خبرگزاری کار ایران

همه‌چیز درباره‌ی بکت در «پارتیزان و کبوترها»

کتابی درباره همه آثار و زندگی ساموئل بکت که می‌تواند منبعی برای سهولت دسترسی استنادهای پژوهشی درباره این نویسنده ایرلندی باشد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «پارتیزان و کبوترها» شامل مقالاتی است که استادان، پژوهشگران و منتقدان جهان درباره ساموئل بکت (نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر ایرلندی) نوشته‌اند و بخش‌هایی از آن هم توسط بهروز حاجی‌محمدی به فارسی ترجمه شده است. شناخت بیشتر بکت و تامل در آثار و اندیشه های او، از اهداف اصلی این کتاب شمرده شده است.

عناوین بخش‌های مختلف این کتاب عبارت است از  سالشمار زندگی ساموئل بکت، اختصارات، پیشگفتار مترجم، بکت: زندگی و زمینه ها، ساموئل بکت، ریشه‌های تاریخی متنی و زندگینامه‌ای، بکت دکارتی ۱۹۵۹ _ ۱۹۶۹، سه رمان و چهار نوول: تسلیم نهایی روح به زاده شدن، صحنه‌های هویت: از آخرین نوار کراپ تا نمایش، سرهای مردگان: روایت عذاب دوزخ در «نمایشنامک‌ها»، سرچشمه‌های جاذبه در تئاتر بکت، بکت و کتابشناسی او.

در بخشی از مقدمه مترجم آمده است: «کتاب حاضر برای پژوهشگران ادبی-هنری و دانشوران هنرهای نمایشی و ادبیات انگلیسی منبع سودمندی است. علاقه‌مندان تئاتر نیز این کتاب را مفید خواهند یافت. امیدوارم این مجموعه به‌رغم کاستی‌های احتمالی، تصویر وشن‌تری از بکت ترسیم کند: او که بازیگر ذهن و زبان بود، او که بر تراژدیِ وجود خندید، او که مفاهیم انتزاعی مرگ و سکوت را به صحنه برد، او که در نهضت مقاومت فرانسه، برای آزادی انسان جنگید و در آخرین روزهای عمرش به کبوترها دانه داد و رفت»

همچنین در این اثر برای سهولت دسترسی محققان آثار بکت، ارجاعات و پانوشت‌هایی هم آورده شده و به دلیل آن‌که بکت از نویسندگان نهضت مقاومت در فرانسه بوده، مولف کتاب نام آن را نیز براساس این دیدگاه انتخاب کرده است.

بکت دیدگاهی تقریبا بدبینانه به زندگی انسان دارد، ولی منکر تلاش انسان برای تعالی او و بهتر شدن اوضاع زندگی‌اش نیست. این نویسنده با طنزی که در نوشته‌هایش مشهود است در برخی آثارش به نقد اصول کاتولیک پرداخته است. «در انتظار گودو» از معروف‌ترین آثار نمایشنامه‌ای این نویسنده است که به گونه‌ای بیانگر وضعیتی از دیدگاه پوچ بودن زندگی بشر است (بکت جایزه نوبل ادبیات را در سال 1969 برای این اثر دریافت کرد.)

«مورفی»، «وات»، «مالوی»، «مالون می‌میرد»، «نام‌ناپذیر» و «گم‌گشتگان» نیز از رمان‌های معروف بکت به‌شمار می‌آیند.

این کتاب در 384 صفحه با شمارگان 1650 و با قیمت 18 هزار تومان توسط نشر ققنوس منتشر شده است.

کد خبر : ۲۹۵۵۹۳