خبرگزاری کار ایران

آثار بتهوون، موتسارت در صدر پرفروش‌ترین‌های کلاسیک

آلبوم‌های آرامش‌بخشی که شامل موسیقی‌های بتهوون و موتسارت هستند؛ در میان پرفروش‌ترین آثار موسیقی کلاسیک قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی کلاسیک غربی در فروشگاه موسیقی نوید به شرح زیر است:

1- آلبوم بتهوون برای آرامش

2- آلبوم سمفونی پینک فلوید (ما و آنها)

3- آلبوم موتسارت برای آرامش

4- آلبوم شوپن برای آرامش

5- آلبوم زمین

wobhrFfwXV6K

بتهوون برای آرامش

بسیاری معتقدند موسیقی بتهوون بازتاب زندگی شخصیِ اوست که در اکثر اوقات تجسمی از نبرد و نزاع همراه با پیروزی است. مصداق این توصیف را می‌توان در اکثر شاهکارهای بتهوون که بعد از یک دشواری سخت در زندگی‌اش پدید آمدند، یافت. او در سال ۱۸۰۲ در هایلیگِنشتاد (روستایی خارج از وین) وصیت‌نامه‌ای خطاب به دو برادرش نوشت که به وصیتنامه هایلیگِنْشتاد معروف است. پس از واقعه هایلیگنشتاد و غلبه بر یأس‌اش از ۱۸۰۳ تا ۱۸۰۴ سمفونی عظیم شماره ۳ خود به نام اروئیکا را که نقطه تحول در تاریخ موسیقی است، تصنیف کرد. طی مبارزه چندساله‌اش برای قیمومیت برادرزاده‌اش، کارل، بتهوون کمتر آهنگ ساخت، و وینی‌ها شروع به زمزمه کردند که کار او تمام است. بتهوون که شایعات را شنیده‌بود، گفت: «کمی صبر کنید، به‌زودی چیزی متفاوت خواهید فهمید» و اینطور هم شد. بعد از ۱۸۱۸ مسائل داخلیِ زندگی بتهوون مانع از انفجار خلاقیت او نشد و بعضی از بزرگ‌ترین آثارش: میسا سولِمنیس، سمفونی شماره ۹، آخرین سونات‌های پیانو و آخرین کوارتت‌های زهی را به وجود آورد. او از سال ۱۸۰۰ به ناشنوایی تدریجیِ خود پی برد. برای یک آهنگساز و نوازنده هیج اتفاقی نمی‌تواند ناگوارتر از ناشنوایی باشد، اما حتی آن هم نتوانست مانعی جدی برای بتهوون باشد. آخرین کارهای او شگفتی خاصی دارند و بسیاری آن‌ها را مملو از معانی مرموز و ناشناخته به‌شمار می‌آورند. بتهوون را بزرگ‌ترین هنرمند تاریخ موسیقی و پیانو می‌دانند.

در این مجموعه آثاری از بتهوون برای آرامش‌بخشی قرار گرفته و لزوما در آن از آثار پیچیده بتهوون استفاده نشده است.

سمفونی پینک فلوید (ما و آنها)

این اثر به لحاظ تکنیکی جزو آثار پینک فلوید حساب نمی‌شود. این آلبوم شامل چند قطعه‌ی معروف پینک فلوید مثل us and them یا another break in the wall است که توسط ارکستر فیلارمونیک لندن اجرا شده است اما هیچکدام از خوانندگان و اعضای پیشین و فعلی پینک فلوید در خلق این اثر نقشی نداشتند.

00100181121p01

موتسارت برای آرامش

ولفگانگ آمادئوس موتسارت (آهنگساز اتریشی)، از نوابغ مسلم و موسیقیدان بزرگ کلاسیک بود. موتسارت در زندگی کوتاه خود بیش از ششصد قطعه موسیقی برای اپرا، سمفونی، کنسرتو، مجلسی، سونات، سرناد، و گروه کُر آفرید. موتسارت در سومین سال از زندگی‌اش شروع به آهنگسازی کرد و در پنج سالگی لقب کودک نابغه به او داده شد و همه‌جای اروپا شهرت بسیاری یافت. در هفت سالگی اولین سمفونی، و در دوازده سالگی اولین اپرای کامل خود را نوشت. برخلاف هر آهنگساز دیگری، او در تمام ژانرهای مرسوم در دوران زندگی اش موسیقی تصنیف کرد و در این زمینه از همه برتر بود.

شوپن برای آرامش

شوپن اغلب آثارش را تنها برای پیانو می‌نوشت اما در میان کارهایش می‌توان قطعاتی برای پیانو و همراهی‌کننده یافت. ملودی اصل تقویت‌کننده آثار اوست و هیچ چیزی در آن از تزیین بی‌دلیل و زاید برخوردار نیست. گرچه در آثارش تکنیک نوازندگی بالایی به چشم می‌خورد ولی نحو بیان شاعرانه و نوانس‌ها کارهای او را از آثاری که فقط تکنیک نوازندگی در آن‌ها مدنظر قرار گرفته، متمایز می‌کند. او تعدادی از فرم‌های موسیقی را ابداع نمود اما مهم‌ترین نوآوری‌هایش را درقالب فرم‌هایی مثل سونات پیانو، والس، نوکتورن، اتود، پرلود و پولونِز به نمایش گذاشته است.

همه آثار شوپن برای پیانو نوشته شده‌اند که این آثار یا به‌صورت تکنواز هستند یا با همراهی پیانو دوم، ویلن، ویلن سل، آواز و یا ارکستر نوشته شده‌اند.

آثار طولانی او همانند ۴ بالاد، ۴اسکرتزو، بارکاروله۶۰.Op، فانتزی ۴۹.Op و سونات‌هایش همانند آثار کوتاهتر او مثل ایمپرومتوها، مازورکاها، نوکتورن‌ها، والس‌ها و پولونزهای او، جایگاهی تثبیت شده در بین آثار (رپرتوار) پیانو دارند. دو مجموعه مهم شوپن برای پیانو تنها عبارت‌اند از ۲۴ پرلود ۲۸.op و اتودهای ۱۰.op و ۲۵.op.

ChopinSandDelacroix

کد خبر : ۲۹۵۵۶۷