خبرگزاری کار ایران

پشت درهای بسته‌ اجلاس مدیران کل ارشاد چه گذشت؟

روابط عمومی موسسه خانه کتاب صبح امروز دوشنبه (۱۹ مرداد) گزارشی از جلسه‌ی دیروز معاونت‌های استانی وزارت ارشاد که پشت درهای بسته برگزار شد را برای رسانه‌ها ارسال کرد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی که به همراه مدیران خود به دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در هتل انقلاب تهران حضور یافته بود، موضوع تمرکز زدایی از برنامه‌های وزارت ارشاد را مطرح کرد و در این باره گفت: در بحث عدالت فرهنگی این موضوع مطرح می‌شود که ایران، فقط تهران نیست. ما در وزارت ارشاد در بحث عدالت فرهنگی سه مولفه را دنبال می‌کنیم.

معاون فرهنگی وزیر اشاد در ادامه بیان کرد: تفویظ، واسپاری و فاصله گرفتن از تصدی‌های مرکزی به نفع مولفه‌های استانی، نخستین مولفه عدالت فرهنگی به شمار می‌رود.

صالحی افزود: باید باور کنیم مجموعه‌هایی در استان‌ها هستند که می‌توانند به مثابه مرکز فعالیت کنند. در این مسیر، بحث تفویظ با جدیت دنبال می‌شود، اما این بحث را با نگاه دستوری و بخشنامه‌ای دنبال نمی‌کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه واگذاری امور به استان‌ها نقش معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پویاتر می‌کند، گفت: باید به سمت تفویظ و واسپاری هر آنچه که می‌توانیم واگذار کنیم، پیش برویم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مولفه دوم عدالت فرهنگی نیز توضیح داد: مشارکت بخشی در تصمیم سازی، ایده سازی و حل مشکلات، مولفه دوم است. باید به این سو برویم که در تصمیمات کلان، ایده سازی و حل مشکلات از شبکه وسیع خود در فضای استانی، حداکثر استفاده را داشته باشیم.

صالحی در ادامه سخنانش درباره مولفه سوم عدالت فرهنگی چنین بیان کرد: حوزه توزیع منابع و برنامه ای منابع باید مناسب باشد. باید منابع و برنامه‌ها به صورت عادلانه در اختیار جمعیت کشور قرار بگیرد. تلاش من این است که به این مولفه نزدیک تر شویم.

وی همچنین گفت: در سال گذشته، ۳۴ درصد منابع مالی معاونت فرهنگی را به صورت آشکار به استان‌ها اختصاص دادیم، اما حمایت یا توزیع منابع مالی ما فقط به همین ۳۴ درصد محدود نیست بلکه توزیع منابع مالی غیر آشکار به استان‌ها هم مورد توجه ما قرار گرفته.

صالحی از سهمیه بندی استانی بن‌های دانشجویی و کمک به آموزش و پرورش استان‌ها برای تجهیز کتابخانه‌ها به عنوان نمونه‌هایی از توزیع منابع مالی غیر آشکار به استان‌ها نام برد و بیان کرد: جشنواره پایتخت کتاب و جشنواره روستاهای دوستدار کتاب دو اتفاق ناظر به غیر از تهران هستند که قرار است به صورت پیوسته اجرا شوند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که استان‌ها نیز باید در تهران دیده شوند و دراین باره گفت: باید حضور استان‌ها هم در تهران قوی تر شود و ظرفیت‌های آن‌ها در مرکز در معرض دید قرار بگیرد. در همین زمینه در نمایشگاه کتاب امسال ۱۰ روز برنامه نشست‌های استانی را به اجرا درآوردیم که در آن ۱۰ استان از استان‌های کشور به معرفی ظرفیت‌های فرهنگی خود پرداختند.

