خبرگزاری کار ایران

نامه سرگشاده فعالان رسانه‌ای حوزه موسیقی به وزیر ارشاد

همزمان با روز خبرنگار؛ فعالان رسانه‌ای حوزه موسیقی نامه‌ای درباره مطالبات‌شان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتند.

به گزارش ایلنا؛ متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای علی جنتی؛ وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آنجا که 17 مرداد در تقویم رسمی کشورمان به عنوان«روز خبرنگار» نامگذاری شده، هر ساله در این روز خاص برخی قلم فرسایی‌ها و سخنرانی‌هایی در مورد جایگاه ویژه و تاثیرگذار این قشر می‌شود؛ اما سال به سال وضعیت صنفی اهالی رسانه بدتر از گذشته شده و این روند نزولی همچنان ادامه دارد؛ از این رو ما جمعی از اهالی رسانه که در حوزه موسیقی فعالیت داریم بخشی از مطالبات، خواسته‌ها و انتظارات‌مان را درباره وضعیت صنفی‌مان طی این نامه به اطلاع شما وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رسانیم.

1-طی سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای سامان دادن وضعیت بیمه خبرنگاران صورت گرفته است و بخشی از اهالی رسانه نیز همچون بسیاری از صنوف دیگر توانسته‌اند از این امکان بهره‌مند شوند؛ و البته بخش قابل توجهی از اهالی رسانه نیز نتوانسته‌اند تحت پوشش بیمه خبرنگاران دربیایند. شرایطی که در حال حاضر برای بیمه شدن اهالی رسانه وجود دارد با نقص‌هایی همراه است که اجازه نمی‌دهد تمامی اهالی رسانه از بیمه مذکور برخوردار شوند. طرح جایگزین دیگری نیز در این زمینه از سوی وزارت محترم ارشاد برای بیمه خبرنگاران تهیه و تصویب شده که قرار است در آینده به اجرا درآید. متاسفانه در این طرح جدید نیز تعداد افرادی که از میان جامعه رسانه‌ای تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، کمتر از گذشته خواهند بود. رفع این نقص‌ها چندان کار پیچیده‌ای نیست و این انتظار از سوی اهالی رسانه وجود دارد که وزارت ارشاد به وظیفه‌اش در این زمینه عمل کند تا جامعه خبری نیز مانند سایر صنوف از این حق‌ برخوردار شود.

2-یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها و اهالی رسانه رصد کردن عملکرد مسئولان و دست‌اندرکاران و اطلاع‌رسانی این عملکرد به افکار عمومی است که قطعا می‌بایست با پاسخگویی صادقانه مسئولان در قبال عملکرد و وظایف‌شان همراه باشد. متاسفانه این پاسخگویی در میان برخی از مسئولان و مدیران وزارت ارشاد و بخصوص مدیران حوزه مربوط به موسیقی که حوزه فعالیت ما محسوب می‌شود، وجود ندارد. نیاز به تکرار و تاکید بر این موضوع نیست که رسانه‌ها نمایندگان افکار عمومی محسوب می‌شوند و مسئولان نیز به عنوان خدمتگذاران مردم، وظیفه پاسخگویی به افکار عمومی را دارند.

3-یکی از تلخ‌ترین مشکلات ما اهالی رسانه سطح پایین دستمزدهای‌مان است. هیچ عرف یا قانونی در زمینه دستمزد خبرنگاران وجود ندارد و متاسفانه هر صاحب رسانه‌ای آن‌گونه که تمایل دارد یا اصطلاحا«دل بخواهی» دستمزدهای اهالی رسانه را تعیین می‌کند. این برخورد«دل بخواهی» با مسئله دستمزدهای خبرنگاران در یک دهه اخیر باعث شده تا بدنه رسانه‌ای ما بسیار تضعیف شود و متوسط عمر حرفه‌ای خبرنگاران در کشورمان به کمتر از 10 سال برسد؛ یعنی خبرنگاران پس از چند سال فعالیت در این حوزه و کسب تجربه، تحت تاثیر شرایط نامناسب دستمزدها و مشکلات مالی شان ناچار می‌شوند به سراغ سایر فرصت‌های شغلی در صنوف دیگر بروند. بررسی این مسئله به منظور پیدا کردن راهی برای برون‌رفت از این وضعیت ناگوار می‌تواند یکی از سرفصل‌های کاری معاونت مطبوعاتی باشد. قطعا اگر امروز فکری به حال این مشکل نشود در سال‌های آینده شاهد شرایط بدتری خواهیم بود.

4-برخی از شرکت‌ها و موسسات فعال در عرصه موسیقی رفتارهایی غیرقانونی در قبال خبرنگاران در پیش می‌گیرند و باوجود تلنگرهایی که از سوی جامعه خبری به معاونت هنری وزارت ارشاد و دفتر موسیقی برای پیگیری این موارد زده شده اما در نهایت نتیجه‌ای حاصل نشده است. از آن‌جا که شرکت‌ها و موسسات فعال در زمینه موسیقی با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند، ما اهالی رسانه در حوزه موسیقی این انتظار را داریم که با رفتارهای غیرقانونی این موسسات برخورد شود.

5- گاهی برخی برخوردها با خبرنگاران، در برنامه‌های مرتبط با وزارت ارشاد دور از شان آنان است. در برخی برنامه‌های مرتبط با وزارت ارشاد اتفاقاتی افتاده که باعث ایجاد کدورت و دلخوری خبرنگاران و عکاسان خبری از مدیران و مسئولان این دستگاه دولتی شده است. برخی از این موارد با دلجویی و یک عذرخواهی ساده بابت آن رفتار دور از شان رفع خواهد شد؛ منتهی چنین رویه‌ای تا به امروز در دستور کار قرار نگرفته است. حتما خود جنابعالی نیز نمونه‌هایی را از چنین برخوردهایی به خاطر دارید و یا به شما گزارش داده‌اند و ما از بیان مثال‌های مستقیم در این مجال اجتناب می‌کنیم. ما امیدواریم در چنین مواردی که گاه خارج از کنترل یا خواسته مسئولان ارشاد اتفاق می‌افتد و این خارج از کنترل بودن، چیزی از مسئول بودن آنها در قبال اتفاق افتاده نمی‌کاهد، رویه مسئولانه‌تری در پیش گیرند.

جناب آقای علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، این چند مورد تنها بخشی از مطالبات صنفی ماست که طی این نامه سرگشاده به اطلاع شما می‌رسد و امید داریم تا با مساعدت شما در این زمینه‌ها، مشکلات جامعه زحمتکش رسانه‌ای کاهش یابد و اهالی رسانه بتوانند با قدرت بیشتری به رسالت‌شان عمل کنند.

کد خبر : ۲۹۶۰۶۰