خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات:

نهادهای صنفی روزنامه‌نگاری جایگاه خوبی ندارند

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در نخستین نشست روزنامه‌نگاران؛ نیازهای حرفه‌ای مسائل اجتماعی گفت: ضعف نظام صنفی باعث می‌شود اقدامات دولت آنچنان که باید و شاید به نفع خبرنگار نباشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی خانیکی با اظهار امیدواری از اینکه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات به عنوان یک نهاد علمی متخصص میان دولت، مسئولان رسانه‌ها و همچنین میان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بتواند با مولدان پیام در کشور و پیشکسوستان دانشگاهی ارتباط برقرار کند؛ گفت: امروز یاد می‌کنم از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران متوفی و شهیدی که اگرچه در میان ما نیستند؛ نامشان جامعه روزنامه‌نگاران کشور را زنده نگاه می‌دارد.

وی از میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل؛ روزنامه‌نگار شهید دوران مشروطیت یاد کرد و با اشاره به تقارن روز خبرنگار با موفقیت ایران در رسیدن به توافق وین گفت: در نهضت ملی شدن صنعت نفت نام روزنامه‌نگاری مانند سیدحسین فاطمی را گرامی می‌داریم که کار خود را از خبرنگاری و روزنامه‌نگاری آغاز کرد و این حرفه را با دیپلماسی ادامه داد.

رئیس انجمن ارتباطات با اشاره به نقش مهم حضور روزنامه‌نگاران و دیپلماسی در توافق اخیر اظهار کرد: در دوران انقلاب و دفاع مقدس نیز خبرنگارانی همچون حسین باور با فهم خبرنگارانه خود؛ مهمترین نیازهای ما در جبهه جنگ یعنی ثبت وقایع را به انجام رساندند.

وی همچنین با گرامیداشت کاظم معتمدنژاد؛ پدر علم ارتباطات ایران تاکید کرد: جامعه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری ایران پتانسیل بالایی دارد و با تولید پیام می‌تواند در سرمایه فرهنگی و اجتماعی کشور بیافزاید.

خانیکی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید فرصت‌هایی برای جامعه روزنامه‌نگاری کشور فراهم شده و نمایندگانی از جامعه روزنامه‌نگاران وارد دولت شدند و دولت نیز فهم مناسب‌تری از جامعه روزنامه‌نگاری کشور دارد و ربیعی به عنوان کسی که سرمایه کارگری و روزنامه‌نگاری دارد؛ می‌تواند خواسته‌های این صنف را در دولت مطرح کند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت جامعه روزنامه‌نگاری کشور آنچنان که باید و شاید خوب نیست؛ گفت: روزنامه‌نگاران و خبرنگاران از نظر معیشتی،‌ قضایی، آموزشی و حرفه‌ای و ... با کمبودهایی مواجه هستند.

وی ادامه داد: ضعف نظام صنفی باعث می‌شود اقدامات دولت آنچنان که باید و شاید به نفع خبرنگاران نباشد و برای به نتیجه رسیدن این اقدامات ضروری است به ضعف‌های درونی و بیرونی جامعه روزنامه‌نگاری پرداخته شود.

رئیس انجمن ارتباطات خاطرنشان کرد: از نظر تکنیکی و تسلط به فنون جدید شکاف جدی میان روزنامه‌نگاری دانشگاهی و حرفه‌ای وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت وجود منشورهایی که بتواند روزنامه‌نگاری از سیاست‌های تبلیغی جدا کند؛ بیان کرد: اگر تلاش جوانمردانه برخی مسئولان رسانه‌ای نبود مشخص نبود که سرنوشت بسیاری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ما کجا بود.

خانیکی با بیان اینکه نهادهای صنفی روزنامه‌نگاری در جایگاه خوبی قرار ندارند؛ گفت: نهادهای مدنی نه از بالا و توسط قدرت سیاسی ساخته می‌شوند و نه در تقابل و منازعه با دولت شکل می‌گیرند. نهاد مدنی و صنفی باید خواسته‌ها و منافع صنفی را تامین کند.

رئیس انجمن ارتباطات با تاکید بر اینکه ضروری است روزنامه‌نگاری از وضعیت عاشقانه و انگیزه فردی به وضعیت مستقر تبدیل شود؛ ادامه داد: متاسفانه هنوز در جامعه روزنامه‌نگاری ما روزنامه‌نگاران عاشق نقش اول را ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگاری باید با نشاط و با انگیزه همراه باشد. باید ما و شما از بین رفته و تبدیل به گفتگو شوند چنانچه مسئله هسته‌ای نیز توانست با منطق  مذاکره و گفتگو و به رسمیت شناختن خواسته‌های طرفین به نتیجه برسد. چرا در جامعه روزنامه‌نگاری این کار انجام نشود؟

کد خبر : ۲۹۵۸۷۰