و در نهایت در راه هنر و سرصحنه این اتفاق برایش افتاد.

او افزود: متاسفانه در این گونه موارد کمترین توجه لازم به هنرمندی که سرصحنه دچار آسیب شده است، انجام می‌گیرد.

راد خاطرنشان کرد: نکته تاسف‌آور دیگر این است که متاسفانه قطعه هنرمندان پرشده و الان مدتی است که اگر کسی از عزیزان ما از میان‌مان می‌رود باید در قبرهای دوطبقه جایگزین شود. امیدوارم هرچه زودتر این مساله حل شود.

اصغر همت (هنرمند تئاتر و سینما) در این مراسم اظهار کرد: هنرمندی مثل آقای صابری می‌گفت وقتی احمد علامه ردای سیاه را به تن می‌کرد به واقع از من بهتر بود. اما متاسفانه او امروز در میان ما نیست و جا دارد به این نکته نیز اشاره کنم که ما 11 مرداد سال 75 عزیزی مثل مجید افشاریان را از دست دادیم.

این بازیگران تئاتر و تلویزیون به دیگر هنرهای علامه دهر اشاره کرد و گفت: هروقت به شیراز سفر می‌‌کنم در ورودی شهر محلی وجود دارد که خط زیبایی بر کاشی‌های آن نقش بسته و من که می‌دانستم این هنر احمد علامه دهر است نام او برایم تداعی می‌شد و نظرم را جلب می‌کرد.

همت با بیان اینکه تلاش می‌کنم به احترام هنرمند از دست رفته گلایه‌ای مطرح نکنم؛ ادامه داد: من همواره به عنوان یک هنرمند نق‌زن شناخته می‌شوم اما سعی می‌کنم امروز حرفی از بی‌مهری‌هایی که به هنرمندان می‌شود؛ نزنم.

او سپس متنی در رثای احمد علامه خواند و به هنرهای او و عشق به فرزندان و خانواده دوستی‌اش گفت.

مجری مراسم سپس پشت تریبون حاضر شد و خبر داد: چشم‌های احمد علامه اهدا شد تا به حیات ادامه دهد و همین لحظه که ما مراسم را برگزار می‌کنیم به شخص دیگری پیوند می‌شود.

داوود فتحعلی، از دوستان قدیمی احمد علامه و مدیر دفتر نمایش‌های آیینی سنتی اداره کل هنرهای نمایشی نیز گفت: سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آن است که نامش به نکویی نبرند. هرچه تا این لحظه درباره احمد گفته شد بجا بود و حرف زیادی برای من نمی‌ماند.

او افزود: احمد علامه دهر در شیوه روحوضی سبک منحصربفرد داشت اما دریغ و صد دریغ که بارها فرصت اجرا از او گرفته شد و از بس مدیران سلیقه‌ای عمل کردند نتوانست هنرش را آنطور که باید روی صحنه نشان دهد.

این هنرمند با بیان اینکه بنیان تئاتر ملی ما بر دوش امثال علامه است؛ تصریح کرد: گاهی از شدت ناراحتی چاره‌ای ندارم جز اینکه گریزی بزنم؛ مثل اتفاقی که در مراسم تشییع پیکر مرشد ترابی نیز شاهد بودیم و گلایه‌هایی مطرح کردم. اما امیدوارم به همت ایرانیان علاقه‌مند چراغ هنر سنتی ما روشن بماند. احمد انسانی پر از شادی بود.

مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) که در مراسم حضور داشت، ضمن عرض تسلیت به خانواده علامه دهر گفت: هر هنرمندی از علامه یاد می‌کرد؛ به لبخندهای او اشاره داشت. وقتی در بیمارستان او را دیدم هرکس شرایط را می‌فهمید از او به نیکی یاد می‌کرد و از مردم‌داری او می‌گفت.

این مدیر به همراهی تعدادی از هنرمندان در شرایط سخت احمد علامه اشاره کرد و افزود: بسیاری از هنرمندان در این مدت بدون سهم‌خواهی کمک کردند که جا دارد به افرادی مثل حمیدرضا نعیمی و نادر برهانی مرند اشاره کنم.

نیما علامه، فرزند هنرمند فقید نیز در انتهای مراسم قطعه‌ای که پدرش دوست داشت؛ برای حاضران خواند.

مراسم سومین روز درگذشت احمد علامه دهر روز جمعه ساعت 17 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

                                                 

کد خبر : ۲۹۵۰۴۲