مجید غلامی جلیسه؛ مدیر عامل موسسه خانه کتاب نیز در این نشست از بحث آمار و اطلاعات کتاب به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت‌های خانه کتاب که باعث ارتباط تنگانگ خانه کتاب با استان‌ها می‌شود، یاد کرد و گفت: آمار و اطلاعات هر استان را به تفکیک برای مدیران کل ارشاد استان‌ها ارسال کرده ایم. این آمار از طریق مجموعه کتابشناسی ماه هم در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

جلیسه درباره هدف ارائه آمار و اطلاعات به مدیران کل ارشاد استان‌ها توضیح داد: هدف عمده ارائه آمار و اطلاعات این است که مدیران کل ارشاد استان‌ها به صورت تفکیک شده در جریان روند انتشار کتاب در هر استان قرار بگیرند تا برنامه‌های کوتاه مدت یا طولانی مدت را برای بهبود وضعیت نشر در هر استان ارائه بدهند.

وی از راه‌اندازی سایت اهل قلم به عنوان یکی از برنامه‌های خانه کتاب نام برد و گفت: در هر استان ثبت نام از اهل قلم به صورت مستمر و پیگیرانه انجام می‌شود. در پایان سال گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ نفر از اهالی قلم شناخته شدند که هم اکنون این آمار به بیش از ۶ هزار نفر ارتقاء یافته است.

جلیسه افزود: بخش قابل توجهی از این اتفاق با حمایت مدیران کل ارشاد استان‌ها صورت گرفت که در نهایت هم به راه اندازی بانک اطلاعات اهل قلم ایران در بهمن سال گذشته منجر شد.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: این پایگاه که با حضور دکتر صالحی در سرای اهل قلم راه اندازی شد، برای شناسایی و ارتباط گرفتن با اهل قلم راه اندازی شده است.

وی به یکی از نقاط آسیب اهل قلم اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط آسیب اهل قلم، بیمه اهل قلم است که تا یکی- دو سال اخیر به صورت جدی به آن پرداخته نشده بود. این ظرفیت در معاونت فرهنگی ارشاد وجود داد، اما به دلیل عدم اطلاع رسانی درست و پیگیر، این بخش از جامعه از حق اولیه خود محروم مانده‌اند.

غلامی جلیسه به راه اندازی وبسایت اهل قلم استانی اشاره کرد و گفت: این وبسایت کمک می‌کند تا شناسایی اهل قلم استان‌ها و اطلاع رسانی به آن‌ها در مورد بیمه و سایر تسهیلات بهتر انجام شود.

جلیسه با اشاره به اینکه برگزاری برنامه‌های هفته کتاب به خانه کتاب سپرده شده است، از مدیران کل ارشاد استان‌ها خواست تا ۱۵ شهریور برنامه‌های عملیاتی، اجرایی و پیشنهادهای خود را ارائه دهند تا نسبت به اجرایی شدن آن‌ها تصمیم گرفته شود.

گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب همچنین اضافه می‌کند: در این نشست همچنین سایر مدیران معاونت فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل ارشاد استان‌ها، نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور روز گذشته (یکشنبه ۱۸ مرداد) در محل هتل انقلاب تهران آغاز به کار کرد. نشست عصر این اجلاس به حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنرانی او در جمع مدیران کل ارشاد استان‌ها اختصاص داشت. با این وجود درحالیکه از دو روز پیش پیامک‌های متعددی ازسوی روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد برای دعوت از خبرنگاران جهت پوشش این نشست ارسال شده بود، تنها ساعاتی پیش از آغاز جلسه به خبرنگاران اعلام شد این نشست بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای  بسته برگزار می‌شود. اتفاقی که صبح روزِ اول برگزاری دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور هم رخ داد و پس از اتمام سخنرانی افتتاحیه این اجلاس توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرنگاران از سالن محل برگزاری اجلاس به بیرون هدایت شدند و ادامه‌ی این اجلاس با حضور جنتی، معاونین این وزارتخانه و مدیران کل ارشاد پشت درهای بسته برگزار شد.

کد خبر : ۲۹۶۴۵۴