خبرگزاری کار ایران

حسین فدایی حسین:

نباید جلوی رستاخیز را می‌گرفتند

ایرادهایی که درباره فیلم «رستاخیز» مطرح می‌شود موضوعیت ندارد. مطمئناً آقای درویش بدون مطالعه فیلم را نساخته است.

 حسین فدایی حسین درباره اتفاقات و حواشی ایجاد شده برای فیلم رستاخیز به خبرنگار ایلنا افتاد، گفت: درباره واقعه عاشورا به‌خصوص در حوزه سینما خیلی کم کار شده‌ایم. این باعث می‌شود هر اتفاقی در این حوزه هم حساسیت خیلی زیادی ایجاد کند و هم مهم جلوه کند و بازتابهای گسترد و مهمی داشته باشد. اگر تا امروز تعداد زیادی فیلم درباره واقعه عاشورا ساخته بودیم؛ الان حساسیت‌ها کمتر شده بود.

فدایی حسین با دفاع از ساخت فیلم رستاخیز افزود: مهم‌ترین اتفاق این است که فیلم رستاخیز ساخته شده و این به خودی خود حرکت بزرگی‌ست. تا به حال کسی جرات نمی‌کرد به این سمت برود. فیلمسازان ما باید این آزادی را داشته باشند که بتوانند بیشتر در این زمینه کار کنند.

نویسنده نمایشنامه «مسافران کوفه» تاکید کرد: هرچند امام حسین (ع) محدود به شیعیان نمی‌شود اما موضوع عاشورا بیشتر متعلق به مذهب ماست و اگر ما در این زمینه کار نکنیم، دیگران به شکل اشتباه و با باورها و اعتقادات خودشان روی این موضوع کار می‌کنند. بنابراین این فرصت بهعنوان ما هنرمندان شیعه که در جامعه‌ای شیعی زندگی می‌کنیم؛ باید داده شود تا در زمینه اعتقادات‌مان هرچه بیشتر کار کنیم.

وی افزود: سینما ابزاری‌ست که امکان می‌دهد به بهترین شکل باورهای‌مان را به جهان صادر کنیم. حال چرا نباید از این امکان استفاده کنیم؟ چرا حساسیت‌های بیش از حد باید باعث شود زمانی که می‌خواهیم واقعه عاشورا را نشان دهیم از ابزار سینما استفاده نکنیم؟

این نمایشنامه‌نویس افزود: کاری که آقای درویش انجام داده بسیار بزرگ است. او یک سد را شکسته و موضوعی که به خاطر حساسیت‌های بالایش کمتر کسی به سمت آن رفته است را مورد توجه قرار داده. به همین دلیل من به خودم اجازه نمی‌دهم صرفا روی یکسری نقاط ضعف تاکید و آنها را درشت کنم و بگویم به خاطر این نقاط ضعف؛ این کار نباید انجام می‌شد یا فیلم نباید اکران شود. ده‌ها فیلم از این نوع باید ساخته و اکران شود بعد ما نقاط ضعف را بررسی و بتوانیم در آینده بهتر عمل کنیم.

نویسنده نمایشنامه «خاک معصوم» ادامه داد: ایرادهایی که درباره فیلم «رستاخیز» مطرح می‌شود؛ موضوعیت ندارد. مطمئناً آقای درویش بدون مطالعه این کار را انجام نداده؛ بنابراین درمورد مغایرت‌هایی که مطرح می‌شود باید از فیلمساز سؤال شود چه هدفی و منظوری برای این تفاوت‌ها داشته است. تاریخ ثبت شده و هرگز زیرسؤال نمی‌رود اما باید دید فیلمساز چه دیدگاهی داشته است.

وی تصریح کرد: باید برای کسانی که معترض هستند نیز فرصتی فراهم کرد تا فیلم را ببینند و بعد نظرشان را پرسید زیرا بسیاری از ایرادهایی که به فیلم گرفته می‌شود واقعیت ندارد و براساس شایعات شکل گرفته است. حتی اگر ایرادی هم وارد باشد باید از فیلمساز بپرسیم به چه دلیل این کار را کردی؟ نباید بگوییم به این دلیل که ما می‌گوییم اثرت ایراد دارد پس فیلم نباید پخش شود.

این نویسنده تئاترهای دینی و مذهبی تاکید کرد: مسائل مربوط به واقعه کربلا آن قدر تکرار شده که حتی یک نوجوان هم عالم به این مسائل است. همه ما با این اتفاقات بزرگ شده‌ایم و در جاهای مختلف درباره آن شنیده و خوانده‌ایم. بنابراین باید ببینیم فیلمساز امروز ودر این دوره و زمانه با چه دیدگاهی کار عاشورایی را انجام داده است. باید از فیلمساز سؤال کنیم، نه این که او را مواخذه کنیم.

کد خبر : ۲۹۵۳۰۹